Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuleviin häihimme suhtaudutaan kuin ne olisivat jotain noloa?

Vierailija
18.12.2018 |

Olen ihan tosissani ymmälläni. Minä ja mieheni olemme jo yli 30-vuotiaita, koulutettuja ja työelämässä, makselemme yhteistä asuntoa ja meillä on hyvä, tasapainoinen ja rakastava parisuhde ja yhteisiä harrastuksia. En voisi kuvitella parempaa. Lapset ovat haaveissa lähivuosina, mutta muuten meillä on mielestäni kaikki mitä tarvitaan ja olen onnellinen.

Olemme olleet yhdessä neljä vuotta, ja keväällä menemme naimisiin. Häät ovat pienimuotoiset: olemme kutsuneet vain perheenjäseniä ja muutaman läheisen ystävän. Näin ei rahaakaan kulu niin paljoa, ja voimme hyvällä omatunnolla lähteä häämatkalle.

Minua vaan alkaa tosissaan häiritä se, että meidän kummankaan perheet eivät tunnu olevan ollenkaan innoissaan asiasta. Ennemminkin olemme saaneet sellaista peiteltyä ihmettelyä, että miksi naimisiin, ei kai nyt kallista ja hienoa hääpukua (olen teettämässä puvun joka tulee maksamaan huimat 400 euroa), ei kai nyt sitä, tätä ja tuota. Kummallisinta on, että suhtautuminen on yhtä vaisu molempien perheiden suunnalta. Tietääkseni kukaan ei vastusta yhdessäoloamme, mutta jostain syystä häät ovat nyt muka kovinkin kummallinen ja liian pramea asia.

Olemme molemmat perheidemme vanhimpia lapsia. Olen miettinyt, voisivatko vanhempamme olla kaikki jonkinlaisessa kriisissä siitä, että lapset alkavat olla naimaiässä...? Se vaan että olemme jo yli 30! Meidän molempien vanhemmat menivät naimisiin vähän päälle 20-vuotiaina, ja lapsiakin hankkivat nopeasti sen jälkeen. Tuleekohan mahdollisille tuleville vauvauutisillekin vaisu ja kiusallinen vastaanotto?

Olen epäillyt myös sitä, häiritsisikö omaa perhettäni se että olen ollut aiemmin (jo 10 vuotta sitten) pari vuotta kihloissa aiemman miesystävän kanssa, mutta jos näin, niin ei sekään reilulta tunnu. Eikä sen nyt pitäisi ainakaan miehen vanhempiin vaikuttaa kun eivät siitä mitään tiedäkään.

Kaiken kaikkiaan on vain todettava että en tiedä miksi ajatus meidän häistämme tuntuu olevan meidän läheisimmille ihmisille niin vaivaannuttava asia. Minusta se on loukkaavaa ja epäreilua. En voi osoittaa omaa iloani aiheesta omalle perheelleni, vaan päinvastoin joudun muistuttelemaan itselleni että tiedossa on kaunis ja ainutlaatuinen tapahtuma, jossa sitoudumme toisiimme ja josta minulla on lupa nauttia.

Miestäni asia ei vaivaa niin paljoa, vaikka on myös huomannut sen että intoa ei lähipiirissä ole havaittavissa.

Onko kellään esittää veikkauksia, mikä tämän voisi selittää? Kyllä, helpointa olisi vain kysyä, mutta en halua pahentaa tilannetta. Jokainen tuntee niin kuin tuntee, enkä voi pakottaa tai painostaa ketään innostumaan omasta naimisiinmenostani.

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suhteessanne ei ole mitään mitä perheenjäsenten tulisi vastustaa, niin arvelen että kyse on juuri siitä että vanhempanne näkevät teidät vielä "lapsina". Ikänne huomioon ottaen siinä ei ole loogista järkeä, mutta eivät ihmiset aina ole loogisia ja tämä tunne voi tulla jostain tiedostamattomasta alitajunnasta.

Onnea häiden johdosta!!

Vierailija
2/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ovat vain pihejä ajattelutavaltaan, ja ajattelevat, että miksi panostaa, kun olette olleet niin kauan yhdessä ja kun häät ovat joka tapauksessa pienet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten läheisenne viettävät aikaa vauvafoorumilla. Täältä saattaa tulla päähän sellainen ajatus, että häiden juhliminen on ylipäänsä noloa, parasta olisi käydä pimeän aikaan maistraatissa ja syödä sen jälkeen kotona arkivaatteissa hernekeittoa. Kun eihän sitä nyt saa ketään vaivata sillä, että kutsuu juhliin, saati rahaa tuhlata yhtään mihinkään. 

Mutta oikeasti, kurja juttu. Mitä jos yrittäisit olla vain puhumatta koko asiasta, intoilisit kavereiden kanssa jos sellaisia on? Jäät vain odottamaan, ottavatko vanhemmat asiaa itse puheeksi. 

Vierailija
4/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenhän oli tapana, että morsiamen vanhemmat maksoivat häät tai ainakin jossakin määrin osallistuivat kustannuksiin. Jos vanhempasi nyt pelkäävät joutuvansa maksumiehiksi.

Vierailija
5/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa  tylsät ja typerät vanhemmat. En ymmärrä miten joku voi suhtautua tuolla tavoin lastensa tuleviin häihin ,sehän on ilojuhla kaikille.  Paljon onnea teille.

Vierailija
6/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten läheisenne viettävät aikaa vauvafoorumilla. Täältä saattaa tulla päähän sellainen ajatus, että häiden juhliminen on ylipäänsä noloa, parasta olisi käydä pimeän aikaan maistraatissa ja syödä sen jälkeen kotona arkivaatteissa hernekeittoa. Kun eihän sitä nyt saa ketään vaivata sillä, että kutsuu juhliin, saati rahaa tuhlata yhtään mihinkään. 

Mutta oikeasti, kurja juttu. Mitä jos yrittäisit olla vain puhumatta koko asiasta, intoilisit kavereiden kanssa jos sellaisia on? Jäät vain odottamaan, ottavatko vanhemmat asiaa itse puheeksi. 

Jotenkin sellainen vaikutelma tosiaan tulee että perheidemme mielestä pitäisi kaikki hoitaa mahdollisimman yksinkertaisesti ja huomiota herättämättä :D Mikä on sinänsä epäreilua, että he itse ovat kultaisella 80-luvulla järjestäneet yli sadan vieraan häät. Sekä minun että miehen vanhemmat siis. Ja nyt olisi jotenkin liian hienoa teettää (suht edullinen) mekko ja pitää mukavat juhlat vain perheiden ja parin ystävän kesken? Vieraita häissämme tulee olemaan vain pari kymmentä.

Onneksi ystäväni intoilevat kanssani kuten kuuluukin :) Joskin pitää sanoa sekin, että olen (omasta mielestäni) aika hillitty tässäkin asiassa, enkä rakentele mitään prinsessafantasioita. Siitäkään siis ei voi olla kyse että intoilu menisi yli äyräiden. Haluan vain päätyä naimisiin ja järjestää mukavan illan läheisilleni!

ap

Vierailija
7/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannat vaan kattoon ja juhlitte reippaasti, kuten itse haluatte! Nykyään mennään iäkkäämpinä naimisiin eikä niin kuin ennen vanhaan, jolloin korvantaukset oli tuskin ehtineet kuivua, kun vauvan takia oli pakko.

Vierailija
8/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa  tylsät ja typerät vanhemmat. En ymmärrä miten joku voi suhtautua tuolla tavoin lastensa tuleviin häihin ,sehän on ilojuhla kaikille.  Paljon onnea teille.

Kiitos!

Elättelen pientä toivoa että ehkä sitten h-hetkellä alkaa näkyä sitä iloakin. Jos ei, niin tuskin pystyn iloitsemaan itsekään :( Perheenjäsenissämme on ainakin se "hyvä" puoli, että kukaan heistä ei pysty peittelemään tunteitaan tai teeskentelemään mitään, joten ainakin he nyt ovat vain rehellisiä. Tällainen välitila vain harmittaa: heitä tuskin haittaa naimisiin menomme, mutta ei se riemuakaan nyt herätä. Emmekä todellakaan ole pyytäneet heiltä esim. rahaa! Olemme ihan aikuisia ihmisiä eikä näihin kinkereihin edes uppoa kuin jokunen tonni.

Hassuinta oli kun tuli puheeksi anopin kanssa että vihkisormukseen haluaisin timantin tai pari (siis sellaisia minipieniä upotettuja, edullisia). Hän sanoi ihan suoraan että eikö se nyt ole ihan turhaa. No ei ole, kun minä kerran haluan ainutkertaiseen vihkisormukseeni edes pienen kimalluksen! Miksi se olisi turhaa tai muuten väärin? :D

ap

Vierailija
9/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä heitä ei oikeasti innosta, koska pitävät teitä jo vakiintuneena parina? Eli ei ole mitään suhdetta vastaan, mutta olette jo pari ja tavallaan aamen tai ei niin ette muutu heidän silmissään.

Vierailija
10/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivatko sitten toivoneet että järjestätte isot häät mihin kutsutaan jokainen täti ja äidin pikkuserkku? Jos vähän jollain tapaa häpeävät kertoa omille sukulaisilleen että lapsi menee naimisiin mutta teitä ei ole kutsuttu. Ja ovat ehkä vähän katkeria/harmissaan siitä ja se sitten näyttäytyy tuollaisena käytöksenä. Ei sillä että siinä mitään reilua tai järkevää olisi mutta tuli vaan mieleen

Vierailija
11/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä heitä ei oikeasti innosta, koska pitävät teitä jo vakiintuneena parina? Eli ei ole mitään suhdetta vastaan, mutta olette jo pari ja tavallaan aamen tai ei niin ette muutu heidän silmissään.

No mutta eikö tämä ole nykyään melkein aina näin? Kävin viime kesänä neljissä häissä, yksissäkään pariskunta ei ollut seurustellut alle viittä vuotta. Kaikilla oli taustalla pitkä avoliitto, 3/5 omistaa yhteisen asunnon, kahdella on lapsia... Ja silti jäi sellainen vaikutelma, että todellakin oli pariskuntien perheet mukana siinä ilossa ja juhlahumussa, ja toki muutkin vieraat. 

Vierailija
12/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voisi olla yksi selitys. On totta että olemme jo vakiintunut pari, mutta olemme olleet yhdessä kuitenkin "vasta" neljä vuotta, ei 10, 14, 20... eli vaikka voisin ymmärtää tuon selityksen, en hyväksy sitä. Mielestäni meillä olisi oikeus juhlistaa asiaa ja iloita yhdessä perheiden kanssa. Vaikka suhteemme ei ulkoisesti mitenkään muuttuisi, niin on naimisiin meno jo seremoniana arvokas ja merkityksellinen.

ap

Vierailija
13/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!

Elättelen pientä toivoa että ehkä sitten h-hetkellä alkaa näkyä sitä iloakin. Jos ei, niin tuskin pystyn iloitsemaan itsekään :( Perheenjäsenissämme on ainakin se "hyvä" puoli, että kukaan heistä ei pysty peittelemään tunteitaan tai teeskentelemään mitään, joten ainakin he nyt ovat vain rehellisiä. Tällainen välitila vain harmittaa: heitä tuskin haittaa naimisiin menomme, mutta ei se riemuakaan nyt herätä. Emmekä todellakaan ole pyytäneet heiltä esim. rahaa! Olemme ihan aikuisia ihmisiä eikä näihin kinkereihin edes uppoa kuin jokunen tonni.

Hassuinta oli kun tuli puheeksi anopin kanssa että vihkisormukseen haluaisin timantin tai pari (siis sellaisia minipieniä upotettuja, edullisia). Hän sanoi ihan suoraan että eikö se nyt ole ihan turhaa. No ei ole, kun minä kerran haluan ainutkertaiseen vihkisormukseeni edes pienen kimalluksen! Miksi se olisi turhaa tai muuten väärin? :D

ap

Voi olla kyse niinkin alhaisista tunteista, joita ei voi tietenkään myöntää, kuin kateus. Jos oma avioliitto on kulahtanut ja omista häistä ikuisuus, on nuorten rakkaus ja häät muistutus omasta tilanteesta. Tämä oli täyttä spekulaatiota mutta kateus ilmenee usein oudoilla kieroilla tavoilla.

Vierailija
14/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät halua yhteistä juhlaa. Ovatko olleet tekemisissä?

Vierailija
15/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisivatko sitten toivoneet että järjestätte isot häät mihin kutsutaan jokainen täti ja äidin pikkuserkku? Jos vähän jollain tapaa häpeävät kertoa omille sukulaisilleen että lapsi menee naimisiin mutta teitä ei ole kutsuttu. Ja ovat ehkä vähän katkeria/harmissaan siitä ja se sitten näyttäytyy tuollaisena käytöksenä. Ei sillä että siinä mitään reilua tai järkevää olisi mutta tuli vaan mieleen

Tähän en jotenkin usko. Luulisi että kommenteista olisi paistanut tällainen ajatus, sen sijaan että koko hommaa yritetään latistaa ja vähätellä...

Minä itse olen itse asiassa vähän harmissani etteivät esimerkiksi serkkuni tule osallistumaan häihin. Me kuitenkin päätimme näin, sillä meillä on isot suvut, ja vierasmäärä paisuisi hyvin nopeasti aivan liian suureksi jos emme rajaisi vieraita vain ydinperheisiin. Emme halua olla niin suurien juhlien keskipisteenä, emmekä halua sijoittaa rahaakaan niin paljon.

ap

Vierailija
16/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvuissa jokin sairaus, jonka pelkäävät periytyvän.

Vierailija
17/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ovat pettyneitä? Haluaisivat teidän pitävän isot häät, siksi vähättelevät kaikkea. "No kun on pienet häät niin miksi edes hankkisit kalliin mekon?"

Vierailija
18/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät halua yhteistä juhlaa. Ovatko olleet tekemisissä?

Välimatkasyistä (400 km) eivät tunne toisiaan oikeastaan ollenkaan. Mutta joskus on tutustuttava! Ovat siis tavanneet kyllä, mutta eivät useasti.

ap

Vierailija
19/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette eri uskontokuntaa?

Vierailija
20/79 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi mitään syytä, minkä vuoksi ryhtyisin hössöttämään 30v täyttäneen lapseni häistä. Tuossa iässä napanuora on katkaistu, eletään jo omaa elämää eikä käy mielessä, että pitäsi ryhtyä ihastelemaan, kun te nyt näin upealla tavalla vihille astelette.

Lahjaksi antaisin sen saman summan kuin muillekin hääpareille, vaikka nykyisin oletetaan,että hääparin vanhemmat antavat tuhansia euroja aikuisille lapsilleen "unelman toteuttamista varten".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä