t3p4:lle myoomista
Pahoitteluni keskenmenostasi =(
Huomasin tuolta keskusteluista, että sullakin on kohdussa myooma/myoomia. Oletko saanut jatkotutkimusaikaa? Multa just poltettiin /höylättiin myoomaa pois. Se kans löytyi kaavinnassa. Tiesin kyllä, että siellä sellaisia on, mutten tiennyt, että pullistaa kohtuonteloon niin pahasti. Se yksityinen gyne, jolla kävin viime syksynä sanoi, ettei raskaudelle ole mitään estettä, mutta se ei nähnyt, että myooma pullistaa kohtuun eikä ole pelkästään siinä lihaksessa kiinni. Multa on 5 vuotta sitten leikelty niitä enemmänkin pois, mutta ne pirulaiset kasvaa sinne takas. Sanottiinko sulle, että keskenmenon syy vois olla se myooma?
t. leikkauksesta toipuva Kauralastu
Kommentit (6)
Se myooma siis. En usko, että vaikuttaa raskauteen tai raskautumiseen mitenkään. Sisäpuolella olevat voi toimia kierukan tavoin ja estää kiinnittymisen. Tollasesta kohdun ulkopuolella kasvavasta voi kai olla sellanen haitta, että jos kasvaa isoksi, niin sen lisäksi, että maha pömpöttää, voi painaa sen verran, että kohtu alkaa laskeutuun ja silloin viimeistään on leikkaus tarpeen.
Toivottavasti sulla toi raskaushormooni pian laskee, jotta pääsette uuteen yritykseen. Sunkaan ei kannata jäädä vitkutteleen lasten teon kanssa, kun kerran on jo yks myooma. Niitä voi tulla sinne kohtuun lisääkin. Eli kannattaa yrittää tehdä lapsiluku täyteen vielä kun voi. Tosi hyvä, että pääsit sen myooman kanssa seurantaan. Niitä kannattaa sitten jatkossakin myöhempinä vuosina seurailla. Minä olen käynyt yksityisellä ultrassa. Viimeksi sain tosin keskenmenon yhteydessä tutkimusajan sairaalaan ja sitä kautta leikkauksen.
Onnea yritykseen! Tuu sitten kertoon, kun tärppää =)
Ei oikeaasta lääkär kassa puhuttu myoomasta vielä mitään, eilen tuli kätilöopistolta postia jossa mainittiin että kohdussa 35x38mm kokoinen myooma. En osannut aavistaa itse yhtään että kyseessä olisi niinkin suuri, ajattelin että se olis vaan joku ihan pikkunen. Torstaina mulla on uus aika kättärille (jälkitarkastus) ja eiköhän sillon saa vähän uutta tietoa. Pää on kyllä aivan sekaisin keskenmenosta ja myoomasta! Kaipa se tästä! Kiitos sulle viestistäs, kerron torstain jälkeen lisää kun tiedän. Voimia ja halauksia! :)
Minulla kaavittiin eilen keskenmeno ja lääkäri meinasi, että kohdussa olisi ollut myooma. Muutama päivä aikaisemmin toinen lääkäri meinasi, että voisi olla rypäleraskaus.Parin viikon päästä on jälkitarkastus, jossa selviää mistä oli kyse.
Mitä t3p4 sanottiin jälkitarkastuksessa? Hoidetaanko myooma jotenkin?Jaksamista ja voimia sinulle!
-sani
Myoomat voi aiheuttaa keskenmenoja ja siksi minäkin leikkautin omani pois keskenmenon jälkeen. Olen ollut myoomaleikkauksessa 2 kertaa. Ekalla kerralla 5 vuotta sitten suurin oli tennispallon kokoinen, joten piti tehdä avoleikkaus vatsan läpi. Pelkona oli, että jouduttais ottaan koko kohtu pois. Onneksi ei tarvinnut! Nyt tää viimesin oli vain 2-senttinen, joten tehtiin tähystyksenä. Nyt olis kiirus saada se vauva, sillä seuraavalla kerralla on vissiin edessä kohdun poisto. Jos myoomat ei kasva kovin suureksi, niiden kanssa pystyy elämään. Mutta jos aiheuttavat keskenmenoja (pullistumalla kohtuun), kipuja, lisääntynyttä vuotoa tai kohdun laskeumaa, niin silloin pitää tehdä jotain. Joka viidennellä naisella niitä on ja eivät siis haittaa kaikkia. Myoomat voi olla kohdun sisäpuolella, kohtuseinämän sisällä tai kohdun ulkopuolella. Yleensähän niitä tulee iän myötä. Mulla tosin tuli jo aika aikaisin =( Taipumus niihin voi kulkea suvussa.
Kerrohan sinäkin Sani, mitä sulle sitten sanottiin. Oot mua muuten 4 vuotta nuorempi
Lääkäri totesi sanoessaan epäilynsä myoomasta ääneen, että noin 3 cm olisi tuo minulla mahdollisesti oleva myooma. En tiedä kuinka kauan on sielä ollut.. Tai no minulla on reilun vuoden ikäinen tyttö ja luulis, että se ois raskaudenaikasissa ultrissa silloin näkynyt, kait.. Eli olisi sitten viimesen vuoden aikana kasvanut. Mutta koitan muistaa tulla sitten jälkitarkastuksen jälkeen kertomaaan, mitä sielä tuumattiin..
Pidän peukkuja, että teillä vauva tärppää pian ja kasvaisi onnellisesti masussa koko n. 9kk:n raskausajan! bd
ja lupasin tulla kertomaan, mitä sielä sanottiin.. Kaavinnan tuotokset olivat "normaalin raskauden jätöksiä" lääkärin sanoja lainatakseni. Istukkaa ei tosin ollut, joten sanoi ettei kohdunulkopuolista voi sulkea pois (minulla on yhden kerran ollut kohdunulkopuolinen muutama vuosi sitten). Mutta ultrassa ei kuitenkaan näkynyt viitteitä kohdun ulkopuolisesta raskaudesta. HcG oli vielä jotain 2000 kieppeillä, joten se vielä katotaan parin viikon päästä, että on varmasti laskenut.
Myooma oli kohdun ulkopuolella tavallaan kohdun jatkeena. Siitä on puolen vuoden päästä seuranta, jolloin katotaan sen tilanne uudestaan, siis jos en ole raskaana. Raskautua kuulemma saa (yhdet kuukautiset neuvoi odottamaan), mutta ei osannut sanoa vaikeuttaako raskautumista.. Sitten puolen vuoden päästä katotaan kuulemma sitäkin onko vaikeuttanut. Koitin kysyä voiko aiheuttaa keskenmenoa, mutta ei siitä osannut sanoa varmasti.. Tuumasi kuitenkin, että luulisi ettei niin kuin jos olisi kohdun sisäpuolella..? (Lääkäri oli nuori nainen, jolla ei varmaan kovin paljon kokemusta ollut)
sani