En pääse kauppaan.. Paniikkihäiriön takia
Että olen vihainen ja pettynyt itseeni. Oli tarkoitus mennä kauppaan tekemään ruokaostokset joululle sekä lapselle ja kummilapsille lahjat. Kuinkas ollakkaan, sain aivan järkyttävän ahdistus/paniikkikohtauksen jo pelkästään siitä kun näin kuinka paljon ihmisiä kaupassa oli. Minun oli palattva takaisin autoon, itkien ajoin kotiin. En enään jaksa tätä 😕 minulla diagnoosina sosiaalistentilanteiden pelko, traumaperäinen stressi / paniikkihäiriö. Pakko avautua jonnekin kun tuntuu niin pahalta. Onko muilla tällaista? Miten selviätte tällaisista tilanteista? Minulla on kaapissa rauhoittavia mutta ei niitäkään loppuelämäänsä voi syödä eivätkä ne ratkaise ongelmaa.
Kommentit (37)
Missä kaupungissa olet voisin lähteä tueksesi mukaan. Opiskelen alaa.
Rauhoittava on näitä varten, uusi yritys lääkittynä ja onko paikkakunnallasi toista kauppaa, ettei tarvitsisi mennä tuohon kohtauskauppaan?
Minulla on invalidisoiva fobia, joka rajaa niin, etten voi liikkua isioissa ostoskeskuksissa jne. Luovimalla menee elämä. Ulkomaan loma olisi kiva, mutta tällä hetkellä en pysty menemään lentokentälle.
Vierailija kirjoitti:
Rauhoittava on näitä varten, uusi yritys lääkittynä ja onko paikkakunnallasi toista kauppaa, ettei tarvitsisi mennä tuohon kohtauskauppaan?
Minulla on invalidisoiva fobia, joka rajaa niin, etten voi liikkua isioissa ostoskeskuksissa jne. Luovimalla menee elämä. Ulkomaan loma olisi kiva, mutta tällä hetkellä en pysty menemään lentokentälle.
suomeen verrattuna muualla maailmassa on vielä enemmän ihmisiä, joten et varmaan selviäisi siellä ulkomailla, jos et suomessa.
Itiksessä sama angsti yllätti kesken jouluostosten. Melu, kiire ja ruuhkat. Hiki puski päälle.
Onneksi joku viisas ja huomaavainen on suunnitellut wc-tilat siten että sinne johtaa täysin hiljainen käytävä ! Melu jää täysin "ovien taakse" kun kulkee wctiloihin ja saa hetkeksi rahoittua.
KIITOS! KIITOS!! KIITOS!
Älä ole liian ankara itsellesi. Älä pidä itseäsi huonona tai epäonnistuneena. Nyt kävi noin ja siitä ei tarvitse potea syyllisyyttä.
Onko sinulla ketään, joka voisi lähteä mukaan kauppaan? Ota vaikka edes puolikas tabletti (tai 1/4) tai ota mukaan laukkuun vesipullo ja lääkkeet. Tiedät, että jos kohtaus iskee, sinulla on apu lähellä.
Olisiko sinun mahdollista tilata tarvitsemasi tuotteet netistä ja maksaa kotiinkuljetuksesta?
Jouluna ei välttämättä onnistu, joten voisiko joku sinkkukaverisi käydä puolestasi ostoksilla?
Mt-ongelmat ovat ikäviä.
Miksi te paniikki-ihmiset jätitte nämä asiat viimetinkaan? Kai tiesitte, että ruuhkat ovat nyt mielettömät, Helsingissä etenkin. Itsellänikin on samoja ongelmia ja tästä syystä tilasin joululahjat netistä, jo yli kuukausi sitten.
Ruokaostoksetkin voi ostaa pitkälti pakkaseen odottamaan.
Täällä kohtalotoveri.
Ruokakaupassa saan käytyä pikaisesti ( sama tuttu, pieni kauppa) Muissa kaupoissa olen viimeeksi käynyt kesällä. Oi miten kaipaan sitä, että saisi rauhassa kierrellä vaikka vaatekauppoja. Tai saisi istuttua kahvilassa. Joka yritys on päättynyt tulipunaiseen naamaan, hiestä märkään puseroon, huimaukseen ja käsittämättömään pakkoon juosta pois...
Vierailija kirjoitti:
Älä ole liian ankara itsellesi. Älä pidä itseäsi huonona tai epäonnistuneena. Nyt kävi noin ja siitä ei tarvitse potea syyllisyyttä.
Onko sinulla ketään, joka voisi lähteä mukaan kauppaan? Ota vaikka edes puolikas tabletti (tai 1/4) tai ota mukaan laukkuun vesipullo ja lääkkeet. Tiedät, että jos kohtaus iskee, sinulla on apu lähellä.
Tuo on kyllä niin totta, että siitä syyllistää itseään. Tyyliin: "Mikä hitto sua vaivaa kun et vttu voi kauppaan mennä oikeasti, nyt kohta läpsäisen itseäni kasvoille". Tätä syyllistävää mantraa mä käyn välillä itseni kanssa, ikuinen noidankehä.
Entäs jos tilaa netistä tuotteet kotiinkuljetuksella? Tai soittaa kauppaa ja myyjä etsii valmiiks ne ja sä vain noutaa tuotteet?
Tai sitten pyydä jotain tuttua ostamaan ne tuotteet. Hän voi soittaa vaikka videopuhelun kaupasta ja sä voit valita ne puhelimessa😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota rauhoittavaa vaikka 1/4 tabletista ja odota hetki. Pian se alkaa vaikuttamaan. Näin ainakin minulla. Minä en välillä pysty edes lähtemään ovesta ulos lähteäkseni kauppaan, vierailulle tai mihinkään. Silloin otan lääkettä tuon pienen määrän. Hetken päästä syke alkaa laskemaan ja vatsani rauhoittumaan. Lääkkeen joudun ottamaan myös töihin lähtiessäni aina välillä.
Onneksi on jaksoja, etten lääkettä tarvitse. Mutta sitten, kun se iskee, on ihan kamalaa. Voi, meitä. :(
Mulle ei ole koskaan tarjottu rauhottavia. Miten sait lääkäriltä reseptin? T: 13. vastaaja
Kerroin lääkärille ongelmastani. Onneksi hän ymmärsi tilanteeni ja kirjoitti reseptin. Toinen vaihtoehto kohdallani olisi, etten pystyisi edes käymään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota rauhoittavaa vaikka 1/4 tabletista ja odota hetki. Pian se alkaa vaikuttamaan. Näin ainakin minulla. Minä en välillä pysty edes lähtemään ovesta ulos lähteäkseni kauppaan, vierailulle tai mihinkään. Silloin otan lääkettä tuon pienen määrän. Hetken päästä syke alkaa laskemaan ja vatsani rauhoittumaan. Lääkkeen joudun ottamaan myös töihin lähtiessäni aina välillä.
Onneksi on jaksoja, etten lääkettä tarvitse. Mutta sitten, kun se iskee, on ihan kamalaa. Voi, meitä. :(
Mulle ei ole koskaan tarjottu rauhottavia. Miten sait lääkäriltä reseptin? T: 13. vastaaja
Kerroin lääkärille ongelmastani. Onneksi hän ymmärsi tilanteeni ja kirjoitti reseptin. Toinen vaihtoehto kohdallani olisi, etten pystyisi edes käymään töissä.
Oliko yleislääkäri vai pitääkö olla psykiatri noille? Vaatiko tulla vastaanotolle vai miten?
Vierailija kirjoitti:
Mene hoitoon
Se on jo hoidossa, vai ajattelitko että suomen kaikki paniikkikohtauksia saavat ihmiset laitetaan osastohoitoon pysyvästi? Siinä vasta olisikin järkevä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko yleislääkäri vai pitääkö olla psykiatri noille? Vaatiko tulla vastaanotolle vai miten?
Yleislääkäriltä sain reseptin. Kävin siis lääkärin vastaanotolla.
Ei kyllä mene ihan noin kaikilla. Mulle saattaa tulla kesken mukavia rupattelutuokioitakin paniikkikohtaus, ihan kaiken hauskan keskellä. Enkä todellakaan mitään ylireagoi tai edes mieti mitään jännittäviä juttuja.