Saatankohan kärsiä PTSD:stä?
Luin yhtä aikaisempaa keskustelua ja siellä mainittiin kyseinen häiriö ja päätinpä lukaista sen wikipediasta, huomasin että siellä on paljon oireita jotka täsmää monella kohtaa. En ole koskaan hakenut apua kyseiseen ongelmaan koska en ole ikinä ajatellut että se saattaisi olla jonkinlainen häiriö.
Päätänpä nyt sitten avautua tänne tästä, jostain syystä pelkään todella paljon nuorisoa, varsinkin miespuolisia. Mulla ei ole mitään ongelmaa niinkään alakoulu-ikäisistä tai yli 30 vuotta täyttäneistä miespuolisista ihmisistä, mutta sen välillä on kyllä pelko. Aina jos näen tai olen samassa tilassa, esim; junassa, bussissa, kaupassa etc. Niin ahdistun ja alan panikoimaan, haluan tilanteesta nopeasti pois ja alan hikoilemaan. Mulle valtaa suuri pelkotila siinä vaiheessa. Esim esimerkkinä tuossa yli viikko sitten tulin tampereelta takaisin kotiin pitkän matkan junalla ja juna oli täynnä, siinä vaunussa missä oli minun paikkani, niin istui kauempana nuoria, ahdistuin ja rupesin pelkäämään niin paljon että pakenin käytävälle siitä vaunusta tavaroideni kanssa ja seisoin siinä kaksi tuntia kunnes pääsin perille asti, ahdistuneena ja stressissä. Sitten myös kun olin alkuviikosta kaupassa ja mun piti hakea ruokaa hyllystä, skippasin käytävän ja odotin sivussa koska sillä käytävällä oli muutamia nuoria. Siksi myös pukeudun ulkona aina tyyliin 30v bisnesmieheksi ja kuljen kahvi kädessä ja puhelin korvalla jotta saan mielenrauhan. (hyvin tyhmää tiedän, mutta en osaa olla oma itseni)
Oon miettinyt mistä tämä johtuu, sillä tiedän etteivät ne tee mitään tai sano mitään aikuiselle miehelle, olen siis itse reippaasti yli kaksikymmentä vuotias mies. Tuntuu välillä todella urpolta että pelkään lapsia/nuorisoa jotka ovat minua yli 10 nuorempia. Sitten olen ahdistellut sitäkin asiaa, että kun sisarenpoikani kasvaa nuoreksi, niin mites sitten hänen kanssaan tapahtuu? Nyt hän on 6-vuotias ja ollaan hyvin läheisiä. Sitten on sekin että pelkään ja ahdistun serkkujeni poikaystävistä, mikä on siis hyvin typerää tavallaan.. En pysty olla juhlissa tai muissa tuollaisissa kauaa kun ahdistaa jos siellä on nuorta väkeä.
Olen taas miettinyt että johtuisikohan nämä lapsuustraumoista? Koko ala-asteen minua haukuttiin ja kiusattiin r-vikani takia ja ylä-asteella meillä oli luokassa jätkä jota kaikki pelkäsi. Sitten ylä-asteella tulin hakatuksi joten voisikohan tässä olla syy? Itse olen sulkenut suurimman osan lapsuudestani niin hyvin, etten muista tyyliin ollenkaan mitään koko ala ja ylä-aste vaiheistani, en muista opettajia tai luokkalaisia, en mitään.
Kiitän jos jaksoit lukea tänne asti ja näet vaivaa vastata. <3
Kommentit (9)
Tuskin kyseessä on postraumaattinen stressireaktio.
Sinuna varaisin ajan psykiatrilta ja kävisin lapsuutta/nuoruutta lävitse
AP halventaa ja vähättelee oikeita PTSD:stä kärsiviä.
Toisin kuin nuo kaksi pönttöä tuossa luulevat PTSD ei ole pelkästään sodassa tai vastavassa ääritilanteessa traumatisoituneiden ongelma.
Mun korvaan kuulostaa ihan oppikirja-ptsd:ltä: lapsuuden muistikatko jos mustettavaa kuitenkin pitäisi olla ja elämää hankaloittavat ahdistusoireet tietyn ikäisistä nuorista.
EMDR-terapia saattaisi auttaa. Psykiatrilta B-lausunto niin voit saada kelakorvauksena osan terapian hinnasta takaisin. (B-lausunnon saamiseen menee 3kk, ja terapiaan saattaa mennä vuosiakin. EMDR:ään tosin ei välttämättä.)
3. En halvenna ja vähättele PTSD:stä kärsiviä, kunhan kysyin saattaisiko tämä liittyä siihen.
4. Kiitos vastauksestasi, pitää ottaa asia puheeksi lääkärin kanssa ja varata aika psykiatrille.
Voi olla. Hakeudu tutkimuksiin, sillä se selviää ja saat oikeaa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Hakeudu tutkimuksiin, sillä se selviää ja saat oikeaa hoitoa.
Näin teen heti, kun pääsen ulkomaan matkaltani takaisin kotiin ja ehdin. Kiitos teille vastauksista. :)
Etsi joku mies, jota saat dominoida seksuaalisesta. Eiköhän se sillä lähde.
Vierailija kirjoitti:
Etsi joku mies, jota saat dominoida seksuaalisesta. Eiköhän se sillä lähde.
Olipas järkevä kommentti.
Nostan