Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholin ostaminen 17-vuotiaalle?

Vierailija
27.12.2018 |

Lain mukaan väärin, mutta toisaalta tiedän, että hankkisi juomista joka tapauksessa. Jos minä ostan, voin määrätä määrän eli esim 3 pientä tölkkiä tässä tapauksessa. Ja kolmas kerta nyt 8 kk:n sisään eli ei usein. Silti omatunto soimaa.

Miten te ootte tehny?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun omatunto ei sallinut tätä ja sen teinin oli hyväksyttävä. En myöskään rahoita alaikäisen juomista joten omista tienesteistään sitten täysi-ikäiset kaverinsa ovat hänelle joskus jotain hakeneet. Olemme kyllä puhuneet asiasta pitkään ja perusteellisesti, en rupea tuon ikäistä kieltämään mutta en mitenkään edesauttamaankaan. Tämän keskustelun johdosta teini kysyi ihan itse kavereiltaan onko uutena vuotena mikään pakko ryypätä.

Vierailija
2/14 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 17-vuotias kotona juomassa? Ettei vaan olisi ne kolme tölkkiä mukava lisä alkoholiannokseen minkä hankkii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko 17-vuotias kotona juomassa? Ettei vaan olisi ne kolme tölkkiä mukava lisä alkoholiannokseen minkä hankkii.

Ei juo, mutta oon aina hakenut kotiin, joten tiedän ettei ole juonut enempää. Ja joskus on ollut kaksikin juomaa.

Vierailija
4/14 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi. Kotona juhlissa voisin kyllä tarjota lasillisen kuohuvaa tai viiniä. Silkkaa itsepetosta kuvitella, että ostamalla juomat voisi rajoittaa määriä.

Vierailija
5/14 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun omatunto ei sallinut tätä ja sen teinin oli hyväksyttävä. En myöskään rahoita alaikäisen juomista joten omista tienesteistään sitten täysi-ikäiset kaverinsa ovat hänelle joskus jotain hakeneet. Olemme kyllä puhuneet asiasta pitkään ja perusteellisesti, en rupea tuon ikäistä kieltämään mutta en mitenkään edesauttamaankaan. Tämän keskustelun johdosta teini kysyi ihan itse kavereiltaan onko uutena vuotena mikään pakko ryypätä.

Tätäpä minäkin kamppailin. Kerran en suostunut ja silloin haetutti kaverilla six packin. Meillä puhutaan hyvin avoimesti. Suurin osa hänen kavereidensa vanhemmista ei tiedä, että heidän lapsensa käyttää alkoholia. Musta on kuitenkin kiva tietää ja yrittää opettaa kohtuus.

Vierailija
6/14 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisille ei osteta alkoholia piste

Vierailija
7/14 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllö minä ostin meidän Uinolle jo 15-kesäsenä. Oarempi että saa viinat vanhempalta kuin joiltan hämärä-heikiltä.

Vierailija
8/14 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, et jos oma vanhempi, tuttu tms. Alkaa hankkii ALA-IKÄISELLE ALKOHOLIA, niin ei hyvää pöivää jos se tuolla jossain menee kavereittensa kanssa ja vaikkei okis kännis mut silti vähä sillee, ja poliiisi puhalluttais ja sais selville, et ketä on hankkinut ala-iköiselle alkoholia, niin siitä vaan ja morjens.

Vierailija
9/14 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä tyhmiä aivokääpiöitä... ei hyvää pöivää oikeasti... kai nyt itse tajuat, että vaikka tekisit mitä niin se on väärin kunnes hän on itse täysi-ikäinen eli 18-vuotias?

Vierailija
10/14 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä tyhmiä aivokääpiöitä... ei hyvää pöivää oikeasti... kai nyt itse tajuat, että vaikka tekisit mitä niin se on väärin kunnes hän on itse täysi-ikäinen eli 18-vuotias?

Ylinopeus, punaisia päin kävely ja moni muukin asia on väärin.

Mutsi pilasi nuoruuteni hankkimalla minulle alkoholia alaikäisenä. Siitä hävisi kaikki jännittävyys ja kun oli maistanut laadukkaasta viskistä tehdyn paukun, kavereiden oluet ja halpaviinit olivat järkytys.

Vierailija
11/14 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta tippaakaan,koska en halua omalletunnolleni jos jollekkin jotain sattuu!Sitäpaitsi voit saada syytteen jos ostat alaikäselle!Tätä ei tutut nuoret käsittäny vaan pitivät itsestään selvänä että ostan!Nuori saattaa tulla vähästäkin määrästä humalaan,sammua pakkaseen jne!!!

Vierailija
12/14 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tämä 17-vuotias voi odottaa vuotta? Kasvata lapsesi äläkä anna periksi.

Vierailija
13/14 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

WT- perhe kasvattaa lastaan samaan WT-jatkumoon.

Alkoholi tuntuu olevan perheen elämän keskiössä.

Vierailija
14/14 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakeja on niin joka lähtöön. 

Tuntuu kummalliselta, että se mikä muissa sivistysmaissa on sallittua on täällä kiellettyä. 

Mikse jo 16-vuotias voi ihan vapaasti ostaa mietoja alkoholijuomia kuten esim. Saksassa ja Tanskassa? 

18 vuotta on liioittelua. 

Olen hakenut 16- 17 -vuotiaille olutta ja siideriä, jos ovat pyytäneet. Tätä on harvoin tapahtunut, mutta ei minulle mikään moraalinen ongelma sen enempää kuin punaisia päin kävely, kun yhden yhtä autoa ei ole näköpiirissä. 

Ihan ovat normaaleja kolmikymppisiä aikuisia nyt. Yksi ei käytä juuri ollenkaan, toinen hyvin hillitysti joskus, vanhin ottaa joskus reippaamminkin, mutta on siis opiskellut ja työtä tekevä perheenisä ilman mitään alkoholiongelmaa. 

Turhaa sääntösuomalaisuutta pikkuasiassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi