Oliko lapsesi eilen pakko maistaa joulupöydässä kaikkea?
Lapseni ovat ala-asteikäisiä ja tietävät jo, mille lanttu- ja porkkanalaatikko maistuu tai smetanasilli.. Saavat itse valita lautaselleen sen, mistä pitävät. Kukaan ei jäänyt nälkäiseksi.
Mutta aina on joku ulkopuolinen valittamassa tästä asenteesta, kyllä kaikkea pitää maistaa, onpa nirso lapsi. No ei ole. On aikanaan maistellut ja jos ei tykkää, niin ei tykkää. En minäkään laita joulupöytään mitään, mistä en pidä. Ei ole imellettyä perunalaatikkoa, lipeäkalaa yms. Enkä mielestäni ole nirso, vaan makunsa kullakin.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Meillä lähti koululaiset pöydästä mielenosoituksellisesti ovet paukkuen murjottamaan.
Ruoka haisikin niin pahalle. Ja ei voi ymmärtää, että possu tapetaan ja syödään jouluna. En itse ollut edes aloittanut ruokailua.
Meidän jouluruoka meni pilalle.
Kun lahjat oli jaettu valittivat nälkää.
Meillä teinit eivät ole ikinä lähteneet ruokapöydästä ovet paukkuen pois ja en usko, että koskaan lähtevätkään. He ovat itse olleet ruokalajeista päättämässä, niitä tekemässä ja ostamassa ja yhdessä tarjolle laittettiin, ei siinä kukaan mitään asiatonta käytöstä aloita ikimaailmassa. Meillä jokaiselle löytyi täysi lautanen herkkuja ja hymysuin jutustellen ruokaa söimme. Teinit ovat 15 ja 17 vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lähti koululaiset pöydästä mielenosoituksellisesti ovet paukkuen murjottamaan.
Ruoka haisikin niin pahalle. Ja ei voi ymmärtää, että possu tapetaan ja syödään jouluna. En itse ollut edes aloittanut ruokailua.
Meidän jouluruoka meni pilalle.
Kun lahjat oli jaettu valittivat nälkää.Meillä teinit eivät ole ikinä lähteneet ruokapöydästä ovet paukkuen pois ja en usko, että koskaan lähtevätkään. He ovat itse olleet ruokalajeista päättämässä, niitä tekemässä ja ostamassa ja yhdessä tarjolle laittettiin, ei siinä kukaan mitään asiatonta käytöstä aloita ikimaailmassa. Meillä jokaiselle löytyi täysi lautanen herkkuja ja hymysuin jutustellen ruokaa söimme. Teinit ovat 15 ja 17 vuotiaat.
Meilläpä vasta 7 ja 8 vuotiaat.
Ei ole pakko. Ei kenelläkään aikuisellakaan ole. Sujuvasti itsekin sivuutan sillit ja sienisalaatin vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi tarvinnut, mutta maistoi ja söi hyvällä ruokahalulla.
Vegaaniperhe, tyttö 7-v.Mistä tunnistaa vegaanin? Siitä että ilmoittaa asian kysymättä ja ketään kiinnostamatta!
No ehkä sinä et ymmärrä asiayhteyttä, minä ymmärrän..
Minäkään en ymmärtänyt asiayhteyttä. Miten viestin sisältö olisi aiheeseen liittyen muuttunut, jos olisi jätetty vegaanius mainitsematta?
No ei tosiaankaan. En itsekkään ottanut kaikkea. Lapsi söi sitä mitä halusi. Arkena kun ruokaa teen, niin silloin haluaisin, että lapsi edes kerran maistaisi. Mutta en kyllä silloinkaan rupea pakkosyöttämään, jos on niin äärettömän vaikeaa maistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tarvinnut maistaa ihan kaikkea. Rohkaistu on kyllä. Itse en oke esim.kauhea laatikkofani, niitä on kyllä ollut. Lanttulaatikko on lapseni suosikki. Haalii aina poistomyynneistä lanttulaatikot välipalaksi😅
Nyt jo 18-vuotias poikani on silti kasvanut kaikkiruokaiseksi ja on ennakkoluuloton, sekä innokas kokeilemaan uusia juttuja.
Sukulaisperheessä on kolme lasta. Kaikki saaneet samanlaisen "ruokakasvatuksen". Syöneet monipuolista ruokaa. Kaksi syö kaikkea, kolmas ( aikuisia hekin)on valikoiva ( ja pahoillaankin tästä).
Meillä ei onneksi kenenkään tarvitse olla pahoillaan siitä ettei syö jotain sellaista mitä joku toinen syö. Nämä ovat yksilöllisiä piirteitä, ja käyvät henkilöön aika syvälle. Vähän kuin joku olisi pahoillaan siitä että on kasvanut näin pitkäksi, tai että on tummat eikä vaaleat hiukset. Järkyttävää!
Mun lapsi kyllä tietää mitä syö ja mistä ei tykkää, joten en ole kokenut järkkeväksi istuttaa häneen häpeää ruokaa tai itseään kohtaan. En minäkään syö sian sorkkia enkä pässin kepeksiä, joten se siitä.
Ei hänen ole kotonaan tarvinnutkaan. Mutta esim. appensa on ammattilaiskokkija on vähän siellä ollut nolona kieltäytyessään upeista tarjoiluista 😃
Mieltymys on mieltymys. Ei mua nolota, vaikka kieltäytyisin upeasta tarjoilusta, jossa olisi kultaista anaalinpäristintä, timangiset sähköllä toimivat nänninipistimet, ja käärmeen esinahhasta tehty ruoska, jossain hopeisessa s/m-huoneessa. Jos ei miellytä minua niin ei miellytä, vaikka olisi lajin harrastajalle kuinka ihana paikka! Maku on maku, eikä sitä tarvitse häpeillä ollenkaan. Eli sinun ja appesi UPEA! voi olla jonkun toisen anaalikidutustyrmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi tarvinnut, mutta maistoi ja söi hyvällä ruokahalulla.
Vegaaniperhe, tyttö 7-v.Mistä tunnistaa vegaanin? Siitä että ilmoittaa asian kysymättä ja ketään kiinnostamatta!
Minäkään en ymmärtänyt asiayhteyttä. Miten viestin sisältö olisi aiheeseen liittyen muuttunut, jos olisi jätetty vegaanius mainitsematta?
Eiköhän sillä haluttu tuoda esille että vegaanit ovat omasta mielestään muita parempia.
Ruoka on vain ruokaa, riittää, että syö jotain. Maistaa ei tarvitse mitään eikä koskaan. Mikään ruoka ei ole pahaa, mutta kaikesta (tai mistään) ei tarvitse pitää. Riittää, että pysyy hengissä eikä halveksi ruokaa, vaikka sitä ei söisi.
Ruoka ei ole rakkautta eikä kaiken syöminen tarkoita sitä, että kyseessä olisi jotenkin erityisen ihailtava yksilö.
Vierailija kirjoitti:
En laittanut kaikkea. Äitini siitä vähän jotain nurisi, muut ymmärsi olla hiljaa. Minä en pakota syömään enkä tee numeroa asiasta jos eivät halua jotain maistaa. Lapset 3v ja 6v. Omia tarjottavia ei toki niitäkään ole vaan sitä tarjotaan mitä pöydässä on.
Omasta lapsuudesta joulusta on jäänyt pinttyneesti mieleen se miten oli pakko maistaa ja syödä kaikkea mitä oli tarjolla. Muistan jossain kohtaa jopa pelänneeni jouluaterioita. Ja sit uhkailtiin että ei saa lahjoja jos ei syö ruokaa.
Mä muistan monelle kauhuna myös tuon että jos ei syö, ei tule lahjoja. Itse olen aina syönyt jouluruokaa, ja pitänyt siitä, mutta moni lapse, omani mukaanlukien, ei pidä jouluruuasta siksi, koska sitä syödään niin harvoin, ettei totu makuun, ja jouluruokailun ympärille asetetaan niin iso haloo, että sen symöminen voi jänittää, ja vielä kun uhataan että eillei täysi kukkuralautasellinen tyhjene kokonaan, niin ei tule yhtään lahjaakaan.
Aivan järkyttävää lasten pahoinpitelyä.
Ei. Toinen lapsi on erityislapsi ja joissakin asioissa pitää valita mistä asioista on valmis riitelemään ja milloin on niistä valmis riitelemään. En halua pilata omaa jouluani riitelemällä. Otti lautaselleen pienen hipun joitakin ruokia ja riisipuuroa on syönyt kaksi päivää joka aterialla.
Meidän lapset ei halua olla pöydässä, jossa syödään possua. Kai tuota pitää kunnioittaa, jos ruokahalu menee.
Saivat ottaa mitä itse halusivat. Teini söi kaikkea, tykkää jouluruuasta, mutta kaksi alakoulu ikäistä on nirsompia. Söivät kuitenkin jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tarvinnut maistaa ihan kaikkea. Rohkaistu on kyllä. Itse en oke esim.kauhea laatikkofani, niitä on kyllä ollut. Lanttulaatikko on lapseni suosikki. Haalii aina poistomyynneistä lanttulaatikot välipalaksi😅
Nyt jo 18-vuotias poikani on silti kasvanut kaikkiruokaiseksi ja on ennakkoluuloton, sekä innokas kokeilemaan uusia juttuja.
Sukulaisperheessä on kolme lasta. Kaikki saaneet samanlaisen "ruokakasvatuksen". Syöneet monipuolista ruokaa. Kaksi syö kaikkea, kolmas ( aikuisia hekin)on valikoiva ( ja pahoillaankin tästä).
Meillä ei onneksi kenenkään tarvitse olla pahoillaan siitä ettei syö jotain sellaista mitä joku toinen syö. Nämä ovat yksilöllisiä piirteitä, ja käyvät henkilöön aika syvälle. Vähän kuin joku olisi pahoillaan siitä että on kasvanut näin pitkäksi, tai että on tummat eikä vaaleat hiukset. Järkyttävää!
Mun lapsi kyllä tietää mitä syö ja mistä ei tykkää, joten en ole kokenut järkkeväksi istuttaa häneen häpeää ruokaa tai itseään kohtaan. En minäkään syö sian sorkkia enkä pässin kepeksiä, joten se siitä.
Ei hänen ole kotonaan tarvinnutkaan. Mutta esim. appensa on ammattilaiskokkija on vähän siellä ollut nolona kieltäytyessään upeista tarjoiluista 😃
Mieltymys on mieltymys. Ei mua nolota, vaikka kieltäytyisin upeasta tarjoilusta, jossa olisi kultaista anaalinpäristintä, timangiset sähköllä toimivat nänninipistimet, ja käärmeen esinahhasta tehty ruoska, jossain hopeisessa s/m-huoneessa. Jos ei miellytä minua niin ei miellytä, vaikka olisi lajin harrastajalle kuinka ihana paikka! Maku on maku, eikä sitä tarvitse häpeillä ollenkaan. Eli sinun ja appesi UPEA! voi olla jonkun toisen anaalikidutustyrmä.
En halua väitellä mielikuvistasi. Hyvä, että muut tajusivat pointtini🤗
Kaikkea ei ole pakko syödä ja maistaa. Laitan yleensä tarjolle erikseen esim. punajuuria, lapset pitää niistä, mutta ei rosollista.
Sellainen sääntö on kyllä, että vaikka ei tykkää lanttulaatikosta, ei pöydässä saa sanoa "hyi" eikä "mikä täällä haisee".
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea ei ole pakko syödä ja maistaa. Laitan yleensä tarjolle erikseen esim. punajuuria, lapset pitää niistä, mutta ei rosollista.
Sellainen sääntö on kyllä, että vaikka ei tykkää lanttulaatikosta, ei pöydässä saa sanoa "hyi" eikä "mikä täällä haisee".
Ei vaikka haisisi kuin joku olisi piereskellyt ruokapöydässä?
Joulu ruuista lapseni söi vihersalaattia ja maistoi kinkkua. En pakottanut maistamaan mitä ei halunnut, on ennen maistanut ja ei ole tykännyt.
Tein hänelle sitten lisäksi "oman ruoan " eli kanapastaa jotta sai kunnolla syödäkseen.
Jouluna ei meillä pakoteta mitään.
Joulupöydässä ja yleensäkin juhlapöydissä on paljon kaikkea siksi, että jokaiselle löytyy herkkua. Tarkoitus ei ole syödäkään kaikkea.
Hulluja Suomalaisia riittää. Joka Joulu laitetaan tarjolle laatikot, sillit, kalat rosollit, kinkut ja luumutortut, piparit ja glögit sekä muita perinteistä. Kukaan ei halua syödä näitä. Näykitään ja leikitään, että onpa hyvää. Kukaan ei sano ääneen olevansa ihka muunlaiseten herkkujen perään.
Itse lopetin kyseisten ruokien tarjoilun, kun lapseni kertoi niiden olevan pula-ajan ja sotaveteraanien herkkuja. Lapset ei niitä ole koskaan haluneet syödä. Syömme tavallista juhlavamman aterian ja olemme tyytyväisiä. Perinteet on siis lopetettu ruokien kohdalta.
Kuusta ei allergian vuoksi ole meillä. Koristeita ja Joulumieltä kylläm riittää kaikille.
Tästä just eilen juteltiin mun äidin kanssa. Mun toinen veli on aina ollut suht nirso, mutta lapsena on kyllä maistellut kaikki jouluruuatkin. Maistelun jälkeen, silloin lapsesta asti veljen lautaselle on joulupöydässä päässeet vain perunat, karjalanpaisti ja salaatti. Eipä siitä ole koskaan meillä numeroa tehty. Miksi pakottaa syömään jotain, mistä ei tykkää? Veli sentään uskalsi asiasta vääntää ja tolkuttaa, ettei esim. laatikoista pidä yhtään. Minä olin ihan liian kiltti ja söin aina vieraisilla ollessa kaikkea, mitä esim. isovanhemmat tuputti. Äiti kyllä aina sanoi, ettei tarvitse ottaa, mutta kun mummu loukkaantuu... Näin minä siis ajattelin ja nieleskelin sitten hampaat irvessä lautaselta ensin inhokit, sitten saatoin keskittyä suosikkeihin. Eilenkin olimme äitini luona syömässä ja veli tankkasi taas sitä karjalanpaistia. Ei se ketään häiritse. Äidin ja mieheni kanssa naurettiinkin kinkkua katsellen, että enemmän meille.:D
En muutenkaan jaksa ymmärtää tätä lapsen on pakko syödä kaikkea -mentaliteettia. Esim. minä inhosin lapsena sipulia. Kaikki jaksoi hokea, että tykkäät varmasti sitten aikuisena. No aina pakon edessä sitä hemmetin sipulia söin. En kehdannut noukkia pois. Kotona äiti tosin antoi noukkia, jos oli vaan mahdollista ja jätti osista lempiruuistani sipulin ihan poiskin ja valmisti sitä sivuun muiden otettavaksi. Nyt olen 28v ja ei, en edelleenkään syö sipulia muuten kuin pakotettuna. Eli jos olen jossain vieraana ja ruuassa on sipulia, syön kyllä, vaikka sitä inhoankin. Omiin ruokiin en sipulia laita! Että ei, kaikesta ei maistelemallakaan opi tykkäämään..:P