En kuulu kirkkoon. En nouse Enkeli taivaan-laulussa seisomaan.
Ei kai tuo traditio koske meitä jotka emme arvosta millään lailla uskontohapatusta. Koen että meillä kaikilla on valinnanvapaus.
Kommentit (50)
Ei se nyt kyllä ketään haittaa, mutta junttiahan se on. Tuo tapoja kunnioittava ateisti on oikeassa.
En kuulu kirkkoon enkä usko kirkkoon ja olen ateisti.
Mutta silti pukeudun ja noudatan kirkon perinteitä. Nousen kun on sen aika yms. Mitä se on sulta pois, noudattaa tapoja? Kai haluat näyttää lapsillesi kuinka kirkossa käyttäydytään. Ja varmasti lapsia nolottaa sinun moukkamainen asenne.
Vierailija kirjoitti:
En ole uskovainen, mutta silloin kun kirkkoon joutuu mennä (lähinnä häät ja hautajaiset), niin istun ja nousen samaan tahtiin kuin muutkin, mutta en rukoile/laula mukana tai risti käsiä. Jos tuntemattomia on vieressä, niin pidän vähintään käsiä jotenkin yhdessä sylissäni.
Mä pidän kädet selän takana ja näytän salaa pirunsarvia \m/
Kommentti osoittaa henkilön kuuluvan näihin kaikkitietäviin,itsekeskeisiin ”minä ja
minun oikeuteni”-ihmisiin. Toista ei kunnioiteta,hänen arvonsa eivät ole mitään minun arvottomuuteni rinnalla,vain minä tiedän mikä on totta ja oikein. Varsin sivistymätöntä ja todella pientä käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
En kuulu itesekkään kirkkoon, mutta ihan peruskohteliaisuudesta nousisin seisomaan.
Ei ole minulta pois toisten uskomiset ja kunnioitan ihmisiä kuitenkin sen verran.
Samalla tavalla ajattelen ja toimin. Työn puolesta joudun jonkin verran uskontojen kanssa tekemisiin sekä kirkossa käymään. Rukouksien aikana en välttämättä risti käsiäni enkä lausu rukouksia ääneen. Voin hyvin laulaa myös uskonnollisia lauluja ja kerron tulevaisuudessa lapselleni kristinuskosta siinä missä muustakin.
Jos ihmisellä on hyvä olla uskossaan, niin hänen elämänsä on hyvä niin ja kunnioitan häntä. Itse en ole vaan mistään uskonnosta löytänyt elämälleni suuntaa tai tarkoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta voit vaikka maata kirkon lattialla ja takoa nyrkeillä lattiaa.
Eihän tässä edes kirkossa olemisesta puhuttu mitään. Uskonnollisia lauluja laulatetaan muuallakin seisomisrituaaleja noudattaen.
Ei tarvi nousta, kun se on kielletty laulu, kuin aikoinaan DDR:ssä.
Miksi sitten menet kirkkoon? Minua ei häiritsisi istumisesi. Ajattelisin vaan, että jalkasi ovat kipeät tai sitten vika löytyy ylempää.
Postmodernin uusmarxilaiset intersekstionaaliset feministit ovat jo kieltäneet Enkeli taivaan -laulamisen.
Ei tarvi nousta seisomaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten menet kirkkoon? Minua ei häiritsisi istumisesi. Ajattelisin vaan, että jalkasi ovat kipeät tai sitten vika löytyy ylempää.
Ei kukaan sanonut mitään kirkkoon menemisestä. Luepa aloitus uudestaan.
Enkelitaivaita laulatetaan seisomaan nousten muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuo traditio koske meitä jotka emme arvosta millään lailla uskontohapatusta. Koen että meillä kaikilla on valinnanvapaus.
Jaa. Minäkään en kuulu kirkkoon, mutta en koe mitenkään hankalaksi tai ikäväksi noudattaa (hyviä) uskonnollisiakaan tapoja. Ei minun tee pahaa edes käydä kirkossa, jos tilanne niin vaatii. Häät, hautajaiset, kasteet... mikäs noissa. Lisäksi vien vanhan appiukkoni joulukirkkoon mieheni kanssa.
Voi ihmisellä käytöstavat olla, vaikkei kirkkoon kuuluisikaan.
Minä en ole ikinä kuulunut kirkkoon, mutta esim. koulussa olen silti käynyt luokan/ryhmän kanssa kirkossa. Olen noussut silloin kun muutkin, koska se on kohteliasta. Käsiä ei tarvi ristiä eikä laulaa.
Vaikka olenkin sitä mieltä, että hyviin tapohin kuuluu toimia kuten muutkin ja vaikka en ristisi käsiäni rukoukseen, nousisin varmaan itse seisomaan oikeassa kohdassa, niin en kyllä tajua myöskään näitä loukkaantujia ja tuijottajia. Eivät hekään voi tietää, miksi joku ei nouse seisomaan, jos on vaikka joku vamma tai mitä se nyt ylipäänsä kuuluu kenellekään miten kukakin palvontamenonsa suorittaa.
Itse asiassa mitä enemmän tätä ajattelen, sitä enemmän olen sitä mieltä, että mitähän väliä sillä on, osallistuminenhan on tärkeintä, ei se mikään kilpailu ole. Jokainen halujensa ja kykyjensä mukaan.
Kaikki tunnuksellinen on väärin, ja on hyvä, että siihen puututaan. Kouluissa ja valtiossa pitäisikin nykyisin sallia vain valkoinen kohina. Lasten tulee saada täysikäisenä sen pohjalta itse yksilöinä päättää, mihin elämässä uskovat ja osallistuvat ja mihin eivät, kun lähtevät maailmalle.
Ateistina kirkossa olevissa tapahtumissa kuten häissä, hautajaisissa ja ristiäisissä kunnioitan tapahtuman pääosassa olevia, koska he ovat paikan valinneet oman maailmankuvansa mukaisesti. Nousen seisomaan, mutten laula uskonnollisia lauluja, rukoile tai risti käsiäni.
Sitten ovat ne toiset tilaisuudet, joiden pitäisi olla lähtökohtaisesti uskonnottomia kuten koulun joulujuhlat. Omalle lapselleni ne ovat (ihan opetuslain mukaan) pakollinen tapahtuma, ja haluan itsekin olla paikalla katsomassa. Perustuslaki (joka on ihan jokaiselle yksilölle kuuluva, tärkein Suomen laki) antaa oikeuden olla osallistumatta uskonnollisiin tilaisuuksiin, tai olla ilmaisematta uskonnollista kantaansa julkisesti. Tämä ei toteudu vaikkapa nyt Enkeli taivaan seisomasäkeistössä. Minä joudun siinä tilanteessa kertomaan uskonnottomuuteni tai pakottaudun omatuntoni vastaisesti seisomaan. Omatuntoni ei yksinkertaisesti jousta niin paljoa, että laulaisin jumalalle kunniaa seisaaltaan, joten istun sitten harvalukuisten kanssa kun uskovaiset veisaavat virttään.
Lakia rikotaan joka tapauksessa, ja sen voisi hyvin välttää jättämällä sen säkeistön laulamatta. Muuten ei haittaa jumala-sanat tms. aikaisemmissa säkeissä, koska laulamatta jättäminen ei ole niin näkyvä teko, toisaalta olisi paljon hyviä joululauluja ilman uskonnollista sanomaakin.
No ollaanpas sitä nyt kovaa poikaa/tyttöä! :D
Vierailija kirjoitti:
No ollaanpas sitä nyt kovaa poikaa/tyttöä! :D
Haha, totta. Vaikuttaa enemmän joltain yläasteikäisen teinin uholta.
Juu en minäkään. Ai niin, en edes käy kirkossa, kun en ole uskovainen.
Tekee itsensä vaan naurunalaiseksi, kaikki tuijottaa.