Kannattaako ostaa kuivausrumpu?
Ajateltiin pesutornia nääs!
Mitäpä ootte mieltä?
Kokemuksia?
Kommentit (24)
Jotkut ulkotakit ym on tietty asia erikseen, ja tosiaan monet trikoovaatteet kutistuu. Mutta suurin osa " tavallisista" vaatteista kyllä kuivauksen kestää.
eli on tosi kosteita kun ottaa pois koneesta. MUTTA pitää vaatteet hyväkuntoisina. Esim. mieheni työpaidat ovat kaikki monien vuosienkin kuluttua vielä hyvässä kunnossa, kun toiset työntekijät valittavat että uusia tarttis saada, kun vanhat niin huonot. Meillä on neljän hengen perhe, hyvon pärjätään enkä usko tämän kolmannenkaan lapsen mullistavan tätä meidän systeemiä.
Sinne menee kaikki lakanat ja pyyhkeet, trikoovaatteet, farkut... Ainoastaan hienoimmat alusvaatteet, neuleet ja ulkoiluvaatteet (joissa jokin käsittely) jätän kuivaamatta. Kestovaippailen myös ja ne olisivat ihan hirveitä koppuroita ilman rumpua. On niin vähän tilaa että en kestäisi niitä telineitä pitkin asuntoa.
Kuka jaksaa ripustella niitä pyykkejä..?? Ja kun heti kuivauksen jälkeen ottaa pois, ei tarvitse yleensä edes silittää.
Minusta on ollut tosi ylellistä, kun olen voinut parissa päivässä pestä suunnilleen kaikki meidän 6-henkisen uusperheen tekstiilit (peitot, tyynyt, lakanat, pyyhkeet) eikä ole tarvinnut huolehtia narutilasta. Vaatteet on mukavan pehmeitä rummun jäljiltä ja saa saman tien takaisin paikalleen. 2 päivän tehokäytön jälkeen olen ihan koukussa!
ja oli ihan hirveetä ripustella niitä pyykkejä narulle kuivumaan...
- onko teillä niukasti kuivaustilaa? Pesutorni säästää tilaa, mutta kaikkea et voi kuivata rummussa: villaa, puuvillaa, pintakäsiteltyjä ulkoiluvaateita, herkkiä alusvaatteita.
- millaiseen tilaan tornia suunnittelet? Kuivausrumpu lämmittää aika lailla, pienessä vessassa voi olla tukala vimpain.
- onko perheenne suuri eli syntyykö pyykkiä paljon? Kuivausrumpu säästää aikaa, kun ei tarvitse ripustella pyykkiä.
- miten tehokas pesukoneenne on? Jos linko ei ole tehokas, rummussakin pyykin kuivatus kestää pari tuntia. Jos se on todella tehokas (esim. meillä 1600 kierrosta minuutissa), pyykki kuivaa ilman rumpuakin hyvin, puolessa päivässä.
Muista, että rumpu kuluttaa ja kutistaa AINA. Tästä on Kuluttajan testi muutaman vuoden takaa. Kulumista ja kutistumista voi ehkäistä, kun ei kuivata pyykkiä täysin kuivaksi, mutta ainakin itse en näe paljoa järkeä jättää pyykkiä puolikuivaksi ja ripustella sitä anyway tangolle.
Mutta jos ei harmita hihojen ja lahkeiden lyheneminen, niin säästäähän kuivuri aikaa.
Itse ostaisin kuivauskaapin, jos olisi tilaa sille.
ja en pois antais! On niin käytännöllinen, varsinkin kun tätä pyykkiä lapsiperheessä tulee kaameet kasat! En tulis ilman toimeen.
ja n. 50 minuutissa kuivaa ison koneellisen ns. kaappikuivaksi eli ei rutikuivaksi, mutta sellaiseen kuntoon, että viikatessa kuivuu kaappiin laitettavaan kuntoon. Kannattaa siis ostaa kunnon kone ja tosiaan myös kunnon pesukone, jossa tehokas linko (meillä 1800 kierr./min.)
Kylppärissä katossa narut, kuivaan siellä, ikkunan saa auki. kesällä parvekkeella/ pihalla.
kuivaan sillä lähes kaikki vaatteemme,
paremmat vaatteet joissa kuivaus kielletty en uskalla laittaa!
muutamat vaatteet kyllä on kutistuneet,
siksi ostankin varsinkin lapsille aina hieman isompia sukkia ja sukkahousuja, trikoo-paitoja ja housuja...
Kerran olen kokeillut ja silloinkin keskeytin ohjelman 1½h jälkeen, en viitsinyt kauempaa kuluttaa sähköä 3pyyhkeen ja yhden taaperon lakanan kuivaamiseen... Laitoin narulle jossa koneesta suoraan otetut 2kpl pyyhettä vain hieman märempinä...
Meillä suhteellisen turha kapistus, kuten ajattelinkin. Turhaa sähkön kulutusta...
Ei tarvitse käsitellä märkää pyykkiä ja toisaalta vaatteista lähtevä pöly jää nukkasihtiin eikä pölly joka paikassa (huomaan eron tosi hyvin, sillä ennen rummun hankintaa meillä kylppärin lattiaritilöiden alle kertyi ihan hetkessä inhaa vaatteista lähtevää nukkaa, nykyään nukkaa kertyy noin 1/20 entisestä).
Tykkään muutenkin rummusta. Saa pyykkihuollon tehtyä kivasti esim. yhtenä päivänä viikossa kun silloin käyttää koneen monta kertaa peräkkäin, aikaisemmin ei vähäisten kuivaustilojen vuoksi olisi onnistunut. Vaatteet meillä on kyllä kutistuneet, mutta silti rummutan kaiken, paitsi villan ja rakkaimmat vaatteet. Täytyy jatkossa ostaa sitten kutistumisvaralla vaatteet :-)
Puuvilla kestää varmaan parhaiten kuivurin lämmön? Ja vaikka suuressa osassa vaatteita on kuivausrumpukielto, voi lähes kaikki vaatteet siinä kuitenkin kuivata. Ajan kanssa oppii, enkä kuitenkaan ole onnistunut yhtään vaatetta pilaamaan. Ja pyykistä tulee ihanan pehmeää kuivurikuivatuksessa. Narulla kuivatetut pyykit on karheita, kun ei käytä vaatteita pilaavaa huuhteluainetta...
Haluaisin vielä kuulla lisää siitä, että onko vaatteet kutistuneet kuivatessa?
Ja tätä on tosiaan tutkittu Kuluttajaviraston toimesta.
Ainoa tehokas keino välttää kutistumista on kuivata vaatteet puolikuiviksi, ei rutikuiviksi. Mutta mä en ainakaan jaksa ripustella niitä lisää kuivumaan eikä ne viikattuina kuivu.
Mutta jos varaudut tuohon, eli et kuivaa nafteja vaatteita, niin ei se ole iso ongelma. Minä ostan lasten vaatteetkin nykyään hiukan liian isoina, että on kutistumisvaraa.
sitähän on lähes kaikissa vaatteissa?
Lopputulos oli, että puolet vaatteista oli sen jälkeen liian pieniä. En kyllä käytä enää moista kapistusta!
Narukuivaus on mielestäni huomattavasti edullisempaa koska
a) ei kuluta niin paljon sähköä
b) vaatteet eivät kulu niin pahasti
c) vaatteet eivtä menetä värinsä (etenkin mustat)
d) ei tarvitse heti alkaa ostaa uusia vaatteita kutistuneiden tilalle
Kaikenlaiset pinnoitteet esim. ulkoiluvaatteissa yleistyvät ja monia trikoo- tai elastisia vaatteita ei kehoteta kuivaamaan rummussa.
Eri juttu sitten, missä määrin noita noudattaa. Itse kuivaan esim. lasten trikoovaatteet rummussa, mutta kyllä ne kutistuvatkin - siihen kannattaa varautua vaatteita ostaessaan.
Vierailija: