Kysely: saatko yleensä joululahjaa? Entä muut läheiset?
Saatko yleensä joululahjaa? Jos saat, niin montako, ja millaisia lahjoja?
Saavatko muut perheenjäsenet tai läheiset (joiden kanssa vietät joulua) lahjoja? Paljonko, millaisia?
Montako lahjaa ostat versus saat itse?
Paljonko rahaa käytät lahjoihin?
Sukupuolesi ja ikäsi?
Kommentit (17)
Ostan paljon lapsille koska haluan. Saan 3-5 lahjaa, teatteriliput ja juomalaseja
Kyllä saan lahjoja.
Mies ostaa yleensä jonkin lahjakortin ja jotain muuta. Lapsilta tulee esim. vapaalippuja elokuviin, vanhemmilta pari lahjaa ja samoin appivanhemmilta.
Yleensä saan yhden lahjan mieheltä ja toisen esikoiselta. Meitä on siis perheessä neljä, lapset 16 ja 18. Lahjojen arvo satasen hujakoilla.
Esikoinen tekee jotakin itse, mikä on minulle aina se arvokkain lahja. Viime jouluna sain itsemaalatun kännykkäkuoren, joka oli ihan hemm.tin makean näköinen, toissajouluna itseommellun meikkipussin, joka edelleen käytössä.
Käytin lahjoihin noin tuhat euroa, josta satasen miehelle, satasen kälyn perheelle (sis. kummilapsi) ja 60 e toiselle kummilapselle. Eli eniten ostan näille teineilleni.
Omille vanhemmilleni en osta tänä jouluna kummempaa, menen käymään välipäivinä ja vien herkkuja ja kukat. Ovat molemmat hoitolaitoksessa, joten tavaraa eivät tarvitse. Aiemmin heillekin meni 100-200 lahjoihin.
N51
Puolisoltani saan luultavasti taas monta pientä lahjaa. Hän ostaa niitä jo kauan ennen joulua kirppiksiltä ja poimii minua kiinnostavia kirjoja kierrätyshyllyistä, ehkä ostaa jotain uuttakin. Yhdessä ostamme itsellemme "joululahjaksi" alennusmyynneistä kunnon kasari- ja pannusetin.
Minulla on puolisolleni viisi lahjaa, joista kaksi on aineettomia, toinen lahjoitus hyväntekeväisyyteen ja toinen hänelle hankittu elämys.
Aikuinen lapseni puolisoineen saa 2-3 lahjaa, lisäksi annan rahana lahjan siskon teini-ikäisille lapsille.
Käytän lahjoihin yhteensä ehkä noin 300 euroa.
Saan. Useita. Yleensä pari arvokkaampaa (tyyliin viime vuonna laskettelukamat ja kännykkä) ja muutamia peruslahjoja kuten kirjoja, vaatteita, leffalippuja ja joulusuklaita. Lahjoja tulee paljon, sillä suvussani on tapana että myös aikuisia muistetaan joten lahjoja tulee yhä kummeilta, vanhempien sisarusten perheiltä ja omilta sisaruksilta ja vanhemmilta. Vanhemmiltani tulee kuitenkin suurin osa lahjoista.
Kaikki saavat lahjoja useita ihan iäkästä mummoani myöten. Millaisia, no samantyylisiä kuin itsekin - pari arvokkaampaa ja sitten perusjuttuja.
Noin parikymppiä per lahja käytän itse rahaa lahjahankinnoissa eli vajaa parisataa yhteensä, enempään ei vastavalmistuneena ole varaa. Saan lahjoja enemmän kuin hankin.
N27.
Olen pyytänyt kaikilta sukulaisilta ja tuttavilta jo monen vuoden ajan, että he eivät ostaisi minulle mitään joululahjoja. En myöskään osta aikuisille mitään. Ainut lahjani, jos menen syömään jouluna jonkun luo, on viinipullo tai joku syötävä tuliainen. Lapset saavat joululahjoja n. 15 vuotiaaksi saakka.
En saa lahjoja, enkä haluakaan. Koko perhe saa yhteiseksi kuitenkin suklaata. Ollaan miehen kanssa sovittu, ettei "lahjota" toisiamme, käytetään ne rahat reissuun, jonka teemme joulun jälkeen.
Minä ostan lahjoja lapsilleni ja vaimolle. Itse en saa mitään, enkä niin välitäkään.
En saa lahjoja, enkä osta. Ei ketään kenelle ostaa.
N41
Annan ja saan lahjoja jokaiselta, kenen kanssa vietän joulua. Vanhemmiltani jotain arvokkaampaa (50-100€) yleensä, muilta jotain kirjasta suklaaseen. Itse annan enemmän lahjoja, koska joulun viettoomme kuuluu paljon lapsia, joilta toki en lahjaa erikseen saa.
Sain työnantajalta lahjan ja järjestöstä jossa toimin, muita lahjoja en saa.
Meillä on suvun kesken sovittu joululahja-arvonta. Jokainen osallistuja nostaa nostaa nimen hatusta, ja ostaa sille tyypille yhden 50-100 e maksavan lahjan. Vastaavasti saa myös itse yhden lahjan. Lahjan on tarkoitus olla jotenkin merkityksellinen/hyödyllinen, ei siis viidelläkympillä joulusuklaata.
Suvun lapsille ostavat lahjoja sitten ne jotka kynnelle kykenevät, yleensä kaikki enemmän tai vähemmän. Näppärää, ei enää turhia viinipullo- ja konvehtirasiavaihtajaisia jouluaattona.
Ostan lahjat omille lapsille ja paketin yhden kullekin veljen lapselle ja kummilapselle. Lahjan annan myös vanhemmilleni ja mieheni vanhemmille. Miehellenikin aina jotakin, tänä vuonna treenivälineitä ja pleikkapelin.
Itse saan lahjaksi varmaan joulusuklaata (sukulainen), mahdollisesti joulukukka-asetelman (äitini tekemän) ja ehkä anopilta jotakin yhteiseksi mieheni kanssa. Mieheni ei ikinä osta minulle lahjaa, itselleni siis ostan ja paketoin jotain mieleistä. Tänä vuonna laudeliina ja saunatuoksu.
Rahaa lahjoihin menee siis paljon enemmän mitä vastineeksi lahjoina saan.
N30
Saan yhden pienen lahjan ystävältäni. Ostan sukulaisilleni, aikuisille ja lapsille sekä ystäville lahjoja
200 eurolla. Hankin niitä edullisesti pitkin vuotta. Minulla on keski-ikäinen sukulainen, joka pyytää
lahjaa itselleen kaikilta, mutta ei anna koskaan mitään vastavuoroisesti. Eipä sillä, antamisen ilo on
minusta mukavinta, mutta olisi silti ihanaa saada jouluna edes pieni paketti.
Ostan itelleni niin paljon kuin pystyy 😁
N22
Lahjakasta joulua? kirjoitti:
Saatko yleensä joululahjaa? Jos saat, niin montako, ja millaisia lahjoja?
Saavatko muut perheenjäsenet tai läheiset (joiden kanssa vietät joulua) lahjoja? Paljonko, millaisia?
Montako lahjaa ostat versus saat itse?
Paljonko rahaa käytät lahjoihin?Sukupuolesi ja ikäsi?
Meillä ostetaan lahjoja vain lapsille ja nekin ovat käyttötavaraa. Me vanhemmat emme tarvi mitään.
Kerran sain kasvohoitolahjakortin ja oli todella noloa kun kosmetologi sanoi, ettei sen arvo riitä minun rupsahtaneiden kasvojeni hoitoon. Jouduin sitten pulittamaan osan omasta kukkarosta. En huomannut mitään eroa kasvoissa hoidon jälkeen.
Ehkä joku lahjakortti plastiikkakirurgille voisi olla parempi lahja muttei sellaista voi keneltäkään vaatia.
Saan yleensä yhden lahjan mieheltä (esim. korun).
Miehen sisko antaa usein jotain pientä kivaa, kuten osan jotain hyvää dvd-sarjaa tms. Anopilta saan usein villasukat.
Omalta lapsuudenperheeltä ei yleensä tule lahjaa minulle.
Omassa suvussa äitini, puolisonsa sekä sisareni puolisoineen saavat useita lahjoja toisiltaan ja meiltä yhdet.
Meiltä saavat yleensä kirjoja, herkkuja tms. ja puolisot ostavat toisilleen usein jotain isompaa.
Suvun lapset saavat lukuisia lahjoja yhteensä kaikilta sukulaisilta.
Ostan itse yleensä lahjoja 3 kummilapselle, 4 omalle lapselle ja 4 muulle lapselle. Lisäksi on toistakymmentä muuta henkilöä, jotka saavat lahjat.
Yhteensä rahaa kuluu niihin varmaan n. 1500e.
Eli käytän n. 1500e ja saan ehkä 200e arvosta omia lahjoja?
Nainen 34v