Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuinen kissa löytöeläinkodista. Tottuuko valjaisiin?

Vierailija
18.12.2018 |

Olen haaveillut kissasta vuosia. Nyt kun muutin poikaystäväni kanssa yhteiseen kotiin jossa on enemmän lääniä kuin entisessä pikkuyksiössäni, kissan hankinta alkaa olla ajankohtainen asia. Haluan aikuisen kissan, en pentua.

Ainut asia mikä tällä hetkellä mietityttää on kissan ulkoilutus. En haluaisi pitää kissaa jatkuvasti sisällä (johtuu varmaan siitä, että viime kuussa edesmennyt lapsuudenkotini kissa eli 18 onnellista vuotta ulkokissana). Jotenkin tuntuisi siis kurjalta, ettei kissa pääsisi tutustumaan ulkomaailmaan lainkaan.

Ulkokissaa emme voi ottaa, sillä asumme keskustassa kerrostalossa. Lähellä olisi kuitenkin puistoalueita, jonne kissan voisi viedä vaikka muutaman kerran viikossa valjaissa ulkoilemaan.

Kysymys kuuluu: onko kellään kokemusta esim. kissayhdistyksestä otetusta kissasta, joka aikuisiällä olisi tottunut ulkoilemaan valjaissa? Miten totuttaminen tapahtui? Monet kissayhdistysten kissoista on loukutettu metsistä, jolloin niiden taustasta ei ole mitään tietoa eivätkä ne ole todennäköisesti olleet koskaan valjaissa.

Kiitos jo etukäteen, jos joku voisi kertoa kokemuksistaan!

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kissat tuskin tottuvat, tosin lähinnä kokeilin, en systemaattisesti yrittänyt totuttaa. Löytöeläintaloissa on kuitenkin myös kissoja, jotka ovat joutuneet sinne omistajan muuttuneen elämäntilanteen vuoksi (muutto ulkomaille, allergia, "allergia", sairaus tai hoitokotiin joutuminen jne), joten valjaisiin tottuneitakin voi löytyä, kannattaa kysellä heiltä suoraan.

Vierailija
2/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytöeläintaloissa on niin valtavasti kissoja, että ihan varmasti löytyy useampikin valjaisiin tottunut/totutettavissa oleva. Lisäksi löytökissojen joukossa on paljon pentuja ja nuoria kissoja, jotka on helpompi totuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! :)

Hyvä idea, voisin laittaa sähköpostia vaikka parillekin yhdistykselle ja tiedustella, onko heillä kissoja jotka olisivat jo olleet valjaissa. Tottapuhuen moinen ei tullut mieleenikään, mulla pyörii päässä vaan kauhukuvat kiukkuisesta kissasta joka sähisee ja rimpuilee samalla kun mä yritän käsivarret verillä saada sille valjaita päälle. :D Varmaan selvää, että lapsuudenkotini kolli ei ollut valjaiden ystävä...

Ehkä siis mun unelma aikuisesta kissasta toteutuu, kunhan en ota metsästä löydettyä yksilöä! :)

/Ap

Vierailija
4/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea, voisin laittaa sähköpostia vaikka parillekin yhdistykselle ja tiedustella, onko heillä kissoja jotka olisivat jo olleet valjaissa. Tottapuhuen moinen ei tullut mieleenikään, mulla pyörii päässä vaan kauhukuvat kiukkuisesta kissasta joka sähisee ja rimpuilee samalla kun mä yritän käsivarret verillä saada sille valjaita päälle. :D Varmaan selvää, että lapsuudenkotini kolli ei ollut valjaiden ystävä...

Ehkä siis mun unelma aikuisesta kissasta toteutuu, kunhan en ota metsästä löydettyä yksilöä! :)

/Ap

Tuollaisessa paikassa töissä olleena, ne metsästä loukutetut tapaukset yleensä lopetetaan, on eläinrääkkäystä yrittää totuttaa aikuista oikeasti villiä kissaa ihmisiin.

Melkein kaikki löytöeläiminä olevat kissat on kotikissoja, eli tottuneita ihmisiin.

Aikuinen kissa tottuu todella huonosti valjaisiin, voit yrittää totuttaa laittamalla sen kotona olemaan valjaissa, mutta yleensä ne ei totu.

Voit kysyä suoraan löytöeläintalosta onko niillä kissaa, joka on tottunut valjaisiin, ne auttaa varmaan mielellään ja voit käydä kokeilemassa miten tulet toimeen eri kissojen kanssa ja vaikka kokeilla niille valjaita. Monet paikat antaa käydä pienellä kävelylläkin tulevan kissan kanssa, sun ei tarvitse ottaa sikaa säkissä, vaan voit valikoida ja totutella rauhassa.

Vierailija
5/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan oli tutustuminen ja hiukan pahaa teki kun lapset tietenkin ryntäsivät pentujen luo ja aikuinen kissa kipeästi taas kaipasi huomiota ja rapsutusta kun varmaan jollakin vanhuksella ollut sitten pitkään?

Vierailija
6/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kissan totuttaminen satunnaiseen ulkoiluun ei välttämättä ole hyvä idea, koska kissat alkaa stressaamaan sitten sisätiloissa ja alkaa vaatia aina ulospääsyä.

Vierailija
7/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon kissan taustoista ja temperamentista. Ulkoa loukutetut arat kissat eivät sovellu ainakaan alkuun valjaisiin, kesyyntymisen ja luottamuksen saavuttamisen jälkeen ehkä - mutta ei sitä voi ennustaa. Työtä se todennäköisesti ainakin vaatii, että tottuu valjaisiin. Sinuna kysyisin sellaista aikuista kodinvaihtaja kissaa, jonka tiedetään valjastelleen edellisessä kodissaan menestyksekkäästi. Kissan voi antaa myös nuuhkia ulkoilmaa parvekkeella, jos se on verkotettu/lasitettu. Ei tietenkään vastaa valjastelua (tai ulkotarhailua) mutta on tyhjää parempi. 

Vierailija
8/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/Ap

Tuollaisessa paikassa töissä olleena, ne metsästä loukutetut tapaukset yleensä lopetetaan, on eläinrääkkäystä yrittää totuttaa aikuista oikeasti villiä kissaa ihmisiin.

Melkein kaikki löytöeläiminä olevat kissat on kotikissoja, eli tottuneita ihmisiin.

Aikuinen kissa tottuu todella huonosti valjaisiin, voit yrittää totuttaa laittamalla sen kotona olemaan valjaissa, mutta yleensä ne ei totu.

Voit kysyä suoraan löytöeläintalosta onko niillä kissaa, joka on tottunut valjaisiin, ne auttaa varmaan mielellään ja voit käydä kokeilemassa miten tulet toimeen eri kissojen kanssa ja vaikka kokeilla niille valjaita. Monet paikat antaa käydä pienellä kävelylläkin tulevan kissan kanssa, sun ei tarvitse ottaa sikaa säkissä, vaan voit valikoida ja totutella rauhassa.

Onko näin? Kuulostaa hyvältä. Olin siinä käsityksessä että joukossa on paljon myös ns. metsäkissoja. Esim. Dewi-yhdistyksen sivuilla lähes kaikkia kissoja kuvaillaan todella aroiksi ja ihmistä pelkääviksi, ehkä tein siitä turhia johtopäätöksiä.

Ajattelinkin, että aikuinen kissa ei totu. Meidän kollin kanssa kävi tosiaan niin, että alettiin totuttaa sitä valjaisiin vasta noin vuoden iässä. Auttamatta liian myöhäistä.

Voisin toki käydä katsomassakin kissoja, mutta tunnen itseni sen verran hyvin että siltä reissulta en enää ilman kissaa lähde kotiin. :D Kissakuume on ollut aivan tapissa jo ainakin 7 vuotta.

/Ap

Vierailija
9/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kissan totuttaminen satunnaiseen ulkoiluun ei välttämättä ole hyvä idea, koska kissat alkaa stressaamaan sitten sisätiloissa ja alkaa vaatia aina ulospääsyä.

Tätä pelkään myöskin. Mutta silti sydäntä riistää ajatella eläintä, joka viettää koko elämänsä sisätiloissa. Eihän sellaista monet hyväksy edes tuotantoeläinten kohdalla. Miksi koira pääsee ulos väh. 3 krt. päivässä mutta kissa ei milloinkaan..?

Hyvällä ystävälläni on kissa, jota ulkoilutetaan satunnaisesti valjaissa. Ei pyydä koskaan ulos, joskus kyllä karkaa rappukäytävään mutta tulee melkein heti takaisin tai antaa ottaa kiinni. Onkohan se vain joku luonnonoikku vai olisiko mahdollista, että kaikki kissat eivät ala haluta jatkuvasti ulos..?

/Ap

Vierailija
10/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon kissan taustoista ja temperamentista. Ulkoa loukutetut arat kissat eivät sovellu ainakaan alkuun valjaisiin, kesyyntymisen ja luottamuksen saavuttamisen jälkeen ehkä - mutta ei sitä voi ennustaa. Työtä se todennäköisesti ainakin vaatii, että tottuu valjaisiin. Sinuna kysyisin sellaista aikuista kodinvaihtaja kissaa, jonka tiedetään valjastelleen edellisessä kodissaan menestyksekkäästi. Kissan voi antaa myös nuuhkia ulkoilmaa parvekkeella, jos se on verkotettu/lasitettu. Ei tietenkään vastaa valjastelua (tai ulkotarhailua) mutta on tyhjää parempi. 

Lasitettu parveke löytyy, ja sinne mahtuu reilunkokoinen kiipeilypuu. Parveke osoittaa suoraan isolle tielle, vähän tylsää kissan kannalta mutta kai tyhjää parempi. Ja kasvaa siinä parvekkeen tasolla yksi puukin jossa tintit viihtyvät. :)

Nyt on ainakin selvää se, että loukutettua kissaa emme voi ottaa. On siis kyseltävä kodinvaihtajan perään jos mielimme ulkoiluttaa misseä.

/Ap

Vierailija
11/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ajatus tuli minullekin mieleen. Oma kissani vaatii säännöllistä ulkoilua, kun on tottunut siihen. Naukuu vaativasti, jos ei pääse lenkille. Mikään sisäleikki ei kiinnosta silloin, ulos on päästävä. Ulkoilun jälkeen syö hyvällä ruokahalulla ja tulee tyytyväisenä syliin nukkumaan.

Vierailija
12/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kissa osaa kaivata ulos jos se ei ole koskaan siellä ollut.

Vierailija
13/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ajatus tuli minullekin mieleen. Oma kissani vaatii säännöllistä ulkoilua, kun on tottunut siihen. Naukuu vaativasti, jos ei pääse lenkille. Mikään sisäleikki ei kiinnosta silloin, ulos on päästävä. Ulkoilun jälkeen syö hyvällä ruokahalulla ja tulee tyytyväisenä syliin nukkumaan.

Ei kuitenkaan jatkuvasti pyydä ulos? Miten öisin? Montako kertaa päivässä haluaa lenkille?

/Ap

Vierailija
14/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/Ap

Onko näin? Kuulostaa hyvältä. Olin siinä käsityksessä että joukossa on paljon myös ns. metsäkissoja. Esim. Dewi-yhdistyksen sivuilla lähes kaikkia kissoja kuvaillaan todella aroiksi ja ihmistä pelkääviksi, ehkä tein siitä turhia johtopäätöksiä.

Ajattelinkin, että aikuinen kissa ei totu. Meidän kollin kanssa kävi tosiaan niin, että alettiin totuttaa sitä valjaisiin vasta noin vuoden iässä. Auttamatta liian myöhäistä.

Voisin toki käydä katsomassakin kissoja, mutta tunnen itseni sen verran hyvin että siltä reissulta en enää ilman kissaa lähde kotiin. :D Kissakuume on ollut aivan tapissa jo ainakin 7 vuotta.

/Ap

En tiedä miten muualla päin Suomea, mutta meidän kissatalolle ei tule koskaan sellaisia täysin villejä kissoja, että ne jouduttaisiin villeytensä takia lopettamaan. Arat ja ihmistä pelkäävät kissat ovat ns. puolivillejä, tottuneet jossain määrin ihmiseen eli eivät käy päälle tai ole suoraan aggressiivisia. Niiden käsittely kyllä voi olla hankalaa, mutta kokeneet kissaihmiset kykenevät näitäkin lääkitsemään. Monet näistä ns. puolivilleistä kissoista on esim. maaseudun suurissa populaatioissa syntyneitä kissoja, jotka ovat vähintään nähneet ihmisiä elämänsä aikana. Uskoakseni Suomessa täysin villejä luonnon armoilla eläviä kissoja ei voi olla, sillä kissa ei näillä leveyksillä selviä ilman ihmisen tarjoamia hyödykkeitä. 

Nämä puolivillitkin saattavat kesyyntyä erinomaisesti, riippuu kovasti yksilöstä ja siitä kuinka ahkerasti kissoja ehditään kesyttää. Arimmat tapaukset jäävät yleensä talolle asumaan jopa koko loppuelämäkseen. 

Siitä olen samaa mieltä, että täysin villiintynyt kissa pitää lopettaa. Oman onnensa nojassa ulkona se ei pärjää, ja toisaalta ihminen ei voi hoitaa kissaa, joka tulee silmille. 

Vierailija
15/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kissa osaa kaivata ulos jos se ei ole koskaan siellä ollut.

Ei välttämättä, mutta ajatus häiritsee itseäni. Ostan kaupasta aina vain ulkoilevista eläimistä peräisin olevia tuotteita, kuten munia ja maitoa. Vaikka eivät nekään muusta tietäisi jos eivät koskaan ulos pääsisi. Tuntuisi kummalta pitää kissaa vankina sisätiloissa.

/Ap

Vierailija
16/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/Ap

/Ap

En tiedä miten muualla päin Suomea, mutta meidän kissatalolle ei tule koskaan sellaisia täysin villejä kissoja, että ne jouduttaisiin villeytensä takia lopettamaan. Arat ja ihmistä pelkäävät kissat ovat ns. puolivillejä, tottuneet jossain määrin ihmiseen eli eivät käy päälle tai ole suoraan aggressiivisia. Niiden käsittely kyllä voi olla hankalaa, mutta kokeneet kissaihmiset kykenevät näitäkin lääkitsemään. Monet näistä ns. puolivilleistä kissoista on esim. maaseudun suurissa populaatioissa syntyneitä kissoja, jotka ovat vähintään nähneet ihmisiä elämänsä aikana. Uskoakseni Suomessa täysin villejä luonnon armoilla eläviä kissoja ei voi olla, sillä kissa ei näillä leveyksillä selviä ilman ihmisen tarjoamia hyödykkeitä. 

Nämä puolivillitkin saattavat kesyyntyä erinomaisesti, riippuu kovasti yksilöstä ja siitä kuinka ahkerasti kissoja ehditään kesyttää. Arimmat tapaukset jäävät yleensä talolle asumaan jopa koko loppuelämäkseen. 

Siitä olen samaa mieltä, että täysin villiintynyt kissa pitää lopettaa. Oman onnensa nojassa ulkona se ei pärjää, ja toisaalta ihminen ei voi hoitaa kissaa, joka tulee silmille. 

Näitä kissoja lähinnä tarkoitinkin. Niitä, jotka uuteen kotiin muuttaessaan viettävät ensin 2 viikkoa kirjahyllyn takana eivätkä senkään jälkeen ota ihmisiin mitään kontaktia. Syövät öisin ruokakupit tyhjiksi ja varovat päästämästä ketään lähelle. Tuntuu kohtuuttoman suurelta vaivalta ja kissan kiusaamiselta alkaa totuttaa em. yksilöä valjasulkoiluun.

/Ap

Vierailija
17/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/Ap

Tosin kaikki loukutetutkaan eivät ole täysin villejä, minulla on entinen kesäkissa, kiinniottaessa villi, mutta kesyyntyi pian, koska ilmeisesti oli pentuna kohdeltu lemmikkikissana. Toinen kissani taas oli joutunut ulkosalle omistajan kuoltua, sekin kotiintui nopeasti omaan kotiin päästyään.

Villikissapopulaatioissa kasvaneet ovat tietenkin eri asia, mutta monet ulkoa pelastetut ovat karanneita tai hylättyjä kotikissoja, joista tulee omassa kodissa hellyydenkipeitä lemmikkejä.

Vierailija
18/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä jos kissan ottaa niin pitää siihen sitoutua että se voi haluta päivittäin sinne lenkilleen. Jos et vie lenkille niin aktivointi tapahtuu muutoin. Jos kissa päivittäisesti lenkistä huolimatta mouruaa aina ulos, pitää sisätiloihin keksiä mukavaa tekemistä ja virikkeitä niin paljon, että kissa viihtyy sisälläkin. Jos ulkona käynti on ainoa virike niin eipä ole ihme, jos kissa sinne hinkuu. Toinen mikä auttaa kissaa säätelemään ulkoiluhalua on sen säännöllisyys  eli lenkillä pyritään käymään päivittäin samaan aikaan. Kissa oppii (ovat fiksuja) kuuntelemaan sisäistä kelloaan ja tietää koska on lenkkiaika, lopun aikaa osaa olla moukuamatta pihalle. 

Vierailija
19/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa Ap, että olet antamassa löytökissalle kodin ❤

Vierailija
20/31 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuitenkaan jatkuvasti pyydä ulos? Miten öisin? Montako kertaa päivässä haluaa lenkille?

/Ap

Hän on tottunut siihen, että iltapäivällä on ulkoiluhetki. Tällä hetkellä ehtisin kyllä ulkoiluttaa myös aamuisin, mutta koska ei ole milloinkaan päässyt aamulla ulos, niin ei osaa vaatia. Yöt nukkuu rauhassa.