Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En kuulu kirkkoon. En nouse Enkeli taivaan-laulussa seisomaan.

Vierailija
21.12.2018 |

Ei kai tuo traditio koske meitä jotka emme arvosta millään lailla uskontohapatusta. Koen että meillä kaikilla on valinnanvapaus.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun joudun tilanteeseen, jossa veisataan virsiä a) en laula b) poistun pihalle, jos mahdollista. Ei se ole niin hankalaa.

Vierailija
42/50 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tottunut jo omana kouluaikanani siihen, että osa tulee vasta Enkeli taivaan ja Suvivirren jälkeen juhlasaliin.

Tämäkin rikkoo perustuslakia, koska ihmisillä on oikeus olla ilmoittamatta tai osoittamatta uskonnollista kantaansa.

Kaikki uskonnollisuus voidaan  poistaa kouluista ja muista julkisista laitoksista. Kirkko voi itse mainostaa joulukirkkoa koulun joulujuhlapäivänä vaikka omilla kotisivuillaan tai facebookissa, jolloin uskontoa harjoittamaan menisivät kouluaikojen ulkopuolella ne, joita se kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on jäänyt se murkkuiän uhma päälle ja vielä elvistelee sillä. Noloa

Vierailija
44/50 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulu kirkkoon, olen ateisti. Jos kuitenkin vierailen kirkossa, noudatan KO kirkon tapoja, (esim häät/hautajaiset jne), nousen seisomaan/seison jos niin on tapana. Jos vierailen synagokassa, käytän kipaa (olen mies) jne. Toisten tapojen kunnitoittaminen ei ole minulta mitenkään pois.

Juuri näin. Olen minäkin vieraillut Pietarinkirkossa, ja käyttäytynyt paikan vaatimalla tavalla vaikka ateisti olenkin.

Mutta esimerkiksi juuri koulujen joulujuhlissa ei ole tarkoituksenmukaista, että uskonto on mukana niin kuin se automaattisesti kuuluisi tilaisuuteen.

Vierailija
45/50 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nousee vasta lentokoneessa seisomaan kun lapsenraiskaajaa ollaan karkottamassa.

Vierailija
46/50 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtaat taivaallisen kirouksen ja yksi enkeleistä, Saatana nimeltään, hakee sinut pois kesken joulunvieton omiin juhliinsa, jossa pääset kärvistelemään roviolle ikiajan.

Vierailija
47/50 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä usko Prinsessa Ruususeenkaan, mutta voin lukea sitä lapsille iltasaduksi. Ei uskonnosta tarvitse niin suurta stressiä ottaa ja ehdoin tahdoin mieltään osoittaa. Voi laulaa laulua siinä kuin muutkin, ei se ketään uskovaiseksi tee, eikä mieltä myrkytä. Itsehän sitä omassa päässään tietää ja päättää, mihin uskoo ja miten elämänsä elää. Voi olla kohtelias, vaikka olisikin asioista eri mieltä. Väittelyyn on toiset foorumit.

Vierailija
48/50 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirkkon meno on oma päätös, esim. menisin häiihin tai hautajaisiin, osallistuisin sen verran, etten herätä huomiota, ihan vaan muita tilassa olevia ja heitä kunnioittaakseni. En rukoile tai laula tai käy ehtoollisella, mutta istun/seison mukana huomiota herättämättä.

Jos sen sijaan minut pakotettaisiin kirkkoon, kuten koulussa oli tapana, protestoin sitä kyllä jo aikanaan olemalla nousematta seisomaan ja olemalla laulamatta ja rukoilematta ja saman tekisin nytkin.

Valinnanvapaus.

Vierailija
49/50 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan sinun oma asiasi, kun et nouse seisomaan. Mitäpä tuosta tänne kuuluttelemaan? Muista kuitenkin, että kun toisaalle kumartaa, niin toisaalle pyllistää. Se menee ihan sinun omaan piikkiisi.

Vierailija
50/50 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä usko Prinsessa Ruususeenkaan, mutta voin lukea sitä lapsille iltasaduksi. Ei uskonnosta tarvitse niin suurta stressiä ottaa ja ehdoin tahdoin mieltään osoittaa. Voi laulaa laulua siinä kuin muutkin, ei se ketään uskovaiseksi tee, eikä mieltä myrkytä. Itsehän sitä omassa päässään tietää ja päättää, mihin uskoo ja miten elämänsä elää. Voi olla kohtelias, vaikka olisikin asioista eri mieltä. Väittelyyn on toiset foorumit.

Missä kohtaa olen sanonut olevani stressaantunut tai osottavani mieltä, mistä tuollaisen sait päähäsi. En halua vaan nousta satuhahmon veisujen takia ylös, kyse ei ole mielen osottamisesta. Valinta enemmänkin. Ap