Laittakaa laulusanoitusten merkityksiä tähän ketjuun. Mihin perustuvat. Sylvian joululaulu tiedetään kyllä
Eli tuli mieleeni tuosta Sylvian joululaulu -ketjusta, että olisi kiinnostavaa kuulla muidenkin laulujen sanoitusten merkityksiä, jos ne pohjautuvat johonkin erityiseen.
(Sylvian joululauluhan kertoo mustapääkertusta, joka suree silmät puhkaistuna häkissä menehtynyttä puolisoaan. Sylvia on suomeksi kerttu.)
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
No, se varpunen jouluaamuna kertoi pikkulapset kuolleesta Topeliuksen pojasta, joka tulee siskolleen varpusena ottamaan siemeniä.
Ja minä kun olen luullut että varpusella viitataan kieltolain aikana olleeseen pullokokoon "varpunen" eli 2dl pirtua. Sellainen tekisi gutvanaa jouluaamuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se varpunen jouluaamuna kertoi pikkulapset kuolleesta Topeliuksen pojasta, joka tulee siskolleen varpusena ottamaan siemeniä.
Ja minä kun olen luullut että varpusella viitataan kieltolain aikana olleeseen pullokokoon "varpunen" eli 2dl pirtua. Sellainen tekisi gutvanaa jouluaamuna.
Ei ollu kieltolakia tuohon aikaan
Viidestoista yö kai ryyppyputken jälkeinen päivä?
Se laulu, jossa lauletaan, että pääsköön vangit vankiloistaan, tarkoitetaan etelä-afrikan rotusortoa vastustavia vankeja. (vissiin Mandela yms) Siis se oli silloin ajankohtainen juttu
Pekka Simojoen kappale
1919- 1932 oli Suomessa kieltolaki. Topelius eleli 1800-luvulla.