Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lahjoista kiittäminen

Vierailija
25.12.2018 |

Meillä on kaksi jo lähes aikuista lasta ja olen aina painottanut että lahjan antajaa täytyy muistaa kiittää. Se on vähintäänkin kohtuullinen huomio antajalle joka on nähnyt vaivaa lahjan eteen ja käyttänyt rahaansa siihen. Olen jo vuosia kiinnittänyt huomiota kun ollaan annettu kummilapsille synttäri- tai joululahjoja niin ei mitään kiitosta. Lahjat on kuitenkin mietittyjä/toivottuja ja monen kympin arvoisiakin En nyt odota mitään hirveää huomiota, mutta pieni kiitos tekisi hyvän mielen itsellekin. Tämä kiitoksen puute koskee kyllä osaa aikuisiakin, joten eipä sitä voi odottaa lapsiltakaan silloin.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikein tajua tätä "joulupukin taakse menoa" tekosyynä sille, ettei kiitetä. Kuuluu peruskäytöstapoihin. Omille lapsilleni kerroin jo pienestä, että pukki tuo muutaman lahjan (meidän itse ostamat) ja lisäksi läheiset muistavat usein jouluna toisiaan ja niistä lahjoista tulee kiittää.

Ei ole iso homma laittaa vaikka tekstaria joulupäivänä, toivottaa mukavaa pyhien jatkoa ja kiittää.

Vierailija
22/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o. Kummilapsi on vasta neljävuotias joten hän luulee lahjojen olevan joulupukilta, mutta eipä vanhemmilta ole kiitosta tännekään kuulunut. Viime vuonna lähetin paketin postitse, ei tullut ilmoitusta perilletulosta eikä jouluna tai sen jälkeen mitään kiitosta.

Tämän vuoden lahja vietiin itse heille, kun oltiin ajamassa ohi omaan joulunviettoomme. Jätin lahjan kassissa vähän kauemmaksi ovesta ja sisään mentyämme sanoin lasten äidille, että se on sit tuossa ulkona. Kaveri siihen että ok, hän nostaa sen myöhemmin sisälle jemmaan. Ei siis kiitosta sen parin tunni aikana kun kylässä olimme, eikä varmaan tulekaan.

Ja mieluisia lahjoja pitäisi kyllä ihan olla, kun kysyn kaverilta aina mitä kummilapseni toivoo. Sieltä tulee joku toive ja sen myös toteutan, yleensä useamman kympin arvoinen.

Viimeksi synttärilahjaksi toivottiin lahjakorttia HopLopiin ja kun lapsi sen sai, niin sinne se meni pöydälle pyörimään lasten leikkeihin muiden lahjojen joukkoon. Toivottavasti kukaan ei repinyt tms. sitä, kun joukossa oli hyvin pieniä lapsia. Kyllä mä vähän ajattelin että näinkö paljon täällä perheessä tosiaan lahjoja arvostetaan, itse olisin vanhempana ehkä kuitenkin tuollaiset paperinpalat korjannut talteen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kiitetään, kun lahja otetaan vastaan ennen joulua. En ymmärrä, miksi pitäisi jouluna soittaa ja uudelleen kiittää. Kun olin lapsi, äitini pakotti minut soittamaan kaikki sukulaiset läpi ja kiittämään lahjoista (jotka pukki oli tuonut). En edes tiennyt, mikä lahja oli keneltäkin. 

Minun lapseni osaa kiittää, kun hänelle annetaan jotain. Olen hänelle myös opettanut, että kaikki lahjat tulevat sellaisilta ihmisiltä, jotka haluavat antaa hänelle jotain, koska hän on heille tärkeä. Olen sanonut, että joulupukki aikuisten ja lasten yhteinen joulusatuhahmo. Joulupukkia ei ole olemassa mutta joulun taika on ja se löytyy jokaisen omasta sydämestä ja saa aikaan halun olla hyvä muille ihmisille. Olen hänelle sanonut pienestä pitäen, että me elämme etuoikeutetussa asemassa, koska olemme syntyneet tähän maahan ja koska isä ja äiti ovat keskipalkkaisessa työssä eikä meidän tarvitse kärsiä puutetta ja joulukuusen alus on täpötäynnä lahjoja.

Vierailija
24/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kiitetään sitä lahjan antajaa eli joulupukkia. Jos pukki on jättänyt paketit kuusen alle, on kiitetty sitä perheenjäsentä, joka paketin ottaa ja saajalle ojentaa.

Toisaalta me vanhemmat olemme kiittäneet sitä oikeaa antajaa siinä vaiheessa, kun meille on lasten paketit tuotu. Postin kautta saapuneista paketeista on heti niiden saavuttua soitettu lähettäjälle, kerrottu paketin tulleen perille ja kiitetty lähettäjää.

Lahjasta on siis kiitetty jo kahdesti, joten miten moneen kertaan ap ja muut haluavat kiitoksia kuulla?

Mä ymmärsin ap:n aloituksesta että ihan yksikin kerta riittäisi? Miten sä ymmärsit sen?

Ymmärsin, että lahjasta tulee kiittää uudestaan sitten, kun paketin on avannut. Eli ensin pitää kiittää paketista ja sitten pitää uudestaan kiittää siitä sisällöstä.

Vierailija
25/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joululahjoista on yleensä kiitetty siinä vaiheessa, kun ne on meille tuotu, uudestaan ei ole nähty tarpeelliseksi kiitellä lahjojen avaamisen jälkeen.

Vai miten monta kiitosta te oikein odotatte saavanne?

Ihan riittää, että antamisen yhteydessä kiitetään. nuo jälkikäteen tulleet kiitokset on tullut ihan pyytämättä ja odottamatta.

Minä en ole koskaan edes kiinnittänyt huomiota, josko joku alle 10- vuotias kiittää kun saa lahjan.

Itselläni on useampi lapsi ja vähemmistössä on kiittävät lapset. Ei haittaa ollenkaan jos joku ei ole kiittänyt, enkä ole siitä omia lapsia alkanut hiostaa.

Summa summarum: On lapseni kasvaettuaan kiittäneet.

Kuulostaa enemmän siltä että Ap.lla on joku henkilökohtainen ongelma niitä vanhempia kohtaan, jotka kasvattavat lastaan väärin.

Vierailija
26/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kiitetään sitä lahjan antajaa eli joulupukkia. Jos pukki on jättänyt paketit kuusen alle, on kiitetty sitä perheenjäsentä, joka paketin ottaa ja saajalle ojentaa.

Toisaalta me vanhemmat olemme kiittäneet sitä oikeaa antajaa siinä vaiheessa, kun meille on lasten paketit tuotu. Postin kautta saapuneista paketeista on heti niiden saavuttua soitettu lähettäjälle, kerrottu paketin tulleen perille ja kiitetty lähettäjää.

Lahjasta on siis kiitetty jo kahdesti, joten miten moneen kertaan ap ja muut haluavat kiitoksia kuulla?

Mä ymmärsin ap:n aloituksesta että ihan yksikin kerta riittäisi? Miten sä ymmärsit sen?

Ymmärsin, että lahjasta tulee kiittää uudestaan sitten, kun paketin on avannut. Eli ensin pitää kiittää paketista ja sitten pitää uudestaan kiittää siitä sisällöstä.

Ai jaa. Mä en kyllä löytänyt siitä sellaista kohtaa. Vain että lahjan antajaa pitää kiittää.

Vierailija
27/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo-o. Kummilapsi on vasta neljävuotias joten hän luulee lahjojen olevan joulupukilta, mutta eipä vanhemmilta ole kiitosta tännekään kuulunut. Viime vuonna lähetin paketin postitse, ei tullut ilmoitusta perilletulosta eikä jouluna tai sen jälkeen mitään kiitosta.

Tämän vuoden lahja vietiin itse heille, kun oltiin ajamassa ohi omaan joulunviettoomme. Jätin lahjan kassissa vähän kauemmaksi ovesta ja sisään mentyämme sanoin lasten äidille, että se on sit tuossa ulkona. Kaveri siihen että ok, hän nostaa sen myöhemmin sisälle jemmaan. Ei siis kiitosta sen parin tunni aikana kun kylässä olimme, eikä varmaan tulekaan.

Ja mieluisia lahjoja pitäisi kyllä ihan olla, kun kysyn kaverilta aina mitä kummilapseni toivoo. Sieltä tulee joku toive ja sen myös toteutan, yleensä useamman kympin arvoinen.

Viimeksi synttärilahjaksi toivottiin lahjakorttia HopLopiin ja kun lapsi sen sai, niin sinne se meni pöydälle pyörimään lasten leikkeihin muiden lahjojen joukkoon. Toivottavasti kukaan ei repinyt tms. sitä, kun joukossa oli hyvin pieniä lapsia. Kyllä mä vähän ajattelin että näinkö paljon täällä perheessä tosiaan lahjoja arvostetaan, itse olisin vanhempana ehkä kuitenkin tuollaiset paperinpalat korjannut talteen...

Niin, joku tekee toisin kuin sinä ja se ei ole ok sinulle.

Kysyn vaan: pääsikö lapsi sinne Hopp Loppiin vai hajosiko se lahjakortti? 😂

Ehkä sun pitäisi vähän löysentää pipoa?

Vierailija
28/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellamme on kummit, jotka ottavat minua hiukan päähän. He ovat ihan kivoja ihmisiä, ja pyysimme heitä kummeiksi, koska täälläpäin ei ole oikein sellaisia tuttavia, jotka kuuluvat kirkkoon. Mieheni on tutustunut työn kautta kummisetään. Sanoimme, että ei tarvitse ostaa ensimmäistäkään lahjaa tai ottaa yökylään tai mitään muutakaan puuhastella, riittää kun saadaan nimi kirkon papereihin ja lapsi kastettua. Sanoimme myös, että mitenkään emme loukkaannu, jos he eivät halua kummeiksi, vaan etsimme sitten jonkun muun ja se siitä. 

No, he nyt sitten haluavat kuitenkin aina ostaa sekä syntymäpäivälahjan että joululahjan, vaikka ei todellakaan tarvitsisi. He eivät ole käyneet meillä kylässä ristiäisten jälkeen, vaikka on kutsuttu sekä synttäreille että muuten. Lahjan kuitenkin hommaavat. He kysyvät ensin, mitä lapsi haluaisi, ja ostavat sitten jotain. Tavallisesti sanon heille jonkun hyvin huokean, parin euron hintaisen jutun. Ja sitten he soittavat, että täällä olisi, tulkaa hakemaan jossain välissä. En ymmärrä. Jos ei halua pitää lapseen yhteyttä (tämä on meille ok) mutta haluaa kuitenkin ostaa lahjan (miksi ihmeessä), miksi ei voi tuoda sitä lahjaa meille ja samalla tavata kummilasta, vaan aina pyytää hakemaan heiltä kotoa sen lahjan (kutsumatta kuitenkaan kylään). 

Että kiitos vaan kauheasti, kun olette nähneet vaivaa.

Vierailija
29/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sukulainen, joka loukkaantuu jos lahjasta ei kiitä myös avaamisen jälkeen. Kiitän siis saadessa ja jouluna pakko laittaa vielä kiitosviesti.

Pari kertaa unohtunut laittaa niin oon saanut joulun jälkeen vittuilevan viestin, että on hyvien tapojen mukaista kiittää lahjasta..

Vierailija
30/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa. Mä en kyllä löytänyt siitä sellaista kohtaa. Vain että lahjan antajaa pitää kiittää.

Jos joulupukki antaa lahjan ja lapsi sanoo kiitos, niin miksi pitää erikseen vielä kiittää jotakuta? Tai jo kummitäti antaa äidille lahjan aattona kummilapselle annettavaksi ja äiti kiittää, niin miksi kummitäti kaipaa kiitosta vielä kummilapselta?

Vierailija
31/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joulupukki antaa lahjan ja lapsi sanoo kiitos, niin miksi pitää erikseen vielä kiittää jotakuta? Tai jo kummitäti antaa äidille lahjan aattona kummilapselle annettavaksi ja äiti kiittää, niin miksi kummitäti kaipaa kiitosta vielä kummilapselta?

Pointti on, että iän mukaisesti toimitaan. Tuskin kukaan 4-vuotiaalta odottaa jälkikiitoksia, mutta 16-vuotiaalta jo saattaisi odottaakin.

Vierailija
32/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en oikein tajua tätä "joulupukin taakse menoa" tekosyynä sille, ettei kiitetä. Kuuluu peruskäytöstapoihin. Omille lapsilleni kerroin jo pienestä, että pukki tuo muutaman lahjan (meidän itse ostamat) ja lisäksi läheiset muistavat usein jouluna toisiaan ja niistä lahjoista tulee kiittää.

Ei ole iso homma laittaa vaikka tekstaria joulupäivänä, toivottaa mukavaa pyhien jatkoa ja kiittää.

Aivan, sinä teet noin. Ja se ei tarkoita että muut tekevät samoin. Itse kiitän jos jotain käteen antaa, mutta esimerkiksi jos on kiirettä ja hälinää niin en usko että olen sanonut ikinä kenellekään mukavaa pyhien jatkoa, kiitos samoin sanon kyllä vähintään jos joku itse jotain toivottaa.

Minusta on todella outoa että itse odottaa toisilta jotain käytöstä ja arvostelee muita, ja itse toimii miten toimii.

Siinähän olet parempi kuin toinen. Ihan oma-aloitteisesti te kiitosta vaativat sotkette välinne muihin ihmisiin.

Kuten sanoin, on minun lapseni kasvaettuaan kiittäneet ja ovat kohteliaita. Se että joku täti ylenkatsoo häntä tai perhettäni koska pienenä lapsena ollessaan hän ei mahdu sinun muottiin ja jää kiittäminen sanomatta innokkuuden ja onnen takia (iloitsee saamastaan lahjasta) niin se on vain säälittävää miten sinä olet asian ottanut.

Itse en tuomitse lapsia noin. Enkä jää arvostelemaan muita kasvatuksesta. Se miten minä kasvatan lapsen, ei tarkoita että muiden pitää toimia kuten minä. Tuo on noloa.

Vierailija
33/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, minusta se ei ole ok jos ei kiitetä tai jos tuollainen helposti rikottava jätetään pöydille pyörimään. Äkkiäkös joku pikkulapsi sen repii tms.

En tiedä lahjakortin kohtaloa, en kysynyt kun totesin mielessäni että ihan miten vaan sitten, maksakoot omistaan jos kortti on kohta entinen.

Vierailija
34/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Siitä kun moni kommentoi siitä miksi lahjan antajaa täytyy monesti kiiteellä. Kyse olikin nyt siitä kun ensimmäistäkään kiitosta ei tule missään vaiheessa. Ei edes vanhemmilta. Ymmärrän tietysti sen kun ollaan ihan pieniä niin vanhemmat tekevät sen lapsen puolesta, mutta kyllä me ollaan opetettu lapsillemme peruskohteliaisuudet heti kun ovat sen ymmärtäneet. Kiitos, ole hyvä, kättely ja silmiin katsominen ei mielesäni ole liikaa vaadittu.

Vierailija
35/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi varmaan vielä palata ensi joulun alla, kiittämään niistä viime vuonna tulleista lahjoista!

Meillä ei ole erikseen kiitelty lapsena kun joulupukki tuo lahjoja. Kuuluuko kiittää ja niiata joka paketin saatuaan? 20 pakettia ja 20 kiitosta? Toki pukki otetaan ilolla vastaan ja lähtiessä varmaan kuuluu vielä kiittää, toivotaan että tulee ensi vuonna myös.

Minusta tuo on liioittelua. Joulupukki antaa lahjan, eikä niitä jännittävien lasten kuulu "osata" kiittää. Lähinnä ärsyttää kun tämäkin hetki pitäisi ja joku alkaa huutaa lapselle miten pitää sanoa. Koko tilanne saattaa lukkiutua siihen että joku vaatii lasta kiittämään. Tuossa on kuitenkin ujolle lapselle mahdollista noloutua. Ja koska joku kiinnittää huomiota siihen ettei lapsi kiittänyt, kaikki alkaa seuraamaan tilannetta ja pahimmillaan koko lahjojenjako hetki pysähtyy tuohon lapsen nolaamiseen.

Vierailija
36/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi varmaan vielä palata ensi joulun alla, kiittämään niistä viime vuonna tulleista lahjoista!

Meillä ei ole erikseen kiitelty lapsena kun joulupukki tuo lahjoja. Kuuluuko kiittää ja niiata joka paketin saatuaan? 20 pakettia ja 20 kiitosta? Toki pukki otetaan ilolla vastaan ja lähtiessä varmaan kuuluu vielä kiittää, toivotaan että tulee ensi vuonna myös.

Minusta tuo on liioittelua. Joulupukki antaa lahjan, eikä niitä jännittävien lasten kuulu "osata" kiittää. Lähinnä ärsyttää kun tämäkin hetki pitäisi ja joku alkaa huutaa lapselle miten pitää sanoa. Koko tilanne saattaa lukkiutua siihen että joku vaatii lasta kiittämään. Tuossa on kuitenkin ujolle lapselle mahdollista noloutua. Ja koska joku kiinnittää huomiota siihen ettei lapsi kiittänyt, kaikki alkaa seuraamaan tilannetta ja pahimmillaan koko lahjojenjako hetki pysähtyy tuohon lapsen nolaamiseen.

Marttyyri

Vierailija
37/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitko edes aloitusta

Vierailija
38/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, minusta se ei ole ok jos ei kiitetä tai jos tuollainen helposti rikottava jätetään pöydille pyörimään. Äkkiäkös joku pikkulapsi sen repii tms.

En tiedä lahjakortin kohtaloa, en kysynyt kun totesin mielessäni että ihan miten vaan sitten, maksakoot omistaan jos kortti on kohta entinen.

Niin, sinusta on noin. Mutta me ollaan kaikki erilaisia. Minusta on riittävää että kiitetään lähdön hetkellä.

Minusta on liioiteltua kiittää kun näkee, kun saa lahjan, kun avaa lahjan ja näkee sisällön ja kun vieras lähtee pois.

Minusta taas pienien lasten kanssa jännitys voi määritellä hetkeä miten vieras otetaan vastaan.

Ja pienten lasten juhlat saattaa olla vauhdikkaat, joten en ainakaan itse arvostele muita ihmisiä tuollaisissa hetkissä kun juhlat pitää aikuisen järjestää siinä kokoajan on jotain tekemistä. Kuulostaa todella pahalta että siinä joku kyttää vielä ihmisien puheet.

Tilanne helpottaa kun ihmiset poistuu, silloin voi vielä kiittää. Miksi se ei ole riittävästi sinulle? Et ehkä itse tuota noteeraa koska olet jo tuominnut tuon perheen ja joka kerta kun sinua ei kiitetä toivomallasi tavalla, vahvistat negatiivisia tunteita heistä. Tuo on surullista.

Vierailija
39/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee, niin alkaa kummasti ymmärtää, miksi Suomessa on niin monen paha olla. Pieleen menee ihan käytöstapojen puutteesta alkaen >:/

Vierailija
40/46 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli lapsena pukki käymään vain pari kertaa, mutta silloin kyllä kiitettiin ja niiata niksautettiin joka lahjasta. Tai siis veli kumarsi :'D

Silloin kun pukki ehti vain heittää lahjasäkkn oven taa kiitettiin sitä, joka jakoi lahjat. Ja kiitettiin äitiä tai isää, jos heidät oli merkitty lahjanantajaksi. Osa lahjoista oli mystisesti pukilta, niistä ei kummemmin kiitelty kun ei ollut paikalla. Ja mummuille ja kummeille soitettiin tai piirrettiin kiitoskortteja.

Itse annettiin jo pienestä pieniä itsetehtyjä lahjoja ja kaikki meistä ymmärtää edelleen vastavuoroisuuden periaatteen ja hyvät tavat.

TL:DR ei huono idea kiittää ja niiata joka lahjasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän