Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pesen joulukuusen?

Vierailija
20.12.2018 |

Miten joulukuusi pestään ennen käyttöä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnonkuusessa voi olla liikenteen pienhiukkasia ja puun pienpoltosta kulkeutunutta nokea ja pienhiukkasia, eläinten ulosteita, mikrobeja, sienirihmastoa ja pienelöitä. Kuusen käyttöönottopesu onkin tehtävä huolella, unohtamatta kuivausta joko föönillä tai ilmavassa paikassa itsekseen kuivuen.

Onko luomukuusi sahalla kaadettu?

No mitäpä luulisit?

Vierailija
22/40 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo muovikuusta ikinä kyllä pessyt. Eikö siitä ravistelemalla lähde pölyt? Oikean kuusen suihkuttelen haalealla vedellä samalla kun se on kylppärissä kotiutumassa ennen koristelua.

Kuusi on viisitoista vuotta vanha. Siihen on kerääntynyt pölyä ajan kanssa. Kokeilin imuroida kuusen mutta kaikki pöly ei lähtenyt. Voisiko takasta kertyä nokea kuuseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani isä oli hakenut kuusen muutamaa päivää ennen aattoa. Kuusi laitettiin seinää vasten oven katoksen alle. Aaton aattona se nostetiin sisälle pesuhuoneeseen sulamaan. Voi mikä kissanpissan haju siitä levisi. Siihen aikaan irtokissoja oli kaupunkialueellakin paljon, joku niistä oli merkannut kuusen.

Joitakin oksia amputoitiin hajun vuoksi.

Kuusta sitten oikeasti  peseskeltiin ja suihkuteltiin, laimeni siedettäväksi. Sisälle se sai jäädä ja joulu sen kanssa vietettiin. Lakkasi haisemasta ennen kuin pois vietiin.  

Vierailija
24/40 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö valkoisessa kuusessa pöly?

Vierailija
25/40 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudessani isä oli hakenut kuusen muutamaa päivää ennen aattoa. Kuusi laitettiin seinää vasten oven katoksen alle. Aaton aattona se nostetiin sisälle pesuhuoneeseen sulamaan. Voi mikä kissanpissan haju siitä levisi. Siihen aikaan irtokissoja oli kaupunkialueellakin paljon, joku niistä oli merkannut kuusen.

Joitakin oksia amputoitiin hajun vuoksi.

Kuusta sitten oikeasti  peseskeltiin ja suihkuteltiin, laimeni siedettäväksi. Sisälle se sai jäädä ja joulu sen kanssa vietettiin. Lakkasi haisemasta ennen kuin pois vietiin.  

Kiva kuulla, että muillekin on käynyt samoin.

Vierailija
26/40 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suihkuttanut muovikuusen suihkussa ja antanut kuivua siellä. Kun kuusi on vuosia käytössä, siihen kertyy pölyä. Marttojen ohje on pyyhkiä kuusi pölyhuiskalla ja laittaa parvekkeelle tuulettamaan ennen varastointia. Mun kuusi on ollut käytössä 18 vuotta ja kerran olen huuhdellut sen. Tänä vuonna imuroin pienimmällä imulla (samalla jolla verhot voi imuroida). Mutta se tuntui liian voimakkaalta silti. 

Vierailija
27/40 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan tapaan kuin jauhenliha. Kannattaa ehkä myös ryöpätä, sitä varten joudut katkomaan kuusen noin 20 sentin pätkiin, mutta ihan hyvä siitä vielä tulee kun koristeet laittaa.

Vierailija
28/40 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo muovikuusta ikinä kyllä pessyt. Eikö siitä ravistelemalla lähde pölyt? Oikean kuusen suihkuttelen haalealla vedellä samalla kun se on kylppärissä kotiutumassa ennen koristelua.

Meillä oli muovikuusi autotallissa, ja siihen oli jokin eläin rakentanut pesän :D Silloin huuhdeltiin, mutta muuten ei ikinä.

Vierailija
29/40 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painepesurilla

Vierailija
30/40 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli muovikuusi autotallissa, ja siihen oli jokin eläin rakentanut pesän :D Silloin huuhdeltiin, mutta muuten ei ikinä.

Mulle kävi näin ulkovarastossa :). Hiiri oli pesinyt. Vein sen suihkuun ja ajattelin pestä, mutta se oli niin kamalan näköinen, että tulin järkiini ja vein roskiin. Valkoinen kuusi ja oli mennyt hyvin sotkuun.

Vierailija
31/40 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suihkuttanut muovikuusen suihkussa ja antanut kuivua siellä. Kun kuusi on vuosia käytössä, siihen kertyy pölyä. Marttojen ohje on pyyhkiä kuusi pölyhuiskalla ja laittaa parvekkeelle tuulettamaan ennen varastointia. Mun kuusi on ollut käytössä 18 vuotta ja kerran olen huuhdellut sen. Tänä vuonna imuroin pienimmällä imulla (samalla jolla verhot voi imuroida). Mutta se tuntui liian voimakkaalta silti. 

7 vuotta vanha aloitus.

Vierailija
32/40 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan tapaan kuin jauhenliha. Kannattaa ehkä myös ryöpätä, sitä varten joudut katkomaan kuusen noin 20 sentin pätkiin, mutta ihan hyvä siitä vielä tulee kun koristeet laittaa.

Voiko ryöpätä samassa kattilassa kuin jauhenliha, jos eri aikaan?

Vierailija
33/40 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lunta kerennyt tulla reippaammin, niin kuivassa lumessa lumipesut. Sinne vaan muovikuusi hankeen ja peitetään se lumelle. Hinkutetaan ja heilutellaan. Täräytetään ylimääräiset lumet veks ja kuraeteiseen kuivumaan.

Yleensä lunta on tarpeeksi vasta tammikuun puolivälissä, kun kerään joulukoristeet pois. Että ennen varastointia lumessä pyöritän.

Edellistä kuusta suihkutin kun varastosta hain. Oli niin vanha muovikuusi jo, että hapertu entisestään.

Vierailija
34/40 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukoneessa, 95-asteessa.

Vierailija
35/40 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viet suihkuun ja suihkuttelet läpikotaisin. Siirrät oikeaan paikkaansa kunhan on kuivahko.

Ruostuuko metallirunko?

Kannattaisiko nostaa lämpimään saunaan kuivumaan?

Mieluummin kiukaalle, siinä se kivasti käräh...kuivahtaa.

Vierailija
36/40 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viet suihkuun ja suihkuttelet läpikotaisin. Siirrät oikeaan paikkaansa kunhan on kuivahko.

Ota hiustenkuivaaja suihkuun mukaan.

Vierailija
37/40 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylpyammeessa, jos sinulla sellainen on.

Pesin vuosia sitten kuusen, jotta sain siitä putoamaan ötökät. Pahin oli hirvittävän vihainen orava, joka hyppi pitkin asuntoa ja kiipeili verhoissa.

Mikä näky🤣🤣🤣🤣🤣🤣 Meille tuli kerran orava sisälle, juoksenteli siinä aikansa kunnes ampaisi ulos. Ja tämä siis ihan oikeasti.

Vierailija
38/40 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7 vuotta vanha aloitus.

Ei haittaa.

Vierailija
39/40 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota hiustenkuivaaja suihkuun mukaan.

Ei missään tapauksessa; voi saada sähköiskun. 

Vierailija
40/40 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut kerrostalossa,niin suihkutat tehokkaasti käsisuihkulla, jos taas rivarissa tai okt:ssa niin viet terasslle tai pihalle  ja siellä letkulla suihkuttelet kunnolla ennen pakkasia.

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi