Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan äitini jotenkin höpsähtänyt? 65v.

Vierailija
25.12.2018 |

Ollaan sukuloimassa isovanhemmilla eli lapsen isoisovanhemmilla.
Eilen lapseni (10v) oli aivan silminnähden väsynyt ja kierroksilla 11 aikaan. Rupesin laittaan häntä nukkumaan ja lapsi sanoi, että haluaa mieluummin mennä nukkumaan mummun kanssa olkkariin - oma virhe, että sanoin ok. Mummu jäi pölöttämään lapsen kanssa ja puoli yhden aikaan molemmat paukkasi huoneeseen jossa mä nukuin, sanomaan hyvää yötä (?!) eli herättämään mut, kun olin jo nukkumassa.
Jonkun ajan päästä lapsi tuli mun viereen nukkumaan, koska ei saanut unta. Tässä vaiheessa oli siis jo niin ylikierroksilla väsynyt, että ei ihme ettei nukahtanut.
Sitten lapsi vielä lähti käymään veskissä ja eksyi samalla olkkariin höpöttelemään mummun kanssa, joka ei lähettänyt lasta takaisin, vaan jäi juttelemaan taas iloisesti!! Minun piti kutsua lapsi takaisin ja rauhoittaa nukkumaan. Harmitti lapsen ja omat pilalle menneet yöunet.
Mielestäni käytös ei ole ihan normaalia? Äitini on aika yksinäinen leski, mutta tuntuu, että hän käyttää mielellään ainoaa lapsenlasta paikkaamaan oloaan. Huolestuttaa, kun lapsi on joskus mummulla yökylässä ilman muakin ja mitään järkeä silloinkaan ei luultavasti ole.
Samanlaisia yhteentörmäyksiä on lukuisia, oikeastaan aina jos vietetään pidempi hetki samassa paikassa, ja aina jos sanon mielipiteeni asiasta, se on nipottamista ja suutun pienestä. Ymmärrän et nytkin on ollut jouluaatto, mutta ei se mun mielestä ole oikeaa juhlimista, että ei voi lasten tarpeiden mukaisesti mennä nukkumaan. Tottakai se nukkumaan mennessä voi kiukuttella asiasta, mutta ei se pieni komentamisen hetki joulun juhlinnasta ikävää tee. Äitini mielestä kaikki normaali järjestyksen pito vaikuttaa olevan ilon pilaamista.
Mitä mieltä? Voi kai äitini olla dementoitumassa jo tuossa iässä. Vai onko se kammottu rajaton mummo?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajaton mummo. Miksi et anna valvoa lomalla?

Vierailija
2/17 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juo, niin voi johtua aivan siitä. Vanhus ei voi enää juoda niin kuin nuorena pystyi.

Ja kyllä, näissä asioissa 65-v. on jo vanhus vaikka nykyään ne on kulutuskulttuurisesti vasta keski-ikäisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, en tiedä onko provo, toivottavasti. 

Meillä 10v. sai valvoa aattona sniin pitkään kuin halusi ja pelaattiin KOLMEEN.

Tästä nyt on jo aikaa muutamia vuosia ja ei saanut mitään pahoja vaurioita. 

Vierailija
4/17 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi oli siis myös siellä lapsen isoisovanhemmilla?

Vierailija
5/17 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätäkö et jutusta osannut päätellä ihan itse? Suklaa sulattanut aivot?

Vierailija
6/17 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, eli omilla vanhemmillaan. Ap

Vierailija
7/17 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajaton mummo. Miksi et anna valvoa lomalla?

Eli mummo on rajaton, mutta minä myös niuho? Hmm :D

Annoin valvoa, koska 11 jälkeen aloitettu nukkumaanmeno tarkoittaa n. 12 aikaan nukahtamista. Seuraavana päivänä oli tiedossa autolla ajoa monta tuntia ja väsynyt lapsi nukkuu autossa, minkä jälkeen unirytmi on sitten entistä enemmän sekaisin. Ap

Vierailija
8/17 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minusta tuossa oudosti käyttäytyvä kiukuttelija olet ap sinä itse, ei äitisi. Höllää nyt sitä pipoa ja mene tekemään jotakin kivaa lapsesi kanssa sen sijaan että haukut somessa omaa äitiäsi.

Ei se pieni valvominen jouluna haittaa, lapsella on hyvä suhde isoäitiinsä ja siitä sinun pitäisi olla iloinen.

Ja mieti sitä, miksi sinä käyttäydyt näin. "Samanlaisia yhteentörmäyksiä on lukuisia, oikeastaan aina jos vietetään pidempi hetki samassa paikassa, ja aina jos sanon mielipiteeni asiasta, se on nipottamista ja suutun pienestä".

Jos tarkoitit, että ÄITISI mukaan sinä nipotat ja suutut pienestä, niin mietipä, josko hän ehkä onkin oikeassa. Isot kasvatuslinjat tietysti päätät sinä, mutta noin ison lapsen saa joskus kyllä antaa vähän rikkoakin sääntöjä, ilman että arvovaltasi murenee. Lapset ymmärtävät kyllä, että eri paikoissa ja eri ihmisillä on eri säännöt.

Joka tapauksessa on asiatonta alkaa maalailla 65-vuotiaasta dementikkoa vain siksi, että olet eri mieltä hänen lastenkasvatustavastaan.

Vierailija
9/17 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

että näin kirjoitti:

No siis tätä mietin, että antaakohan monetkin lasten valvoa ihan myöhään. Itse muistan että ekan kerran valvoin laivalla aamukahteen 10v. ja olin aivan poikki, tämä oli tosiaan siis harvinainen tilanne kun olin siellä laivalla. Muuten valvottiin ehkä puolilleöin esimerkiksi just jouluaattona ja juhannuksena. Mutta enemmän kuin tästä jouluaatosta ja yhdestä kerrasta oli kyse kumminkin siitä, että jos mummu lukee lapsen viestejä todella huonosti aina, eikä koskaan sano ei, niin en mielellään enää voi antaa lasta yökylään esim. tavallisen kouluviikon jälkeen. Ap

Vierailija
10/17 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä tässä oli se ongelma?

M

Vierailija
11/17 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ap joululoma, vielä 1,5 viikkoa. Anna lapsesi nukkua ja valvoa jouluna, ehtii sitä sitten hinata vuorokausirytmiä takaisinpäin ensi viikolla.

Vierailija
12/17 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että näin kirjoitti:

No siis tätä mietin, että antaakohan monetkin lasten valvoa ihan myöhään. Itse muistan että ekan kerran valvoin laivalla aamukahteen 10v. ja olin aivan poikki, tämä oli tosiaan siis harvinainen tilanne kun olin siellä laivalla. Muuten valvottiin ehkä puolilleöin esimerkiksi just jouluaattona ja juhannuksena. Mutta enemmän kuin tästä jouluaatosta ja yhdestä kerrasta oli kyse kumminkin siitä, että jos mummu lukee lapsen viestejä todella huonosti aina, eikä koskaan sano ei, niin en mielellään enää voi antaa lasta yökylään esim. tavallisen kouluviikon jälkeen. Ap

No sitten et anna. Simple as that. Se ei tee äidistäsi silti "höpsähtänyttä". Ziisus sentään.

Vierailija
13/17 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minusta tuossa oudosti käyttäytyvä kiukuttelija olet ap sinä itse, ei äitisi. Höllää nyt sitä pipoa ja mene tekemään jotakin kivaa lapsesi kanssa sen sijaan että haukut somessa omaa äitiäsi.

Ei se pieni valvominen jouluna haittaa, lapsella on hyvä suhde isoäitiinsä ja siitä sinun pitäisi olla iloinen.

Ja mieti sitä, miksi sinä käyttäydyt näin. "Samanlaisia yhteentörmäyksiä on lukuisia, oikeastaan aina jos vietetään pidempi hetki samassa paikassa, ja aina jos sanon mielipiteeni asiasta, se on nipottamista ja suutun pienestä".

Jos tarkoitit, että ÄITISI mukaan sinä nipotat ja suutut pienestä, niin mietipä, josko hän ehkä onkin oikeassa. Isot kasvatuslinjat tietysti päätät sinä, mutta noin ison lapsen saa joskus kyllä antaa vähän rikkoakin sääntöjä, ilman että arvovaltasi murenee. Lapset ymmärtävät kyllä, että eri paikoissa ja eri ihmisillä on eri säännöt.

Joka tapauksessa on asiatonta alkaa maalailla 65-vuotiaasta dementikkoa vain siksi, että olet eri mieltä hänen lastenkasvatustavastaan.

En tiedä olenko luonnostaan tiukkapipoisempi kuin äitini, en ainakaan tahallaan hyppäisi herättämään jotakuta nukkuvaa lapsen kanssa, jonka lupasin laittaa nukkumaan :o ja jos mä lupaisin laittaa jonkun toisen lapsen nukkumaan niin laittaisin suht heti, enkä parin tunnin riekkumisen päästä. Ap

Vierailija
14/17 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4v valvoi 12, yleensä menee nukkumaan 8-9 välillä. Joulu on kerran vuodessa, relaa nyt.

Toki olis voineet olla sinua herättämättä.

Vierailija
15/17 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä neljän lapsen mummo. 2v.5v.,9kk. ja 15 v. Mummolassa on aina ollut eri säännöt kuin kotona eikä kukaan vanhemmista ole ollut niitä vastaan. Periaatesäännöistä pidetään kiinni (ei karkkia, limsaa kakkuja ja pullia). Valvottukin on lomien aikaan kunnes lapsi itse haluaa mennä nukkumaan. Yökyläläisiä ovat usein kaikki paitsi pienin 9kk joka asuu kaukana. Omatkin lapset saivat olla ylhäällä  lomien aikana niin kauon kuin halusivat enkä kyllä huomaa että olisi ollut jotenkin haitallista. Loma täytyy tuntua lomalta. Ole kiitollinen että lapsellasi on mummo. Meillä ei ole ollut mummoja tai ukkeja koskaan  ja se on ollut mielestäni suuri puute lasteni elämässä. Täytyy olla vähän joustava tässä elämässä.

Vierailija
16/17 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain kodissa lyödään ja hyväksikäytetetään jatkuvasti, ja silti lapset jää henkiin.

Koita nyt suhteuttaa asioita vähän.

Vierailija
17/17 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä provo nilkuttaa niin paljon, että lapsetonkin sen huomaa. Jos jostain syystä olisi totta, outo on ap itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi