Näinkin voi olla. Olen mies ja huolehtinut perheen jouluruuista parikymmentä vuotta
Joulupöytä on perinteinen. Ei oteta huomioon kenenkään muun erikoistoiveita. Erikoistoiveet saa tehdä kukin itse. Hyvässä hengessä tietysti. Tällä ehkäistään uhriutumisen tunteita, vaikka sinänsä niitä ei voida tyystin välttää.
Joulupöydän antimet sillä silmällä että kaikki tulee syödyksi. Esim. aurahomejuustopunajuurilaatikkoa ei tehdä koska ei siitä tykätä.
En yleensä tee arkena ruokaa. Teen mutta en yleensä.
Tiskaan sotkuni ja vähän muidenkin sotkuja enkä jätä sotkujani huomiseen.
Myös ostan ja maksan pääsääntöisesti kaikki jouluruuissa tarvittavan. Ei ne satasta enemmän kylläkään maksa. Kinkku 7kg n. 25 euroa ja sitä rataa.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös se ole ihan oikeus ja kohtuus, jollet laita yleensä ruokaa arjessa? Saa toinenkin huilia.
Huilia?
Toinen saa huilia ihan niin paljon kuin haluaa. En todellakaan ole vaatinut tekemään ruokaa enkä muutakaan.
ap.
Joku yleensä laittaa. Tauko on paikallaan kaikkeen, mitä tekee paljon.
No serkun isä on aina ollut heillä se ruuan laittaja, niin jouluna kuin arkena. Kyseessä jo eläkeikään ehtinyt mies.
Meillä lapsuudenkotona (vanhempani 50-l alussa syntyneet), isä oli se joka laittoi aina jouluruoat. Ja ne ei tosiaan olleet mitään tyyliä heitetään kinkku uuniin ja ostetaan kaupasta valmiit laatikot (vaikka nekin olisi kelvanneet), vaan isä aina suunnitteli pitkään ja teki kaiken alusta asti itse, yltäkylläiset tarjoilut, joiden tekemisestä ja suunnittelusta isä selvästi nautti. Äiti koristeli taloa, teki siihen liittyvät hankinnat ja hankki aina myös lahjat kaikille. Me lapset katettiin ja siivottiin joulupöytä, täytettiin tiskikonetta jne. Nykyään omassa kodissa minä olen se, joka laittaa ruoat ja leipoo, koska rakastan ruoanlaittoa. Teen mielelläni kaikki ruoat itse, saisi mieskin osallistua jos haluaisi, mutta se tykkää enemmän syömisestä kuin ruoanlaitosta :D Mies taas ottaa vetovastuun siivouksesta ja sellaisesta, itse en tykkää siivoamisesta joten sopii erittäin mainiosti tämä järjestely molemmille. Ei näistä tarvi mitään sukupuolikysymyksiä
tehdä niin kauan kun kaikki on tyytyväisiä, tehtävät voi ja kannattaakin jakaa sen mukaan miten ne parhaiten menee eikä niin että kaikkien täytyy periaatteen vuoksi osallistua juuri saman verran juuri samaan tehtävään. Ongelmia tulee vasta jos joku päättää heittäytyä ihan palveltavaksi ja kaikki jää toisen harteille.
Minä kyllä ymmärrän silti ap:n pointin, koska täällä on ollut tosi paljon ketjuja viime päivinä, joissa on uupuneet naiset valittaneet joulun raskautta ja sitä ettei miehet lainkaan auta, ja monet vastauksetkin näissä ketjuissa on olleet sitä luokkaa että "ei kukaan mies joulua järjestele".
Et ole suinkaan ainoa joka hoitaa nuo hommat kokonaan tai lähes kokonaan yksin. Kunniakirjaa ei siis ole luvassa, ei vaikka oletkin mies.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsuudenkotona (vanhempani 50-l alussa syntyneet), isä oli se joka laittoi aina jouluruoat. Ja ne ei tosiaan olleet mitään tyyliä heitetään kinkku uuniin ja ostetaan kaupasta valmiit laatikot (vaikka nekin olisi kelvanneet), vaan isä aina suunnitteli pitkään ja teki kaiken alusta asti itse, yltäkylläiset tarjoilut, joiden tekemisestä ja suunnittelusta isä selvästi nautti. Äiti koristeli taloa, teki siihen liittyvät hankinnat ja hankki aina myös lahjat kaikille. Me lapset katettiin ja siivottiin joulupöytä, täytettiin tiskikonetta jne. Nykyään omassa kodissa minä olen se, joka laittaa ruoat ja leipoo, koska rakastan ruoanlaittoa. Teen mielelläni kaikki ruoat itse, saisi mieskin osallistua jos haluaisi, mutta se tykkää enemmän syömisestä kuin ruoanlaitosta :D Mies taas ottaa vetovastuun siivouksesta ja sellaisesta, itse en tykkää siivoamisesta joten sopii erittäin mainiosti tämä järjestely molemmille. Ei näistä tarvi mitään sukupuolikysymyksiä
tehdä niin kauan kun kaikki on tyytyväisiä, tehtävät voi ja kannattaakin jakaa sen mukaan miten ne parhaiten menee eikä niin että kaikkien täytyy periaatteen vuoksi osallistua juuri saman verran juuri samaan tehtävään. Ongelmia tulee vasta jos joku päättää heittäytyä ihan palveltavaksi ja kaikki jää toisen harteille.Minä kyllä ymmärrän silti ap:n pointin, koska täällä on ollut tosi paljon ketjuja viime päivinä, joissa on uupuneet naiset valittaneet joulun raskautta ja sitä ettei miehet lainkaan auta, ja monet vastauksetkin näissä ketjuissa on olleet sitä luokkaa että "ei kukaan mies joulua järjestele".
Kiitos ja Hyvät Joulut
ap.
Noniin.
Sillin paloittelin juuri ja fileoin pieneksi. Enää ei saa silliä tynnyrissä vaan on yksittäispakkauksessa. Oli se juhlavempaa ennen.
Muovikääreessä olevan graavilohen käänsin pakkauksessaan.
Sipulia silppuan parasta aikaa yhteensä 7kpl. 2 sipulia tämän iltaiseen suppilovahverokeittoon. "Tervetuloakeitto" tyttärelle joka tulee junalla illalla. 2 sipulia maksalaatikkoon ja 1 rosolliin ja 2 sienisalaattiin.
Näinkin voi joulun valmistelu edetä.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Noniin.
Sillin paloittelin juuri ja fileoin pieneksi. Enää ei saa silliä tynnyrissä vaan on yksittäispakkauksessa. Oli se juhlavempaa ennen.
Muovikääreessä olevan graavilohen käänsin pakkauksessaan jossa suolat ja mausteet.
Sipulia silppuan parasta aikaa yhteensä 7kpl. 2 sipulia tämän iltaiseen suppilovahverokeittoon. "Tervetuloakeitto" tyttärelle joka tulee junalla illalla. 2 sipulia maksalaatikkoon ja 1 rosolliin ja 2 sienisalaattiin.
Näinkin voi joulun valmistelu edetä.
ap.
Kotitöitä tekevän miehen nainenkin kutsuu useammin makuuhuoneen puolelle. Hyvä ap, jos tämä tarina nyt sitten oli totta.
Ap odottaa kunniakirjaa ja hehkutusta, kun tekee kerrankin ruokaa. Oikein mainitsikin, ettei muuten tee. Tämä on sitä miesten asennetta, että kotityöt kuuluvat naisille ja jos mies kerran jotain tekee, niin pitää saada hehkutusta ja erityiskiitosta. Oma mieheni odottaa paraatia, jos tyhjentää tiskikoneen.
Meillä isä kokkas koko lapsuuden. Äiti osti pakastepizzoja tai kalapuikkoja silloin tällöin. Mikä on ihan ok, ei kaikki ruokaa osaa laittaa.
Poika tuli jo kotiin ja alkoi siivoamaan. Kävi tamppaamassa matot ja luuttusi lattiat ja alkoi tuulettamaan.
Kaikki ovet auki ja on tuulettanut jo toista tuntia. Laitoin lämmöt pois päältä ja tuumaan että siinähän tuulettaa.
Oikeasti pitäisi tuulettaa lyhyempi aika, mutta en viitsi alkaa neuvomaan.
Näinkin voi olla. Laitoin pipon päähän.
ap.
Mä en ymmärrä mitä teen väärin kun en todellakaan saa edes kahden hengen jouluruokia maksamaan alle satasta :D Eikä ole edes kinkkua!
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä mitä teen väärin kun en todellakaan saa edes kahden hengen jouluruokia maksamaan alle satasta :D Eikä ole edes kinkkua!
Kinkku25,00e, punajuuri 1e, lanttu,1e porkkana 1,5e, silakka 4e , silli 3e, lohi 13e perunat 2e, maksa 3e, sipuli 1e, etikka 1e sokeri 1e, kermaviili 1e= n. 60e.
Loput 40 euroa jotain.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kinkku25,00e, punajuuri 1e, lanttu,1e porkkana 1,5e, silakka 4e , silli 3e, lohi 13e perunat 2e, maksa 3e, sipuli 1e, etikka 1e sokeri 1e, kermaviili 1e= n. 60e.
Loput 40 euroa jotain.
ap.
Kalkkunarulla 12€
Viini 30€
Juustot 20€
Graavikala 5€
Lämminsavulohi 15€
Jälkiruoka 25€
Luumukastike kalkkunalle, kaikkinensa jotain 3€
Perunat 2€
Maito 2€
Vichy ~4€
Eli pöydässä joulunpyhinä (tästä syödään kyllä monta kertaa ja useampana päivänä) kalkkunaa+kastiketta, kalaa, juustoja, perunalaatikkoa, viiniä ja jälkiruokakakku. =118€
Minäpä olen puolestani hoitanut tämän talouden siittämiset viimeiset 20 vuotta. Samoin olen hoitanut ajoneuvojen ostamiset, myymiset ja huoltamiset. Ihan noinvaan. Mistä saa tulla noutamaan sen työnsankari mitallin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loput 40 euroa jotain.
ap.
Kalkkunarulla 12€
Viini 30€
Juustot 20€
Graavikala 5€
Lämminsavulohi 15€
Jälkiruoka 25€
Luumukastike kalkkunalle, kaikkinensa jotain 3€
Perunat 2€
Maito 2€
Vichy ~4€Eli pöydässä joulunpyhinä (tästä syödään kyllä monta kertaa ja useampana päivänä) kalkkunaa+kastiketta, kalaa, juustoja, perunalaatikkoa, viiniä ja jälkiruokakakku. =118€
Jälkiruokana hedelmäsalaatti. Omena 1e viinirypäle2e mandariini 1e appelsiini 2e päärynä 2 e , persikkapurkki iso 2,5e appelssiinituoremehua 1e. Tätä syödään 2- päivää, joskus tehty lisääkin. Joskus tehty mansikkarahkaa, ja sitä jos vaimo tekee.
Ei kakkua , en osta viiniä, ei juustoja, en osta savulohta, jos vaimo ostaa niin sitten sitä on.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minun alapeukku, terveisin ap. Eihän joulunaikaan kehtaa alapeukkuja laittaa.
Mies myöskin, ja laitan jouluruuat täälläkin. Tosin sain ruokiin menemään 250e ja viineihin 60e. Ei meillä isoa numeroa tästä tehdä, minä tykkään laittaa ruokaa ja vaimo ei. Lapset on opetettu syömään melkein kaikkea, ja ainoa mistä olen sanonut on ettei sirkkoja ja muuta hyönteistä meidän pöydässä nähdä. Joulukinkku on täällä kaikkien suosikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loput 40 euroa jotain.
ap.
Mahtaa olla isot leivinuunit, kun alusta saakka ehdit tuomiseksi laatikot, leivät, kinkun... Muistathan, että graavilohi ja raakasilakat syötävissä vasta 2 PV kuluttua? Jos tänään aloitti, voi vetää huomenna vattan vikkelälle...
Huilia?
Toinen saa huilia ihan niin paljon kuin haluaa. En todellakaan ole vaatinut tekemään ruokaa enkä muutakaan.
ap.