Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketä muuta joulu ahdistaa huonojen muistojen takia?

Vierailija
22.12.2018 |

Voiko ihminen olla helposti traumatisoituva tai jotain? Mua naurattaa ja ahdistaa samaan aikaan.

Mä vetäydyn aina kotiini joulun aikaan, enkä siedä ihmisseuraa. Ostan kyllä lahjoja, mutta niiden vastaanottaminen ahdistaa kun tunnen jääväni jotain velkaa. Kasvoin tosi epävakaassa perheessä ja joulut oli aina sellaista draama-aikaa. Mun odotettiin hankkivan kaikille joululahjat ilman mitään rahaa ja kerran mua syytettiin siitä, että mun vanhemmat lähes erosi jouluna kun mulla ei ollut kaikille lahjoja ja isä puolusti mua. Äiti tuli huutamaan, että se on mun syyni ja isä joi ja itki, eikä sanonut mitään. Sekin uskoi pohjimmiltaan, että jotenkin petin heidät. Mua syytettiin muutenkin kaikesta ja joulun aikaan se oli pahinta. Sisaruksilta ei odotettu samaa ikinä. Mä olin vanhin, joten mä olin kuitenkin aina vastuussa. Heidän ei ikinä tarvinnut hommata lahjoja.

Mä usein sairastun fyysisestikin jouluna. Usein nousee kova kuume. Tai sitten haluan vaan olla tukevassa kännissä ja soittaa kitaraa, mutten voi. Pitää tavata sukulaisia yms. Ja mulla on sairauskin, jota aina päivitellään ääneen.

Mulla on onneksi ihminen, jonka kanssa oikea joulu alkaa sitten illalla kun päästään sukulaisten luota pois. Silloin voi taas hengittää ja tulee sellainen rauhallinen juhlantuntu. Olen oikeasti ihan hiton kiitollinen siitä, että mulla on tämä ihminen.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi