Te jotka neulotte omat vaatteenne?
Rupesi kiinnostamaan aihe. Pärjääkö alussa ihan perus ompelukoneella? Mistä ostatte kaavat entä kankaat?
Kommentit (30)
Mulla on phaffin ompelukone, jolla kyllä ompelee trikoota ihan hienosti.
Tuo malli on sievä, mutta tosiaan aika hankalan näköinen ensikertalaiselle. Saattaa tulla klassinen kökkömekko. Itse aloittaisin helpoista jutuista, niinkin helpoista kuin tyynyliinan ompelu niin tulee koneen käyttö ja kankaan käsittely tutuksi.
Monesti ihmiset ajattelevat että voikos tuo nyt mitenkään vaikeaa olla, mutta kyllä se vaatii harjoittelua siinä missä muutkin asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ompelukoneellakin voi trikoota ommella, jos on kunnon jousto-ompeleet. Ihan peruskoneella ei.
Ei tarvi edes jousto-ommelta. Riittää kun sauman ompelee 1-lelveyden siksakilla (melkein suoralla) ja huolittelun tavallisella siksakilla. T9i jousto-ommel on helpoin ja nopein.
Muistat vaan käyttää trikooneulaa, tavallinen neula katkoo neuloksen lankoja ja tekee reikiä kankaaseen.
Minun sukuni on Hämeestä ja Lounais-Suomesta. Aina ne on puhuneet neulomisesta, joka tehdään neulalla, ommellen. Kutominen puikoilla, mm. kudotaan sukkia ja neulotaan koneella vaatteita. Tämä on kieltä, jonka opin lapsena, myöhemmin tuli muut, "oikeat" versiot. Vähän teennäisiltä ne tuntuu.
Eli kannattaa aloittaa siis sisustustyynyistä?
a
Edellinen siis ap,
Mietin meneekö ompeluinto hukkaan, jos rupean ompelemaan jotain johon ei intoa?
ap
Ja oon joskus 10v sitten ommellut laskosverhot ja teltan lapselle. Osaan ommella, taidot vaan ruosteessa ja en ole koskaan vaatteita ommellut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jossain päin Suomea sanotaan ompelemista neulomiseksi ja neulomista kutomiseksi. Ette voi sanoa, että eri tavalla sanominen on väärin.
No mitäpäs arvelet, mitä OMPELUkoneella tehdään?
Burdan kaavoissa voi hakea sopivaa taitotasoa, kun laitat skill level -valikkoon novicen, niin saat helppoja vaatteita. Mut tietty englanniksi, eli kieli ja sanasto pitää osata tai viitsiä opetella.
Tämä helpotti. :D Kiitos!
T: Se turkulainen, joka on tietoisesti alkanut sanoa "neulon sukkia" sillä se on "oikein".