Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka neulotte omat vaatteenne?

Vierailija
19.12.2018 |

Rupesi kiinnostamaan aihe. Pärjääkö alussa ihan perus ompelukoneella? Mistä ostatte kaavat entä kankaat?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pärjää ompelukoneella, mutta trikookankaitten ompeluun on saumuri parempi.

Vierailija
2/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

äsh, trikoosta neuloisin alussa ja nyt ei varaa saumuriin...taitaa jäädä..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelukoneella ommellaan, ei neulota.

Vierailija
4/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ompelukoneellakin voi trikoota ommella, jos on kunnon jousto-ompeleet. Ihan peruskoneella ei.

Vierailija
5/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulon vai. Villapaitoja ja pipoja. Muut vaatteet ompelen.

Ihan perusompelukoneella pärjää hyvinkin pitkälle. Ostan kaavat joko burdalta tai simplicitystä on helppoa ja toimii hyvin, mutta pitää osata lukea ohjeet englanniksi., Kankaat ihan fyysisestä kangaskaupasta (usein eurokangas, koska niitä on joka puolella) koska haluan nähdä ja tunnustella matriaalia.

Vierailija
6/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ompelukoneellakin voi trikoota ommella, jos on kunnon jousto-ompeleet. Ihan peruskoneella ei.

Ei tarvi edes jousto-ommelta. Riittää kun sauman ompelee 1-lelveyden siksakilla (melkein suoralla) ja huolittelun tavallisella siksakilla. T9i jousto-ommel on helpoin ja nopein.

Vierailija
7/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso, onko teidän alueen kansanopistolla vaateompelukursseja. Saat kädestä pitäen apua.

Vierailija
8/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain päin Suomea sanotaan ompelemista neulomiseksi ja neulomista kutomiseksi. Ette voi sanoa, että eri tavalla sanominen on väärin.

Vierailija
10/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusompelukoneella pärjää pitkälle. Kaavoja löytyy käsityölehdistä Suuri Käsityö, Burda, Ottobre design.

Kangaskauppoja on netti pullollaan. Eurokankaasta voi aloittaa. 

Vierailija
11/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tälläisen mekon ommella

https://www.jyvaskylankangaskauppa.fi/pattydoo-kaava-chloe-tunikamekko-…

ap

Joustocollaria kehotettiin tuohon malliin. Kyllä sitä voi työkoneella ommella, vaikka saumurilla tietty paras lopputulos.

Onpa muuten sievä tunika. :)

Vierailija
12/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa puhut neulomisesta mutta tekstissä ompelemisesta. Tarkkutta termeihin!

Sen vinkin annan että älä osta mitään halpiskonetta, menetät vain intosi sen kanssa tapellessa. Saumuri on myös myöhemmin aika pakollinen, ompelukoneella on tuskallista siistiä reunoja pidemmän päälle. Sama jos meinaat trikoota ommella, ompelukoneella ei saa siistiä, kestävää saumaa.

Kannattaa aloittaa sillä, että käyt esim. kirpparilta (tai sukulaisilta) hankkimassa ison läjän vanhoja kankaita, vaikka puhkikulutettuja lakanoita. Kaavoja saat esim. Suuri Käsityö-lehdestä, niitä voi löytyä hyvällä tuurilla kirjastosta kaavoineen. Kaavat jäljennät kaavapaperille ja leikkaat niistä vanhoista lakanoista testikappaleen. Jos olet siihen tyytyväinen niin hae kangaskaupasta varsinainen kangas ja tee varsinainen kappale. Aloita helpoista kaavoista ja siirry pikkuhiljaa monimutkaisempiin.

Kun taitoa alkaa kertyä niin kannattaa tutustua kaavojen muokkaamiseen. Hyvin harvalla on täysin "kokomittaiset" vartalot, joten paremmin istuvia saa kun osaa itse muokata.

Vierailija
13/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain päin Suomea sanotaan ompelemista neulomiseksi ja neulomista kutomiseksi. Ette voi sanoa, että eri tavalla sanominen on väärin.

Ihanko totta? Sen olen tiennyt että tietyillä alueilla puikoilla neulomista kutsutaan kutomiseksi, mikä sekaannuttaa kyseisen "lajin" kangaspuilla kutomiseen, mutta että ompelua sanottaisiin neulomiseksi??

Vierailija
14/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko totta? Sen olen tiennyt että tietyillä alueilla puikoilla neulomista kutsutaan kutomiseksi, mikä sekaannuttaa kyseisen "lajin" kangaspuilla kutomiseen, mutta että ompelua sanottaisiin neulomiseksi??

Kyllä sanotaan. Lapissa Torniojokilaaksossa ainakin. Äitinikin sanoo ompelemista neulomiseksi ja neulomista kutomiseksi.

Vierailija
15/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen Turusta, ja näillä nurkilla ihmiset tuppaavat puhua kutomisesta kun neulovat. Ei se silti ole oikein, sillä ei siinä kuteita käytetä vaan puikkoja. Kangaspuilla kudotaan, tai kuten Luvialainen isoäitini sanoisi: Kankaspuil kurotaa.

Mutta ikinä en ole kuullut ompelemisesta käytettävän termiä neulominen. Tosin neulaahan siihen käytetään, joten ei se väärin ole. Ehkä jossain muualla Suomessa?

Vierailija
16/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaas kun neula -> neulominen

Ihan järkeenkäypää.

Vierailija
17/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen Turusta, ja näillä nurkilla ihmiset tuppaavat puhua kutomisesta kun neulovat. Ei se silti ole oikein, sillä ei siinä kuteita käytetä vaan puikkoja. Kangaspuilla kudotaan, tai kuten Luvialainen isoäitini sanoisi: Kankaspuil kurotaa.

Mutta ikinä en ole kuullut ompelemisesta käytettävän termiä neulominen. Tosin neulaahan siihen käytetään, joten ei se väärin ole. Ehkä jossain muualla Suomessa?

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ilmiot/kudotko-vai-neulotko…

Vierailija
18/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen että hankit jonkun perusoppaan vaikka kirjastosta. Esim. Joka tyypin kaavakirja auttoi minua alkuun. Myös Pistoksissa (vähän tyhmä suomennos) on hyvä, jos ei ole juuri ikinä ommellut mitään. Kummassakin on myös kaavoja mukana.

Vierailija
19/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tälläisen mekon ommella

https://www.jyvaskylankangaskauppa.fi/pattydoo-kaava-chloe-tunikamekko-…

ap

Hieno vaate, mutta sanoisin olevan sinulle liian vaikea jos et ole ennen ommellut.

Vierailija
20/30 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin ompelukoneen, jonka luulin olevan hyvä, ei se halvin, eikä kallein. Hyvä se on ollutkin, kaikkeen muuhun, mutta ei trikoon ompeluun. Kun aloitan reunasta, aina imaisee kankaan koneen sisään. Saa sillä sitten käänteet ommeltua helmaan, jos olen jo saumurilla ommellut saumat. Ja kaksoisneula on ok, luulen kyllä, että parempiakin kaksoisneuloja on kun omani, sillä kunnolla joustavaa saumaa se ei tee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme