Minulle tuli ihan pakottava tarve lukea Kalle Päätalon koko tuotanto!
Katson tässä Päätalo-elokuvaa ja alkoikin asia kiinnostamaan.
Kommentit (13)
Ja aikamoinen sovinisti oli Kalle. Mutta tyypillinen oman aikansa mies.
Esim.petti ekaa vaimoaan lukuisia kertoja koko avioliiton ajan. Lupasi erotessa, että vaimo saa jäädä asumaan yhteiseen omakotitaloon. Mutta vaimo löysikin uuden miehen, ja Kalle hermostui tästä niin pahoin, että vaati talon takaisin itselleen.
Hienoa! Hyvää ja "painavaa" luettavaa.
Itse katsoin eilen youtubesta Elämän vonkamies (1986) leffan. Ihan älyttömän hyvä. Loistavat näyttelijäsuoritukset. Siitä on jo aikaa, kun viimeksi olin katsoin sen.
En viitsi laittaa linkkiä tähän. Jos ketä kiinnostaa, se löytyy juutubesta nimellä.
Mä luulen, että mullekin tulee jossain vaiheessa. Mun vanhemmat ovat molemmat Päätalo-faneja, ja suvusta löytyy muitakin. Olen lukenut lapsena joitain Päätaloja, mutta sittemmin ei ole tullut Iijoki-sarjaan koskettua. Luulen kuitenkin, että jossain vaiheessa veri vetää sen pariin. Aion kyllä periä Iijoki-sarjan vanhemmiltani!
Vierailija kirjoitti:
Ja aikamoinen sovinisti oli Kalle. Mutta tyypillinen oman aikansa mies.
Esim.petti ekaa vaimoaan lukuisia kertoja koko avioliiton ajan. Lupasi erotessa, että vaimo saa jäädä asumaan yhteiseen omakotitaloon. Mutta vaimo löysikin uuden miehen, ja Kalle hermostui tästä niin pahoin, että vaati talon takaisin itselleen.
Kävi ilmi että se vaimo oli vehdannut sen uuden miehensä kanssa jo avioliiton aikana samalla pyhimystä näytellen. Ja saihan se vaimo siitä talosta oman osuutensa rahana.
Kauanko meni aikaa lukea ne kaikki?
Olen rakennusinsinööri ja yritin lukea telineillä-kirjan. Oli liian tylsä. Hädin tuskin puoleen väliin jaksoin lukea.
Olen lukenut lukuisia tiiliskivi romaaneja (esim Waltarin kaikki paksummat kirjat), mutta tuo oli pitkäpiimäinen
Elämän vonkamies ja Nuoruuteni savotat ovat todella hyviä elokuvia. Minulle tuli aikoinaan inspiraatio alkaa kirjailijaksi, kun olin nuo elokuvat katsonut, mutta se homma jäi lopulta puolitiehen. 😄
Olen Päätaloni lukenut, mutta se ei tuntunut urakalta siihen aikaan, kun aina odotti seuraavana syksynä julkaistavaa uutta kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen rakennusinsinööri ja yritin lukea telineillä-kirjan. Oli liian tylsä. Hädin tuskin puoleen väliin jaksoin lukea.
Olen lukenut lukuisia tiiliskivi romaaneja (esim Waltarin kaikki paksummat kirjat), mutta tuo oli pitkäpiimäinen
Ihmisiä telineillä -kirja ei olekaan parasta Päätaloa.
Jätä sika, mieti miten monta hyvää kirjaa ehtisit lukea samassa ajassa kun kahlaat sitä loppumatonta suota väsyneenä.
Pääasia että on Päätalot paikallaan, kirjahyllyssä.
Ne on lukemisen arvoisia, mutta pikkutarkka kerrontatyyli on joskus raskasta. Mutta myös arvokasta kansatieteellistä kuvausta menneestä maailmasta.