Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Suomesta muuttaa nykyään selvästi enemmän korkeakoulutettuja ulkomaille kuin heitä tulee tänne, ja suuntaus on paheneva

Vierailija
20.12.2018 |

Jo pelkästään ilmapiiri vaikuttaa asiaan. Kun hallitus leikkaa osaamisesta ja koulutuksesta, se antaa viestin, ettei tulevaisuuteen haluta panostaa, toteaa innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin pääjohtaja Pekka Soini.
Kiitos tästä Sanni Grahn-Laasonen(kok)

Kommentit (166)

Vierailija
21/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan Kokoomus totesi korkeakoulutettujen äänestävän heitä. Näin ollen Kokoomus junaili ammattikorkeakoulut, jolloin merkonomeista tuli korkeakoulutettuja ja insinööreistä melkein maistereita. Tämä myös lisäsi Kokoomuksen kannatusta ja näkyy piikkinä tilastoissa, jossa koulutustasomme nousi todella paljon muutamassa vuodessa. Osaaminen ei kuitenkaan muuttunut mihinkään, vaan oikeastaan päinvastoin, nykyisin AMK ja yliopistokin alkaa olla copy-paste leikkikouluja.

Persuja ja vasemmistoa äännestää yleensä vähemmän koulutetut. Onkin hyvin loogista poistaa maasta loputkin älyköt ja tuoda tilalle kohtalaisen tyhmää porukkaa, joka ei osaa itse tehdä yhtään mitään, vaan tarvitsee paljon palveluita. Esimerkiksi Vihreiden idea on tyhmentää ihmisiä niin, että he asuvat betonilähiöissä uusavuttomina ja tarvitsivatpa he mitä tahansa, pitää siihen tilata palvelu. Kohta ihmiset eivät osaa vaihtaa edes sitä kuuluisaa kamppua.

Vierailija
22/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään siinä on jo ihan riittävästi syytä muuttaa jos miettii että yliopistokoulutettu, eli suomen ihmisistä paras top-20%, on usein niin huonosti palkattu että hänellä ei ole varaa ostaa edes kunnollista arvolleen sopivaa asuntoa. Mitä järkeä on opiskella ja käydä vaativissa töissä jos tuloksena saa asua puliukkojen naapurissa? Samaanhan pääsee sillä kun käy peruskoulun ja sen jälkeen jää työttömäksi.

Niin totta. Itse olen korkeasti koulutettu ja asun tällä hetkellä yksiössä kun kalliimpaan ei ole varaa. Sen sijaan naapurini joka on tällainen elämäntapaoleskelija vailla mitään koulututa asuu parvekkellisessa kaksiossa yhteiskunnan tuella. Olen hänelle kateellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pois muuttajia.

Omalla perheellä on sama vakavasti harkinnassa.

Olemme asuneet ennenkin muualla, mutta palasimme Suomeen lasten koulun takia. Ajateltiin, että saavat täällä hyvätasoisen koulutuksen.

Vaan ei tämä enää kovin hyvältä tunnu. Muuten koulun taso olisi hyvä, mutta ilmariiri on kehno, eikä nyt trendinä oleva suomalaisten dissaaminen sitä paranna lainkaan.

Meillä päättäjät ovat jo pidemmän aikaa kumartaneet EU:lle ja melkeinpä kaikille muille kansoille, että oma kansa saa katseltavakseen pelkkiä persereikiä.

Vaikka itse olen ns hyväosainen, ahdistun näistä heikommassa asemassa olevien kyykytystoimenpiteistä. En voi millään tasolla hyväksyä niitä. Enää en edes ylläty mistään uusista oudoista säännöistä, joilla rangaistaan niitä jotka ovat kohdanneet epäonnea. Yksi törkeimmistä on se, että rangaistaan työtöntä ihmistä siitä että hän ei ole päässyt mihinkään töihin.

Tiesittekö muuten, että Neuvostoliitossa työttömyys oli rikos. Pikkuhiljaa ilmeisesti Suomessa ollaan menossa samaan. Ainakin silloin olisi helpompi perustella ihmisille miksi pitäisi tehdä työtä ilman palkkaa (ei kuitenkaan vapaaehtoistyötä).

En halua asua maassa, jossa ihmisiä kohdellaan niinkuin Suomessa nykyään kohdellaan. Tämän maan tulevaisuus pelottaa. Aiemmin olen kokenut, että asioissa mennään eteenpäin ja parempaan suuntaan. Nyt tulevaisuudessa näkyy vain koko ajan enemmän ja enemmän kurjuutta.

Vierailija
24/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pois muuttajia.

Olemme asuneet ennenkin muualla, mutta palasimme Suomeen lasten koulun takia. Ajateltiin, että saavat täällä hyvätasoisen koulutuksen.

Vaan ei tämä enää kovin hyvältä tunnu. Muuten koulun taso olisi hyvä, mutta ilmariiri on kehno, eikä nyt trendinä oleva suomalaisten dissaaminen sitä paranna lainkaan.

Meillä päättäjät ovat jo pidemmän aikaa kumartaneet EU:lle ja melkeinpä kaikille muille kansoille, että oma kansa saa katseltavakseen pelkkiä persereikiä.

Vaikka itse olen ns hyväosainen, ahdistun näistä heikommassa asemassa olevien kyykytystoimenpiteistä. En voi millään tasolla hyväksyä niitä. Enää en edes ylläty mistään uusista oudoista säännöistä, joilla rangaistaan niitä jotka ovat kohdanneet epäonnea. Yksi törkeimmistä on se, että rangaistaan työtöntä ihmistä siitä että hän ei ole päässyt mihinkään töihin.

Tiesittekö muuten, että Neuvostoliitossa työttömyys oli rikos. Pikkuhiljaa ilmeisesti Suomessa ollaan menossa samaan. Ainakin silloin olisi helpompi perustella ihmisille miksi pitäisi tehdä työtä ilman palkkaa (ei kuitenkaan vapaaehtoistyötä).

En halua asua maassa, jossa ihmisiä kohdellaan niinkuin Suomessa nykyään kohdellaan. Tämän maan tulevaisuus pelottaa. Aiemmin olen kokenut, että asioissa mennään eteenpäin ja parempaan suuntaan. Nyt tulevaisuudessa näkyy vain koko ajan enemmän ja enemmän kurjuutta.

Tämä.

Vierailija
25/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolestani kaikki professorit ja muut tyhjäntoimittajat saavat vapaasti muuttaa pois suomesta. Kun ei pysty ja osaa tehdä tuottavaa työtä, niin ei sellaisella henkilöllä tee mitään. 

Vaimon veli on köyhyystutkijana yliopistossa, eikä mikään voi olla sen tyhjänpäiväisempää, ja hyödytöntä työtä kuin se on. Käytännön asioista Hänellä ei ole mitään tietoa. Ei osaa edes autoa ajaa, niin että ei kolhisi parkkipaikalla toista autoa. Samoin lampun vaihto on Hänelle ylivoimainen tehtävä.

Vierailija
26/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ihme. Tässäkin keskustelussa on kommentteja tyyliin tervemenoa ja että Suomessa ei tarvita mitään hyttysten tai saviruukkujen tutkijoita. Jos asenneilmapiiri on tällainen, niin tosiaan kannattaa muuttaa pois Suomesta, itsekin tein niin ja jo ennen opiskelua.

Vierailija
27/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan Kokoomus totesi korkeakoulutettujen äänestävän heitä. Näin ollen Kokoomus junaili ammattikorkeakoulut, jolloin merkonomeista tuli korkeakoulutettuja ja insinööreistä melkein maistereita. Tämä myös lisäsi Kokoomuksen kannatusta ja näkyy piikkinä tilastoissa, jossa koulutustasomme nousi todella paljon muutamassa vuodessa. Osaaminen ei kuitenkaan muuttunut mihinkään, vaan oikeastaan päinvastoin, nykyisin AMK ja yliopistokin alkaa olla copy-paste leikkikouluja.

Persuja ja vasemmistoa äännestää yleensä vähemmän koulutetut. Onkin hyvin loogista poistaa maasta loputkin älyköt ja tuoda tilalle kohtalaisen tyhmää porukkaa, joka ei osaa itse tehdä yhtään mitään, vaan tarvitsee paljon palveluita. Esimerkiksi Vihreiden idea on tyhmentää ihmisiä niin, että he asuvat betonilähiöissä uusavuttomina ja tarvitsivatpa he mitä tahansa, pitää siihen tilata palvelu. Kohta ihmiset eivät osaa vaihtaa edes sitä kuuluisaa kamppua.

Merkonomi on ammattitutkinto, ei amk-tutkinto.

Vierailija
28/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pois muuttajia.

No, muuttoaikeissa on selkeästi se kansanosa, joka osaa ajatella omaa napaansa pitemmälle, ja jäljelle jäävät kokoomuksen äksiisistä innostuneet tahot, maakuntien suhteilla hyvälle oksalle nousseet ja miellyttämisenhaluiset jees-miehet ja -naiset.

Siinä on sellainen sekoitus, että kun se saa muhia keskenään Suomen kaltaisessa ankkalammessa, lopputulos tulee olemaan hirmuinen maan tulevaisuuden kannalta. Äkkiä pois alta ennen kuin rommaa ja kunnolla.

Vierailija
29/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään siinä on jo ihan riittävästi syytä muuttaa jos miettii että yliopistokoulutettu, eli suomen ihmisistä paras top-20%, on usein niin huonosti palkattu että hänellä ei ole varaa ostaa edes kunnollista arvolleen sopivaa asuntoa. Mitä järkeä on opiskella ja käydä vaativissa töissä jos tuloksena saa asua puliukkojen naapurissa? Samaanhan pääsee sillä kun käy peruskoulun ja sen jälkeen jää työttömäksi.

Niin totta. Itse olen korkeasti koulutettu ja asun tällä hetkellä yksiössä kun kalliimpaan ei ole varaa. Sen sijaan naapurini joka on tällainen elämäntapaoleskelija vailla mitään koulututa asuu parvekkellisessa kaksiossa yhteiskunnan tuella. Olen hänelle kateellinen.

Mihin sun rahat menee kun saat vähemmän kun mitä se oleskelija saa tukia?

Vierailija
30/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sun rahat menee kun saat vähemmän kun mitä se oleskelija saa tukia?

En tiedä minkä verran naapurini saa tukia mutta fakta on se että minulla ei olisi varaa asua hänen asunnossaan tällä hetkellä.

Vierailija
31/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin ihmettelen. Tännehän tarvitaan ne kaikkein terävimmät ihmiset kehittämään Suomea.

Puupäätoimintaa.

Inhottaa edes ajatella näitä päättäjiä, jotka tulevat yritysmaailmasta ja vatuloivat näin.

YKSIKÄÄN jo kouluttautunut ei muuta yhtään mihinkään sen takia, että koulutuksesta leikataan.

Ottakaa nyt pää pois persiistä ja alkakaa ajatella itse. Uskotte kaikkea mitä uutisoidaan?

Zinceromies

Jokainen koulutettu haluaa omille lapsilleen hyvän koulutuksen.

Useimmat myös haluavat asua maassa, jossa koulutusta arvostetaan.

Vierailija
32/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun puolestani kaikki professorit ja muut tyhjäntoimittajat saavat vapaasti muuttaa pois suomesta. Kun ei pysty ja osaa tehdä tuottavaa työtä, niin ei sellaisella henkilöllä tee mitään. 

Vaimon veli on köyhyystutkijana yliopistossa, eikä mikään voi olla sen tyhjänpäiväisempää, ja hyödytöntä työtä kuin se on. Käytännön asioista Hänellä ei ole mitään tietoa. Ei osaa edes autoa ajaa, niin että ei kolhisi parkkipaikalla toista autoa. Samoin lampun vaihto on Hänelle ylivoimainen tehtävä.

Naapurissani asuu juuri samanlainen tyhjäntoimittaja professori. Yhteiskunnalle haitallinen yksilö.

Vierailija
33/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoissakin olisi paljon korjattavaa. Vastikään HY:ssä lopetettiin japanin opetus ja tilalle aloitettiin somalin kieli. Luulin ensin, että se on vitsi mutta totta se on. Kielitieteellisissä tuntuu muutenkin vallitsevan pelon ja vaikenemisen kulttuuri joissa väärän mielipiteen esittäminen on ammatillinen itsemurha. Sitten täällä opetetaan nais- eikun sukupuolentutkimusta joka monessa länsimaassa on lopetettu epätieteellisenä.

Sitten yliopistot valittavat rahan puutetta. Hyvinhän niillä tuntuu rahaa olevan kun tällaiseenkiin huuhaahan sitä riittää. 

Vierailija
34/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin ihmettelen. Tännehän tarvitaan ne kaikkein terävimmät ihmiset kehittämään Suomea.

Puupäätoimintaa.

Inhottaa edes ajatella näitä päättäjiä, jotka tulevat yritysmaailmasta ja vatuloivat näin.

YKSIKÄÄN jo kouluttautunut ei muuta yhtään mihinkään sen takia, että koulutuksesta leikataan.

Zinceromies

Koulutuksesta leikkaaminen tarkoittaa myös yliopistoilta leikkaamista. Tietenkin lähdetään muualle jos omaa tutkimusta ei voi Suomessa enää tehdä.

Vierailija
35/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puupäätoimintaa.

Ottakaa nyt pää pois persiistä ja alkakaa ajatella itse. Uskotte kaikkea mitä uutisoidaan?

Zinceromies

En osaa saksaa tai puolaa.

Uk vuosi collagea maksaa 10 000£. Suurin osa kouluista paskaa

Hollanti

Saksa

Puola

Lienevat tasapuolisemmat kouluttajat Euroopassa.

Puola on hyva

Vierailija
36/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedin tutkijaryhmää pari vuotta mutta vaihdoin sitten teollisuuteen. Vaihdoin maata samalla. 

Rahaa tuli sisään ihan eri tavalla ja resurssit oli muutenkin kohdallaan. Jäin 55-vuotiaana eläkkeelle kun ei tarvinnut rahan takia enää tehdä töitä enkä halunnut professoriksi hukkaamaan aikaani apuraha-anomuksien kirjoitteluun.

Vierailija
37/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo palsta kaksi vastausta

Toinen pintapuoliseti provokatiivisempi, mutta todellisuudessa alykkaampi viesti.

Sensuroitu

Toisen provokatiivsuus enemman intellektuellinen

Julkaistu

Kumpikaan ei ollut loukkaava. Ainoastaan Suomen systeemmia kritisoiva.

T:Fat Duckin naapurista

Vierailija
38/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedin tutkijaryhmää pari vuotta mutta vaihdoin sitten teollisuuteen. Vaihdoin maata samalla. 

Rahaa tuli sisään ihan eri tavalla ja resurssit oli muutenkin kohdallaan. Jäin 55-vuotiaana eläkkeelle kun ei tarvinnut rahan takia enää tehdä töitä enkä halunnut professoriksi hukkaamaan aikaani apuraha-anomuksien kirjoitteluun.

Melko sama. Paitsi, etta olin Suomessa teollisuudessa. Nyt kiertanyt Eurooppaa ja naen Suomen melkoisena takapajulana. Siella ei rahasta tajuta mitaan. Hyva esimerkki on Fingridin myynti.

Vierailija
39/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puupäätoimintaa.

Zinceromies

En osaa saksaa tai puolaa.

Uk vuosi collagea maksaa 10 000£. Suurin osa kouluista paskaa

Hollanti

Saksa

Puola

Lienevat tasapuolisemmat kouluttajat Euroopassa.

Puola on hyva

UK on ihan totta. Suurimmassa osassa yliopistoja ei opeteta kuin korkeintaan puolipäiväiväisesti ja kurssit on pölyttynyttä soopaa.

Oxford ja Cambridge on opetuksen osalta kunnollista mutta muuten se on rahat pois -huijarimeininkiä. Tutun poika opiskeli Cambridgessa bioteknologiaa bacheloriksi asti. Päättäjäisissä heille sanottiin, että voitte puolentoista vuoden kuluttua kutsua itseänne maistereiksi mutta älkää kertoko kenellekään. Sitten vaan maisterina jatko-opintopaikkaa hakemaan. 

Vierailija
40/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon lähetellyt työhakemuksia paljon, en ole tullut valituksi mihinkään niistä, olen korkeakoulutettu.

Ne mistä on tullut vastaus, on vain kerrottu että saimme runsaasti hakemuksia eikä valintamme kohdistunut sinuun. Ne paikat, joista hakijamäärä on ilmoitettu, on hakijoita ollut 48 - 83 hakijaa.

Eli suomesta voisi aivan hyvin lähteä 50 000 korkeakoulutettua kerrallaa, niin päästäisiin ehkä lähemmäksi tasapainoa työpaikkojen ja ihmisten suhteen. Toki siltikin työpaikkoja olisi aivan liian vähän koulutettujen määrään nähden, parempi jos lähtijöitä olisi 200 000.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme