Lapset 20-kymppinen ja 25-vitonen roikkuvat kotona, ärsyttää
Aina tuntuu olevan joku veruke jolla jatkaa nurkissa pyörimistä. Opinnot kesken, työttömyys jne. Enkä saa sanotuksi että nyt riittää. Vinkkejä?
Kommentit (49)
Yksinkertainen asia: Suomen laki. Et ole enää elatusvelvollinen.
Osallistuvatko he taloudellisesti perheen kustannuksiin?
Syötätkö niille makaronilaatikkoa?
Pistä ne asuntojonoon, vuodessa tulee lähtö molemmille.
Ovatko sitten kommentoineet mitä aikovat?
Kuulostaa muuten tutulta. Minulla on sukulainen, joka paapoo jo lähempänä 30:ntä olevia lapsiaan. Hänellä ja miehellään oli köyhä lapsuus, niin nyt kummatkin ovat ilmeisesti päättäneet että lapset saavat kaiken. He tienaavat kyllä hyvin, ja tekevät samalla karhunpalvelusta antamalla lapsilleen kaiken. Siellä ne sitten pyörivät, äiti kokkaa ja pyykkää. Ihan tositarina, provohuutelija elää ilmeisesti jossain ihan omassa ulottuvuudessa jos tälläinen tulee yllätyksenä.
Ilmoita päivämäärä jona muuttoauto tulee ja sano että siihen mennessä on löydyttävä tavaroille osoite.
Mun lapsi sanoi jo 6-vuotiaana muuttavansa isoisänsä luo (pakkasi matkalaukun, syynä rajoja laittavat vanhemmat). 9-vuotiaana hän uhkasi muuttaa opettajansa luo (rajoitimme netin käyttöä), joka lapsen sanojen mukaan osaa kasvattaa häntä paremmin kuin me 'tyhmät' vanhemmat. Joten mä luulen että meillä ei tuota ongelmaa ole, miksi muuttaa varmaan heti lukion jälkeen omilleen.
Hanki niille kaupungin vuokra-asunnot niin pääset eroon. Eivät varmaan itse osaa.
Laita maksamaan vuokraa ja maksamaan kaikki kulunsa itse, niin alkaa kiinnostaa se omilleen muutto. Et ole enää elatusvelvollinen.
BTW: 20-kymppinen on 200-vuotias ja 25-vitonen on.... Ööh?
Kannattaa toimia heti ennen kuin huomaat että lapset on 40-vuotta ja vieläkin kotona.
Tiedän tapauksen jossa loisiminen ei ratkennut ennen kuin vanhemmat päättivät muuttaa pienempään asuntoon.
Naapurissa 20-vuotias nuorimies maksaa vuokraa vanhemmilleen. Juttelin tuon perheen isän kanssa. Minusta oikein hyvä: tuo nuori käy töissä ja pelaa (en nyt sano mitä mutta SM-tasolla).
Ap, et ehkä ajattelisi noin, jos lapsesi olisivat muuttaneet pois 18-vuotiaina. Ja jääneet sille tielleen.
Ainakin heillä on kohtuullisen/riittävän hyvä olla kotona. En tiedä, miksi omani kokivat olonsa ahdistuneeksi. Olin yh-äiti, jolla myös masennusta ja ahdistusta.
Osaani en voinut valita, mutta jos uudelleen eläisin, äidiksi en alkaisi.
Surusta ei tule loppua.
Vierailija kirjoitti:
Ap, et ehkä ajattelisi noin, jos lapsesi olisivat muuttaneet pois 18-vuotiaina. Ja jääneet sille tielleen.
Ainakin heillä on kohtuullisen/riittävän hyvä olla kotona. En tiedä, miksi omani kokivat olonsa ahdistuneeksi. Olin yh-äiti, jolla myös masennusta ja ahdistusta.
Osaani en voinut valita, mutta jos uudelleen eläisin, äidiksi en alkaisi.
Surusta ei tule loppua.
Masennus vaikuttaa koko perheeseen. Älä kuitenkaan syyttele itseäsi - 18 on täysi-ikäinen, saa päättää asumisestaan, ikä on ihan normaali kotoa muuttamiseen ja se, että lapset jäivät sille tielen kertoo siitä, että he pärjäävät maailmalla. Olet siis onnistunut vanhempana. Äidin huoli ei kokonaan katoa koskaan, se on totta.
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa 20-vuotias nuorimies maksaa vuokraa vanhemmilleen. Juttelin tuon perheen isän kanssa. Minusta oikein hyvä: tuo nuori käy töissä ja pelaa (en nyt sano mitä mutta SM-tasolla).
Sinänsä hyvä mutta kun ottaa huomioon että jonain päivänä lapsi perii vanhemmat. Tuossa ei pärjää kuin verottaja isomman perintöveron muodossa.
Urheilijat tietysti erikoistapaus koska ovat olleet harrastuksessaan vanhemmistaan riippuvaisia.
Urheilijat on tottuneet saamaan kaiken valmiina.
20-kymppinen = 200 ja 25-vitonen lienee 255?