Miten kaupan alalla työntekijät pärjää?
Tuntipalkka on hirvi pieni eikä tunteja saa niin paljon että palkka olisi järkevä. Jotain 1000-2000 väliltä. Mutta silti näkee ihan omistusasuntoja ja hyviä autoja. Onko puoliso sitten kaikilla vai mistä kyse?
Kommentit (11)
Hyvin tienaavien puolisot käy harrastamassa työtä.
Mieheni on kaupan alalla, myyjänä siis.
Pk-seutu ja muutamat vuosikorotukset, kaksivuorotyöstä n. 2300- 2400/kk brutto.
Itsekin olin ennen myyjä. Huonoimmillaan palkka taisi olla luokkaa 2100€ brutto.
Lisät vaikuttavat paljon, ainakin pk-seudulla iltalisä taisi olla 4,09€/h, lauantailisä reilu 5€/h, sunnuntaina tuplapalkka.
Mä teen vain n.20h/vk.
En halua tehdä enempää, mulla on muitakin tuloja.
Mies on hyvässä virassa.
Kaupan myyjä on tienestejä haluavalle ankea ala.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan myyjä on tienestejä haluavalle ankea ala.
Se on ankea ala kaikin puolin!
Teen kaupan alan töitä osa-aikaisena pk-seudulla, palkkani on perusmyyjän ylin taulukkopalkka eli 12,92 e/h. Huonohan se on, mutta lisistä tulee ihan älyttömästi: arkisin klo 18 jälkeen 4,10 e/h, lauantaisin klo 13 jälkeen 5,35 e/h, ja sunnuntait ja arkipyhät tuplapalkalla. Nykyään kauppa on auki klo 23 asti joka päivä, ja suljettu ainoastaan joulupäivänä, joten mahdollisuutta on tehdä tiliä näillä "rahakkailla" vuoroilla.
Lapsia en kyllä tähän kuvioon tekisi, aikataulutetut harrastukset on mahdottomia jne. Ystävät ovat enimmäkseen päivätöissä, joten sosiaalinen elämäkin on vähän niin ja näin. Mutta rahat riittävät...
Minä työskentelin aikoinaan (tästä on kyllä lähes 10 vuotta aikaa) erikoisliikkeessä täysillä tunneilla ja palkka oli bruttona aina alle 2000 e. Myymälä oli auki 10-18, la 10-15. Melkeen aina viikonloput töissä, yksi vapaa vkoloppu kuussa. Ei siinä kyllä tosiaan rikastumaan päässyt.
Heikosti pärjää! Oiken hyvässä kuussa voi tili olla 1700€. Työntekijän lisätuntitoiveelle nauretaan paskaset naurut, kirjaimellisesti. 30 h/vko on kuulemma on ihansama kuin kokopäiväinen. Ja tunteja pitäisi vähentää, ei lisätä
Entäs sitten kun lisät lakkautetaan?
Vierailija kirjoitti:
Itse kun työskentelin kaupan alalla 30h/vko sopparilla sain parhaimillani 2700 € bruttona. Lisät, sunnuntaityöt, bonukset, lisätyöt...ja toki kokemusvuosiakin oli takana, joten en alhaisimmalla tuntipalkalla ollut.
Meillä sai myös usein tehdä enemmän tunteja kuin mitä sopimuksella sanottiin.
Minä en voinut kuin haaveilla edes 1700 euron palkasta. Jos joskus sai ylitunteja, se vietiin tasausjaksolla pois. Esim. yleensä tammi-helmikuu oli tosi onnetonta aikaa kun joulun ylitunnit vähennettiin.
Itse kun työskentelin kaupan alalla 30h/vko sopparilla sain parhaimillani 2700 € bruttona. Lisät, sunnuntaityöt, bonukset, lisätyöt...ja toki kokemusvuosiakin oli takana, joten en alhaisimmalla tuntipalkalla ollut.
Meillä sai myös usein tehdä enemmän tunteja kuin mitä sopimuksella sanottiin.