Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka neulotte omat vaatteenne?

Vierailija
19.12.2018 |

Rupesi kiinnostamaan aihe. Pärjääkö alussa ihan perus ompelukoneella? Mistä ostatte kaavat entä kankaat?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain päin Suomea sanotaan ompelemista neulomiseksi ja neulomista kutomiseksi. Ette voi sanoa, että eri tavalla sanominen on väärin.

Minä olen Turusta, ja näillä nurkilla ihmiset tuppaavat puhua kutomisesta kun neulovat. Ei se silti ole oikein, sillä ei siinä kuteita käytetä vaan puikkoja. Kangaspuilla kudotaan, tai kuten Luvialainen isoäitini sanoisi: Kankaspuil kurotaa.

Mutta ikinä en ole kuullut ompelemisesta käytettävän termiä neulominen. Tosin neulaahan siihen käytetään, joten ei se väärin ole. Ehkä jossain muualla Suomessa?

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ilmiot/kudotko-vai-neulotko…

Tämä helpotti. :D Kiitos!

T: Se turkulainen, joka on tietoisesti alkanut sanoa "neulon sukkia" sillä se on "oikein".

Vierailija
22/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on phaffin ompelukone, jolla kyllä ompelee trikoota ihan hienosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo malli on sievä, mutta tosiaan aika hankalan näköinen ensikertalaiselle. Saattaa tulla klassinen kökkömekko. Itse aloittaisin helpoista jutuista, niinkin helpoista kuin tyynyliinan ompelu niin tulee koneen käyttö ja kankaan käsittely tutuksi.

Monesti ihmiset ajattelevat että voikos tuo nyt mitenkään vaikeaa olla, mutta kyllä se vaatii harjoittelua siinä missä muutkin asiat.

Vierailija
24/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ompelukoneellakin voi trikoota ommella, jos on kunnon jousto-ompeleet. Ihan peruskoneella ei.

Ei tarvi edes jousto-ommelta. Riittää kun sauman ompelee 1-lelveyden siksakilla (melkein suoralla) ja huolittelun tavallisella siksakilla. T9i jousto-ommel on helpoin ja nopein.

Muistat vaan käyttää trikooneulaa, tavallinen neula katkoo neuloksen lankoja ja tekee reikiä kankaaseen.

Vierailija
25/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sukuni on Hämeestä ja Lounais-Suomesta. Aina ne on puhuneet neulomisesta, joka tehdään neulalla, ommellen. Kutominen puikoilla, mm.  kudotaan sukkia ja neulotaan koneella vaatteita. Tämä on kieltä, jonka opin lapsena, myöhemmin tuli muut, "oikeat" versiot. Vähän teennäisiltä ne tuntuu.

Vierailija
26/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kannattaa aloittaa siis sisustustyynyistä?

a

Vierailija
27/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis ap, 

Mietin meneekö ompeluinto hukkaan, jos rupean ompelemaan jotain johon ei intoa?

ap

Vierailija
28/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oon joskus 10v sitten ommellut laskosverhot ja teltan lapselle. Osaan ommella, taidot vaan ruosteessa ja en ole koskaan vaatteita ommellut. 

ap

Vierailija
29/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain päin Suomea sanotaan ompelemista neulomiseksi ja neulomista kutomiseksi. Ette voi sanoa, että eri tavalla sanominen on väärin.

No mitäpäs arvelet, mitä OMPELUkoneella tehdään?

Vierailija
30/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burdan kaavoissa voi hakea sopivaa taitotasoa, kun laitat skill level -valikkoon novicen, niin saat helppoja vaatteita. Mut tietty englanniksi, eli kieli ja sanasto pitää osata tai viitsiä opetella.

https://www.burdastyle.com/pattern_store/patterns?for=1

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi