Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä poliisille pitää kertoa jos kuullaan todistajana?

Vierailija
21.12.2018 |

Riittääkö vaan se ettei valehtele mitään ja vastaa kaikkeen mitä suoraan kysytään?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa missääntapauksessa valehdella, etkä pimittää tietoja. Sitä se meinaa.

Vierailija
2/15 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan "en muista".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistajaa sitoo raskain vala. Älä tee itsellesi tyhmyyttä ja anna asian painaa sinua lopunelämää- tekijähän asiastaan on vastuussa ihan itse ja veti sinutkin mukaan.

Vierailija
4/15 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistajana ollessa kerrot tapahtuneesta siten kuten sinä asian sillä hetkellä näit ja koit. Ei kannata alkaa pohdiskelemaan rikollisen vaikuttimia poliisikuulustelussa koska se on poliisin asia.

Olen ollut kahdesti todistajana ja molemmissa tapauksessa poliisit olivat ystävällisiä ja asiallisia. Telkkarin poliisisarjat eivät ole samanlaisia tilanteita kuin että ihminen on Suomessa todistajana.

Tottakai mieltä jää painamaan pitkäksi aikaa esimerkiksi se, että miksi oma kaveri valikoitui sattumalta väkivaltarikoksen kohteeksi keskellä kaupunkia. Ihan tuntematon tuli ja pahoinpiteli hänet sairaalakuntoon. Hyvä, ettei minua myös ratkaistu kun revin jannua pois kaverini kimpusta. Onneksi joku soitti poliisit paikalle. Poliisit veivät meidät sairaalaan jne.

Väkivaltarikollinen luuli katuvalaistuksessa kaveriani joksikin omaksi hoidokseen ja yllätti repimällä kaverini takaapäin hiuksista maahan jne. Tapauksen ainoa hyvä puoli oli jannu saatiin telkien taakse.

Kaverilleni jäi syvä trauma tapahtuneesta ja hän pelkää olla pimeällä ulkona.

Vierailija
5/15 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tilanteessa missä kavereiden kanssa oltiin viihtellä. Minä ja kaksi muuta. Toinen kaverini leikillään tönäs tätä toista ja se horjahti niin, että takaraivo katuun ja henki pois ja se tönäsy oli sellanen mitä jätkä. Tiedättekö olkapäähän, mutta se menetti jurrissa tasapaino meni pahasti.. Minä olin metrin päässä, mutta katsoin just sillon kännykästä paljon kello on, joten en nähnyt kaatumista. kuulu vaan kops ja sitten käännyin. Oli hyvä fiilis olla kuulustelussa, kun kaveri kuollut ja kaveri syytettynä ja minä todistajana. JA se mun todistus oli etten nähnyt. Sanoin sille poliisille, että tiedätkö mun fiilis on  sellanen, että mut teilataan kun kaikki luulee että valehtelen ja suojelen kaveria joka tappoi vahingossa kaverimme ja kukaan ei tule uskomaan minua etten nähnyt vaikka olin metrin päässä. Totuus on se etten nähnyt, kun katoin kelloa.

Onneksi kaikki uskoi kuitenkin. Se oli ihan hirvee tilanne.

Vierailija
6/15 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää puhua niin totta kuin osaat. Yksinkertaista.

Vierailija
7/15 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaat poliisin kysymyksiin ja puhut totta.

Vierailija
8/15 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

I did not have a sexual relationship with that woman, Ms. Lewinsky.

Vierailija
9/15 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

I take the fifth.

Vierailija
10/15 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kieltäytyä vastaamasta itsekriminointisuojaan vedoten.

Vierailija
11/15 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison puolesta ei tarvitse vastata vastaan.

Vierailija
12/15 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ainoastaan totuus. Et missään tapauksessa saa jakaa omia oletuksia ja luulojasi. Jos et tiedä jotain, sano se suoraan, ettet tiedä. Aina voit tietysti tekeytyä huonomuistiseksi ja sanoa, ettet muista tapahtuneesta mitään.

Vierailija
13/15 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki vaatii todistajan puhumaan totta toisin kuin rikoksesta epäillyn. Siksi aina kerrotaan kuullaanko sinua todistajana vai epäiltynä.

Vierailija
14/15 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää lain mukaan kertoa oman henkensäkin uhalla jos lakia tottelee ja poliisi ei edes yritä estää jälkeenpäin. Toisaalta mieluummin olen kolmen tuomittavana kuin kuuden kannettavana.

Vierailija
15/15 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syytettynä on oma puoliso tai muu lähimmäinen, niin et ole heitä vastaan todistusvelvollinen. Siinä tapauksessa vain sanot, ettet halua todistaa häntä vastaan ja asia on sillä selvä. Siis jos et halua todistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä