Voiko alkoholisti oppia kohtuukäytön?
Pystyykö alkoholisti oppia kohtuukäytön. Päihdehoidossa on yleensä sellainen käsitys ettei voi ja vaaditaankin lopettamaan koko käyttö. Eikö olisi helpompi yrittää neuvoa alkoholisteja kohtuu käyttöön ku kokonaan vaatia lopettamista.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuolla linkkisi takana on sellaista, että halusit sitä esitellä?
"Alcohol use disorders, comprising alcohol abuse and dependence, pose a substantial physical, mental, and fiscal health risk to millions of people each year in the US, causing an average of 79,000 deaths and costing $224 billion annually.
Kalliita ovat ainakin alkoholihuumeen aiheuttamat haitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Krapulakin on lievä vieroitusoireyhtymä
Ei ole, vaan krapula on vain osoitus siitä, että elimistö yrittää toipua solumyrkyn (alkoholi) aiheuttamista haitoista.
Olen samaa mieltä.
Mun suhteen alkuaikoina miehellä meni aika lujaa, ehkä 2-3 kertaa viikkoon juomassa. Eli viikkoon juuri ei mahtunut täysin selviä päiviä, jolloin ei olisi ollut joko humalassa tai krapulassa. En tiedä oliko se juomisen pakko vai pelkästään todellisuuden pakoilua, kun siinä vaiheessa hänelle sattui paljon surullisia asioita lyhyen ajan sisään. Mä sain paljon ohareita ja pahaa mieltä miehen juomisen takia, vaikka ei mitään muuta hölmöillytkään, juominen vaan meni kaiken edelle.
Hakeutui kuitenkin ihan itse päihdehuoltoon, pyysi antabukset ja söi niitä. Nykyään juo tosi harvoin (ehkä 3-4 kertaa tänä vuonna) ja mielestäni hyvinkin kohtuudella, itse ehkä jopa soisin hänelle enemmän relaamista mutta mikäs siinä kun tykkää elämästään selvinpäin :) Muuttunut paljon tasaisemmaksi.
Eli kyllä mä ainakin haluaisin uskoa, että vaikka joskus on ollut alkoholisti niin jotkut voivat oppia ottamaan kohtuudella. Ehkä eri asia on ne alkoholistit jotka on juonut itsellensä psyykkisen ja fyysisen riippuvuuden ja siihen päälle vielä omaa geneettisen alttiuden.
Kyllä alkoholisi voi oppia kohtuukäyttäjäksi, ei siihen tarvita kuin hieman selkärankaa tyyliin: "Juon tämän punkkupullon enkä yhtään enempää." Ja myös pitää päätöksensä.
Kannattaa tietysti huomata että sellainen joka on ollut alkoholisti, on jo osoittanut että sitä selkärankaa ei tiukan paikan tullen löydy. Luonnekysymys siis.
Suurkuluttuja kyllä, alkoholisti harvemmin. Eri asia siis onko "viinaan menevä" vai onko humalassa oleminen elämän tärkein asia.
Onko silloin alkoholisti jos noin kerran vuodessa juo itsensä hirveään humalaan eli ei pysty kontrolloimaan juomistaan? Muinakin aikoina kyllä käyttää mutta silloin vain ruoan kanssa viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Onko silloin alkoholisti jos noin kerran vuodessa juo itsensä hirveään humalaan eli ei pysty kontrolloimaan juomistaan? Muinakin aikoina kyllä käyttää mutta silloin vain ruoan kanssa viiniä.
No ei ole.
Minä en ainakaan voi. Jos otan tipankin alkoholia niin mikään ei riitä. Olen addiktoituvaa sorttia ja sain vaihdettua alkoholin urheiluun. Riippuvuus on aina riippuvuus mutta urheilu on halvempaa, aiheuttaa vähemmän ongelmia ja aamuisin on nyt parempi olo
Voi oppia.
Ilman voin olla vaikka vuoden.
Voin ottaa vaikka kaksi kaljaa ja lopettaa.
Se tosin on tulella leikkimistä ja usein ei onnistu.
Mutta muuten hereilläoloajasta melkein 100% on aina jollain tavalla mielessä miltä se tuntuis vetää kännit.
Itse olen tästä elävä esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Muinakin aikoina kyllä käyttää mutta silloin vain ruoan kanssa viiniä.
Jos ei pysty olemaan ilman, niin kyllähän kyseessä on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muinakin aikoina kyllä käyttää mutta silloin vain ruoan kanssa viiniä.
Jos ei pysty olemaan ilman, niin kyllähän kyseessä on ongelma.
jos joka päivä juo viiniä, vaikkapa vain ruoan kanssa, niin se on melkoinen rasite maksallekin, ja jos ei pysty ilman olemaan, niin kyllähän kyseessä on jo alkoholiongelma.
Jos on oikeasti alkoholisti niin tuskin voi. Jos taas juo turruttaakseen tuskan, vi-tutuksen, surun jne. niin hyvinkin voi jos tuo raskas asia poistuu elämästä.
On omakohtaista kokemusta.
"Raamatussa kerrotaan eräästä puusta / kasvista, joka oli keskellä paratiisia. Raamattu ei kuitenkaan mainitse sen puun nimeä.
Mutta päätelmiä voidaan aina tehdä.
Sen hedelmää ei saanut syödä, koska se aiheutti ennenpitkää kuoleman itse nauttijalle ja myös "nauttijan" jälkeläisille.
Tänäkin päivänä on olemassa tuollainen kasvi, joka kasvaa trooppisissa olosuhteissa erittäin hyvin, se kasvaa jopa 3 metriä korkeaksi, ja sen "hedelmän syöminen tai juominen (esim teen muodossa) lääketieteellisen tutkimuksenkin mukaan aiheuttaa mm. geeneihin ja kromosomeihin negatiivisia muutoksia, eli persoonallisuuden muutoksia ....toisenlaiseksi, mitä olisi luonnostaan tullut.
Tämän kasvin käyttö syötynä tai juotuna ..Tai pössyteltynä on kaikkialla maailmasaa on aiheuttanut valtavasti tuskaa, murhetta ja kuolemaa.
Esimerkkinä mainittakoon Osama Bin Ladenin kannabiksen käyttö...hänen puutarhastaan löydettiin kokonainen kannabiskasvattamo.
Joukkomurhat Aritzonassa, Begiassa ja jne. olivat kannabiksen käyttäjien tekemä.
Ja, niinkuin tiedämme, että sen "puun hedelmän nautiskelijat" tuntevat tulevansa...viisaammiksi, eli "tajunta laajenee", eli käyttäjät tuntevat tulevansa juuri sellaisiksi, kun "suuressa kirjassa" varoitetaan.
Tämä kasvi ...jota puuksikin voidaan sanoa (koska se kasvaa niin korkeaksi) on KANNABISKASVI, ja sen hedelmä, eli emi-kukinto..sisältää rasvaliukoisen aine-osan,...nimeltään THC (tetrahydrokannabinooli). Se on ihmisen psyykeeseen vaikutava ...ja rasvaliukoisuutensa ansiosta, myös vaikuttaa perintötekijöihin.
Tämä kasvi on vielä tänäkin päivänä kielletty puu kaikkialla maailmassa, mutta sen pienestä käytöstä joissakin maissa,(esim Hollanti, Sveitsi jne.) on niin sanotusti rangaistavaisuus poistettu, eli se on dekriminalisoitu.
VOIDAAN SIIS HYVÄLLÄ SYYLLÄ PÄÄTELLÄ, ETTÄ TUO PUU/KASVI VOI OLLA MYÖS KANNABIS PUU/KASVI".
Kirjoittaja on Irti Huumeista ry:n perustaja.
Tietysti voi ja helposti. Juo vaan vähemmän/harvemmin.
Voi. AA ja vastaavathan tosin väittävät, että ihmiset jakautuvat tiukasti alkoholisteihin ja ei-alkoholisteihin, ja alkoholisti ei pysty koskaan kohtuukäyttöön.
Nykyinen tutkimustieto ja virallisen lääketieteen näkemys ei kuitenkaan tue tällaista. Ensinnäkin, alkoholisti ei ole mikään oikea termi jolla olisi tarkka sisältö. Alkoholiriippuvuus sen sijaan on oikea diagnoosi, jolla on tietyt dianostiset kriteerit.
Alkoholiriippuvuus ei ole tila, joka pysyisi aina vaan vaikkei juo. Se on erityisesti aivokemian häiriötila, jonka jatkuva alkoholinkäyttö on aiheuttanut, mutta tämä häiriötila palautuu ennalleen 3-6 kuukauden juomattomuudella. Fyysinen riippuvuus on sen jälkeen täysin katkennut, ja jäljellä on enää mahdollisia psykologisia tekijöitä kuten muistot hauskoista "änkyräkänneistä" tai baari-illoista jotka voivat toki nekin saada tekemään mieli juoda paljon, mutta useimmat pystyy tällaisia pelkästään psykologisia himoja halutessaan vastustamaan. Fyysisesti riippuvainen ei pysty, koska koko hänen aivokemiansa ohjaa siihen suuntaan että elämä ei ole edes elämisen arvoista jos ei saa juoda, on tosi paha olo juomatta, ajatusmaailma kääntyy aina juomisen puoleen pakonomaisesti vaikka tekisi mitä päätöksiä vähentämisestä jne.
Eli siis, jos on oikeasti alkoholiriippuvainen, on hyvä pitää se 3-6 kk täysraitis jakso, jos haluaa kokeilla vielä kohtuukäyttöä. Silloin sitä saa kokeilla puhtaalta pöydältä, kaikki oma tahdonvoima ja järki tallella eikä riippuvuussairauden sumentamana.
Mitä tuolla linkkisi takana on sellaista, että halusit sitä esitellä?