Toimiiko eroa kirkosta sivusto laillisesti
Miten voi olla mahdollista että vapaa-ajattelioiden ylläpitämän sivuston kautta pystyy eroamaan kirkosta? Eikö muka pitäisi kirkon omien kanavien kautta erota. Eihän vapaa ajattelijat liity millään tavalla evankelis luterilaiseen kirkkoon.
Kommentit (39)
Ai niin, vielä ehtii eroamaan kirkosta ja säästämään tulevana vuonna monta sataa euroa johonkin oikeasti hyödylliseen.
Hienoa toimintaa tekevät nuo, btw!
Satuolentolahkon jäsenyys saatu jo 70% pintaan ja suunta on vakaasti, vuosi vuodelta alaspäin.
Ja siihen ei taikatemput... eikun siis "rukoilu" auta.
Tuo sivusto on vain tehnyt helpoksi sen, että syöttämällä omat tietosi saat tulostettavan tiedoston jossa on kaikki tarpeelliset tiedot kirkosta eroamiseen. Se lähetetään kuitenkin postitse eteenpäin juurikin niihin kirkon kanaviin jotka nämä asiat käsittelee.
Näin ainakin silloin kun itse olin 18-vuotias, en tiedä onko tekniikan kehittymisen myötä kehittynyt tämäkin palvelu :)
Toimii. Se on testattu oikeudessakin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sivusto on vain tehnyt helpoksi sen, että syöttämällä omat tietosi saat tulostettavan tiedoston jossa on kaikki tarpeelliset tiedot kirkosta eroamiseen. Se lähetetään kuitenkin postitse eteenpäin juurikin niihin kirkon kanaviin jotka nämä asiat käsittelee.
Näin ainakin silloin kun itse olin 18-vuotias, en tiedä onko tekniikan kehittymisen myötä kehittynyt tämäkin palvelu :)
Itse ainakin erosin vain kyseisen sivuston kautta. Ei tarvinnut mitään lomakkeita tulostella tai postin kautta lähetellä. Erosin itse jo 10 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, vielä ehtii eroamaan kirkosta ja säästämään tulevana vuonna monta sataa euroa johonkin oikeasti hyödylliseen.
Minä en ole koskaan kuulunut kirkkoon niinku ei vanhempanikaan... Kysyn mielenkiinnosta. Näkyykö se eroaminen aidosti taloudellisesti. Miten se näkyy?? Saatko enemmän rahaa esim veronpalautuksien kautta, kun ei mene kirkollisvero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan kuulunut kirkkoon niinku ei vanhempanikaan... Kysyn mielenkiinnosta. Näkyykö se eroaminen aidosti taloudellisesti. Miten se näkyy?? Saatko enemmän rahaa esim veronpalautuksien kautta, kun ei mene kirkollisvero.
Kirkollisverosta voi keskituloinen säästää hyvinkin 500 euroa vuodessa. Eihän tuo rahamäärä kenenkään taloutta varmasti kaada, mutta moni tuolla ostaisi jo joululahjat koko lähipiirilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan sitä veroa ei alunperinkään peritä, jolloin rahaa jää enemmän käteen.
Itse oon aikoja sitten eronnu kirkosta ja sanoin mutsille viime vuonna, että mites olis, jos eroaisit. No se eros ja tänä vuonna tuli veronpalautuksina kirkollisveron verran eli yli 300 €. Kyllä se eläkeläiselle ihan kiva lisätulo kerran nyt oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Vero)ennakonpidätysprosentti pienenee kirkollisveron verran. Kirkollisvero pidätetään jokaiselta kirkon jäseneltä ennakonpidätyksen yhteydessä jokaisesta palkasta. Kysy palkanlaskijaltasi. Eli käteen jäävä tulo kasvaa kirkollisveron verran.
Toimii se laillisesti.
Tämmösen keskiaikaisen veronkanto-oikeuden voisi kyllä lopettaa jo.
Itse maksan saman summan Unicefille ja Punaiselle ristille kuukausittain, kuin kirkollisvero olisi.
Ennemmin voisi kysyä toimiiko vanhemmat laillisesti kun pakkokastaa lapsen kirkon jäseneksi.
Itse erosin syksyllä 1994 käymällä Maistraatissa. Kirkkoherranvirastossa olisi pitänyt keskustella papin kanssa. Nyt kyllä ihan mielelläni keskustelisin papin kanssa eroni syistä. En ole palaamassa takaisin. Mieheni erosi myös kirkosta eikä lapsiamme ole kastettu. Mieheni kuoli lokakuussa ja jouduin keksimään uskonnottomien hautajaisten sisällön. Hyvin se sujui. Mieheni oli eläessään vannottanut, että pappi on pidettävä poissa hänen hautajaisistaan.
Laskettiin miehen kanssa silloisilla tuloilla, että meille säästöä oli yli 1000 €.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin voisi kysyä toimiiko vanhemmat laillisesti kun pakkokastaa lapsen kirkon jäseneksi.
Ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Itse erosin syksyllä 1994 käymällä Maistraatissa. Kirkkoherranvirastossa olisi pitänyt keskustella papin kanssa.
Voin vain kuvitella millainen tilaisuus se olisi ollut: Istut jossain odottamassa, pitkään. Sitten pyydetään papin huoneeseen, vaivautunut kättely. Istutaan, pitkä hiljaisuus, pappi katselee silmiin...hymyilee sitä hih-hulien lammasmaista, ärsyttävää "me olemme parempia kuin te" -hymyä. Sitten aletaan pelottelemaan helvetillä ja toisaalta korostetaan jumalan rakkautta jne...
Ei auktoriteettiuskoisesta & herranpelkoisesta normisuomalaisesta olisi tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Toimii
Mitä se kirkolle kuuluu jos haluaa erota siitä? Minä aikoinaan 80-luvulla en tiennyt, että kirkosta voi erota myös maistraatissa, vaan kävin kirkkoherranvirastossa, jossa sain niskaani papin syyllistämistä ja vittuilua.
Toimii.