En kuulu kirkkoon. En nouse Enkeli taivaan-laulussa seisomaan.
Ei kai tuo traditio koske meitä jotka emme arvosta millään lailla uskontohapatusta. Koen että meillä kaikilla on valinnanvapaus.
Kommentit (50)
Suomessa on uskonnonvapaus, joten voit aivan hyvin jääda istumaan, jos niin haluat.
Olen tottunut jo omana kouluaikanani siihen, että osa tulee vasta Enkeli taivaan ja Suvivirren jälkeen juhlasaliin.
Miksi menet tilaisuuksiin joissa enkeli taivaan -laulua lauletaan?
Mun puolesta voit vaikka maata kirkon lattialla ja takoa nyrkeillä lattiaa.
En kuulu itesekkään kirkkoon, mutta ihan peruskohteliaisuudesta nousisin seisomaan.
Ei ole minulta pois toisten uskomiset ja kunnioitan ihmisiä kuitenkin sen verran.
Ihan vapaasti, en häiriinny. Itse arvostan perinteitä, tosin uskon minä Jumalaankin ja annan kunnian hänelle, vaikka sitten nousemalla seisomaan sen säkeistön aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuo traditio koske meitä jotka emme arvosta millään lailla uskontohapatusta. Koen että meillä kaikilla on valinnanvapaus.
Pöllit sitten sanani tuosta toisesta ketjusta? Ei se mitään. Eikö olekin aika hyvä mietintä minulta, kun ihan otsikoksi asti pääsi :) :)
T: se joka kirjoitti koulujen joulujuhlaketjuun otsikon asiasta, ja OMISTA kokemuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöllit sitten sanani tuosta toisesta ketjusta? Ei se mitään. Eikö olekin aika hyvä mietintä minulta, kun ihan otsikoksi asti pääsi :) :)
T: se joka kirjoitti koulujen joulujuhlaketjuun otsikon asiasta, ja OMISTA kokemuksista.
Näinä joulujuhlien aikoinaan kukaan muu ei toki tällaista voi miettiä. Eräänlainen mielen sairaus tuokin että luulee keksineensä itse jotain ainutlaatuista vaikka oikeasti lähes jokainen ihminen miettii samaa :D
Vierailija kirjoitti:
Olisko syy vaikka oman lapsen juhla? Taidat olla todella välkky!
En ole uskovainen, mutta silloin kun kirkkoon joutuu mennä (lähinnä häät ja hautajaiset), niin istun ja nousen samaan tahtiin kuin muutkin, mutta en rukoile/laula mukana tai risti käsiä. Jos tuntemattomia on vieressä, niin pidän vähintään käsiä jotenkin yhdessä sylissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko syy vaikka oman lapsen juhla? Taidat olla todella välkky!
Puutteessa joulunakin vai mikä kiristää pinnaa? :D
Jos itse olisin ateisti ja menisin oman lapseni joulujuhlaan seisoisin muiden tavalla, koska haluan kunnioittaa juhlaa. Kummalllista minäminä -ajattelua taas.
En minäkään kuulu mutta nousen silti, koska kunnioitan muita enkä hae huomiota.
Miksi pitää käyttyäytyä epäkunnioittavasti kirkossa? Olet lapsellinen. En minäkään tule kotiisi käyttäytymään omilla säännöilläni. Kauhea vaiva tosiaan nousta seisomaan yhden virren ajaksi. Ehkä parempi, että jäät kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Fiksua ja aikuista.
Tämä oli varmaan ironiaa, mutta niin se onkin fiksua ja aikuista. Miksi näytellä ja tehdä jotain, mille ei itse näe mitään syytä. En usko Jumalaan, en näe syytä "kunnioittaa" häntä hyppimällä yhtäkkiä seisomaan. -ei ap
En kuulu kirkkoon, olen ateisti. Jos kuitenkin vierailen kirkossa, noudatan KO kirkon tapoja, (esim häät/hautajaiset jne), nousen seisomaan/seison jos niin on tapana. Jos vierailen synagokassa, käytän kipaa (olen mies) jne. Toisten tapojen kunnitoittaminen ei ole minulta mitenkään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinä joulujuhlien aikoinaan kukaan muu ei toki tällaista voi miettiä. Eräänlainen mielen sairaus tuokin että luulee keksineensä itse jotain ainutlaatuista vaikka oikeasti lähes jokainen ihminen miettii samaa :D
Kyllä mullekin tuli se hyvä kommentti toisesta ketjusta mieleen ;)
T:eri
No, istu sitten vaan. Ei kai se ketään haittaa, kaikki tekee niinkuin parhaaksi näkee.