Onko teini-ikäisten seurustelu vähentynyt rajusti?
Tuttu yläkoulun ope sanoi että vielä 10 vuotta sitten joutui paimentamaan pussailevia pareja pois vessoista ja käytävien nurkista mutta enää ei sellaista kuulemma tule vastaan.
Oma 15-vuotias tytärkin sanoi ettei tiedä koulustaan (400 oppilasta) yhtään seurustelevaa paria.
Onko Suomesta tulossa Japani tässä asiassa?
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, eipähän tule vahinkoraskauksia niin paljon.
Ihanaa että teinit harjoittavat siveyden hyvettä.Ei Suomessa ole teiniraskaudet olleet ongelmana vuosikymmeniin, hyvin pienen marginaalin juttuja.
Mutta tuo johtui siitä, että jo teinitytöt käyttivät e-pillereitä. Nykyisin eivät enää käytä "varmuuden vuoksi", koska eivät halua pillereitä sivuvaikutusten vuoksi. Oikeasti on paljon fiksumpaa olla syömättä ylimääräisiä hormoneja nuorella iällä ja aloittaa seksielämä vasta sitten, kun on valmis myös vakiintumaan.
Meidän 16v tyttö ei halua seurustella, koska se olisi vain haitaksi opiskelulle ja harrastuksille. Ei kukaan kaveripiirissäkään kuulemma seurustele.
Tuntuu tosiaan että seurustelua pidetään jotenkin vanhanaikaisena tai jopa jotenkin "alaluokkaisena". Seurustelua esiintyy lähinnä huonosti koulutettujen vanhempien lapsilla.
Hauskaa kun täälläkin jotkut setä-muumiot jaksaa puhua alfoista ja tasoista kun tosiasiassa teinejä ei kiinnosta _edes_ seksi :''''''DDDDDD
Entä sitten. Minäkin olen mieluummin av:lla kuin harrastan seksiä mieheni (tai yhtään kenenkään miehen) kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa kun täälläkin jotkut setä-muumiot jaksaa puhua alfoista ja tasoista kun tosiasiassa teinejä ei kiinnosta _edes_ seksi :''''''DDDDDD
Samaa nauroin. Nykyteineistä 98 % tuntuu olevan aseksuaaleja.
Ei ole kotibileitäkään enää kellään.
Meidän teini seurusteli useammankin kerran 14-vuotiaana, mutta kyllästyi jatkuvaan seksin vonkaamiseen. Nykyään ei seurustelu kiinnosta, mutta poikia kavereina on paljon.
Olen huonostikoulutettu ja vieläpä yh-äiti.Tyttäret 20,18,16 ja 14v.Eikä ketään niistä kiinnosta seurustelu,vaan opiskelu ja urheilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa nauroin. Nykyteineistä 98 % tuntuu olevan aseksuaaleja.
Maailma yllätti setä-muumiot ja heidän markkina-arvoteoriansa. Voin kuvitella hämmennyksen ilmeet kun hitsin hyvä teoria ei selitäkään enää mitään nykyajan menosta :--)
Nyt kun mietin, niin en tunne kuin kaksi ihmistä jotka seurustelevat ja mulla on kuitenkin todella paljon kavereita. Ketään ei tunnu kiinnostavan edes seksi. Puhelin, koulu, urheilu ja kilpavarustelu muiden kanssa on tärkeämpää. Nämäkin seurustelevat ovat amiksessa nykyään, lukiosta en tunne ketään joka seurustelisi.
T16
Tämä on ihan hyvä kehityssuunta, ei alle parikymppinen tarvitse vakavaa seurustelusuhdetta. Siinä iässä ollaan vielä ihan lapsia ja aikuiseksi kasvaminen kesken. Itse aloin seukata 7 vuotta sitten, 21-vuotiaana, ja mun mielestä se oli just sopiva ikä aloittaa tapailut, ja myös seksiasiat. Omalla kohdalla puhelin ei ollut syy tuohon myöhäiseen "aktivoitumiseen", vaan yksinkertaisesti olin vielä nuorempana niin epävarma ja ujo etten olisi ollut kypsä muodostamaan parisuhdetta.
Suuri on kyllä muutos näinkin lyhyessä ajassa. Liekö sitten viihdeteollisuudella ja trendeillä osuutta asiaan.
Ainakin heterosuhteita tunnutaan nykyään pidettävän vähän vanhanaikaisina ja takapajuisina, ja esikuvana nähdään voimakas sinkkunainen, joka harrastaa seksiä monien kumppanien kanssa samaan aikaan ilman minkäänlaisia sitoumuksia tai tunteita.
Olenkin monesti miettynyt, että miksi voimaantuneen naisen malli tuntuu niin monilta osin usein olevan otettu ns. 'kusipää'-miehiltä? Niiltä narsistisilta öykkäreiltä, jotka ei muista välitä ja jotka ottaa itselleen sen mitä haluaa, milloin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan hyvä kehityssuunta, ei alle parikymppinen tarvitse vakavaa seurustelusuhdetta. Siinä iässä ollaan vielä ihan lapsia ja aikuiseksi kasvaminen kesken. Itse aloin seukata 7 vuotta sitten, 21-vuotiaana, ja mun mielestä se oli just sopiva ikä aloittaa tapailut, ja myös seksiasiat. Omalla kohdalla puhelin ei ollut syy tuohon myöhäiseen "aktivoitumiseen", vaan yksinkertaisesti olin vielä nuorempana niin epävarma ja ujo etten olisi ollut kypsä muodostamaan parisuhdetta.
Olen samaa mieltä, nyt kun asiaa ajattelee. Itse olen hieman sinua vanhempaa ikäpolvea, mutta meitä ikään kuin tuupittiin seksuaalisuuteen ja parisuhteeseen varhaisteinistä asti. Aloitin nuo puuhat hitusen vanhempana kuin ikätoverini keskimäärin, mutta se aiheutti suurta ahdistusta sekin. Kummallista että 80-90-luvuilla lapset seksualisoitiin tuolla tavalla! Moni on sanonut vanhempana että ei ollut henkisesti hyvä asia aloittaa seksielämää 13-14-vuotiaana. Aiempina vuosikymmeninä teinejä varmaan pikemminkin yritettiin hillitä näitä puuhia aloittamasta.
Vierailija kirjoitti:
Pieni määrä alfoja pyörittää tyttöjä.
Tämä on näiden muiden toiveajattelua, että edes alfat pyörittäisivät tyttöjä. Tosiasiassa eivät edes alfat saa kuin harvoin seksiä, eivätkä hekään tytöiltä tai nuorilta naisilta vaan lähinnä yli 3-kymppisiltä.
Seksikkyys ja kevytkenkäisyys on niin tyylitajutonta ja wt:tä ettei kukaan itseään arvostava nuori nainen jakele itseään miehille helpolla. Saat enemmän iloa ja tyydytystä kun pukeudut kauniisti, julkaiset kauniita kuvia ja keräät sekä seuraajia, että tykkääjiä ja menestyt koulussa tai urallasi.
Vierailija kirjoitti:
Suuri on kyllä muutos näinkin lyhyessä ajassa. Liekö sitten viihdeteollisuudella ja trendeillä osuutta asiaan.
Ainakin heterosuhteita tunnutaan nykyään pidettävän vähän vanhanaikaisina ja takapajuisina, ja esikuvana nähdään voimakas sinkkunainen, joka harrastaa seksiä monien kumppanien kanssa samaan aikaan ilman minkäänlaisia sitoumuksia tai tunteita.
Olenkin monesti miettynyt, että miksi voimaantuneen naisen malli tuntuu niin monilta osin usein olevan otettu ns. 'kusipää'-miehiltä? Niiltä narsistisilta öykkäreiltä, jotka ei muista välitä ja jotka ottaa itselleen sen mitä haluaa, milloin haluaa.
Taidat olla vähän vanhalla tavalla romanttinen ja vähän kolhuja saanut? Sekin ok, mutta nuorilla on kuiteski ihan uusi maailma.
Noi ajatukset seurusteluista, suhteista, seksin tärkeydestä, alfoista ja betoista on sitä vanhaa juttua. Mut vanhat ei oo koskaan ennenkään ymmärtäny nuorten todellisuutta.
Kannattaa myös muistaa, että somen ansiosta nuoren tytön maine voidaan pilata hyvin nopeasti. Sen vuoksi nuorille tytöille on tärkeää elää siten, ettei maineen pilaamiseen anneta mitään syytä. Nuoret pojatkin ovat aiempaa konservatiivisempia ja pitävät "halpoina" sellaisia tyttöjä, joilla on jo teini-iässä seksisuhteita.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kummallista. Omalla yläasteellani kaikki pahikset seurustelivat, harrastivat kouluaikaan suuseksiä vessassa ja moni harrasti seksiä säännöllisesti jo 14-vuotiaana. Kuten minä. Hormonit kävivät tosi kierroksilla ja valehtelematta seksi oli melkein koko ajan mielessä.
No jotain hyvää digiajassa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa, että somen ansiosta nuoren tytön maine voidaan pilata hyvin nopeasti. Sen vuoksi nuorille tytöille on tärkeää elää siten, ettei maineen pilaamiseen anneta mitään syytä. Nuoret pojatkin ovat aiempaa konservatiivisempia ja pitävät "halpoina" sellaisia tyttöjä, joilla on jo teini-iässä seksisuhteita.
Tai sitten noi suhdejutut ei vaan ole niin pakkomielteisen tärkeitä enää kuin joskus.
Juuri noin on esim. meidänkin pojan kohdalla... Poika täytti pari päivää sittn 16 v, eikä ole tietääkseni koskaan seurustellut ja miten se voisikaan, kun kaikki vapaa-ajat istuu huoneessaan pelaamassa eri pelejä ja "tapaa" kavereitaankin näiden pelien välityksellä eli siis pelaavat ri hahmoina samassa plissä ja jokainen nököttää kotonaan pelaamassa... Harvoin siis oikeasti tapaavat kasvotusten ja niinä havoina kertoinakin enimmäkseen pelaavat noita pelejä sitten yhdessä. Muutamat noista ovat jo poikani lapsuuden ajoilta kavereita, joiden kanssa silloin vielä sentään tapasi kasvotusten ja leikki yleensä ulkona heidän kanssaan. Tuntuu, että kaikki pojan tututkin vaan istuvat sisällä ja pelaavat kaikki vapaa-ajat. Poikaa ei ole enää muutamaan vuoteen kiinnostanut edes harrastaa mitään urheilua yms. Ennen hän harrasti kaikkiaan 6 vuotta erästä keskittymistä yms. kehittävää urheilulajia ja koulukin sujui oikein hyvin, pelkkiä ysejä ja kymppejä. Nyt hän on lukion ekalla ja numerot ovat tippuneet melkoisesti. Olen siis jo muutaman vuoden yrittänyt suostutella harrastamaan jotain, mutta ei vaan kuulemma kiinnosta. Eli tuollaista elämää luultavasti viettävät monet muutkin saman ikäiset, niin millä ajalla ehtisivät seurustelemaan ja tapaamaan ketään?