Miten saatte kinkkukiusauksesta kiinteää? Itselläni neste (ruokakerma) jää aina valuvaksi
Eikä ruoka kiinteydy oikealla tavalla. Pitääkö sekaan laittaa kananmunaa että ruoka saisi oikeanlaisen muodon eikä ruokakerma jäisi pelkäksi valuvaksi nesteeksi vuoan pohjalle?
Kommentit (50)
Oikeaa kuohukermaa, lämpö 150 ja yli kaksi tuntia uunissa. Kokeiltu näinkin mutta yleensä laitan yhden kananmunan.
Kärsivällisyyttä kysyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paljonko laitat kermaa suhteessa muihin aineksiin? ja mitä kermaa?
Miksi kysyt, mitä kermaa? Kermaa ei ole kuin yksi vaihtoehto.
Juuri siksi kysyn, kun jotkut dorkat pitää ruokakermaa kermana. Ja on esim Maitokolmiolla kuohukermaa ja ruoka&kahvi kermaa, joissa kummassakin raaka-aineena on vain pelkkä kerma, mutta tuo jälkimmäinen on vähempirasvaista. Itse käytän näitä Maitokolmion kermoja, en koskaan niitä tärkkelyksillä, rypsiöljyillä ja vedellä pilattuja ruokakermakkeita. Siksi kysyin. Tyytyväinen?
Kermoja? Eihän kermaa ole kuin yksi.
Mene sinne kermahyllylle ja katso. Siellä ei tasan tarkkaan lue yhdessäkään tölkissä, että kerma. Kaikissa niissä on lisämääreenä joku sana kerman lisäksi. Kuohukerma, ruoka&kahvikerma, kahvikerma, kevyt kerma, ruokakerma, vispikerma... Tartte saivarrella siinä.
Toki siellä kermahyllyllä on vaikka mitä kermoja. Se ei muuta sitä tosiasiaa, että kermaa on vain yksi.
Miksi käytätte perunasipulisekoitusta? Itse pilkkomalla tulee niin paljon parempaa että ei voi edes verrata.
Mutta eikun joku laiha ruokakerma, pakasteperunat ja vielä "kinkku"suikaleita. Yyh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän 1kg perunasipulisekoitusta, kinkkua sopiva määrä ja yleensä 2 prk ruokakermaa ja 1 kuohukerma. Annan olla uunissa niin pitkään että kiusaus on mehevä ja neste imeytynyt perunoihin, lasken lämpöä jossain vaiheessa. Namia!
Veikkaan että ap pitää kiusausta liian vähän aikaa uunissa.Pidän sen tunnin, mitä ohjeessa neuvotaankin. Ap
Ei riitä aika ja käytä oikeasti tavallista kuohukermaa
Ok. Eli kauan pitää olla uunissa? Kiitos vinkeistä kaikille. Eiköhän tää tästä ala pikkuhiljaa luonnistumaan...ap
Minulla toimii paremmin ruokakerman tai maidolla laimennetun kuohukerman kanssa kiinteän perunalajikkeen sijasta jauhoisempi perunalajike. Perunat imevät paremmin nestettä, mutta säilyttävät muotonsa ihan riittävän hyvin kunhan ei innostu hämmentämään kiusausta. Tunti uunissa riittää kilolle perunaa, jos vuoka on laakea ja matala. Ylimääräinen neste imeytyy myös, kun antaa kiusauksen levätä jälkilämmöllä uuniissa tai ihan liedellä kannen/folion alla riittävän pitkään (1/2 tuntia). Pakasteperunasuikaleet ovat yleensä kiinteää lajiketta, vältä niitä.
Vierailija kirjoitti:
500g perun-sipuli sekoitusta , n. 2 pussillista kinkkusuikaleita. Kuohu Kermaa 5dl, valkosipulin palasia sekaan ja mausteet ofcourse. Juustoa pinnalle. Uuniin noin tunniksi 200 asteeseen tai kunnes pinta on tummahko. Ei oo ikinä ollu vetistä. Njam.
Ei varmasti ole ollut vetistä. Täyskermassa on 40% eläinrasvaa ja tuossa satsissa on jo pelkän kerman myötä 2dl puhdasta eläinrasvaa. Lisäksi vielä kinkun rasva ja juuston rasva (emmental 30%). Kaikilla ei elimistö kestä tuollaista eläinrasvapommia. Minulle maistuu parremmin laihempi versio, joka sekään ei ole kuivaa tai vetistä vaan mukavan mehevää.
Ruokakerma on se kysymyksesi ongelma. Jos haluat hauduttaa jotain pitkään, käytät kermaa. Ruokakerma erottuu pitkään kypsennettäessä öljyksi ja muiksi yökköaineiksi.
Ei mitään kaupan perunasipulihöttöä.
Oikeat perunat, oikeaa kermaa ja matalahkolla lämmöllä (150-175) 1, 5-2 tuntia ja perunat ohuina viipaleina/tikkuina/kuutioina. Folio päälle hyvissä ajoin, ettei kuivu ja pinta pala.
42v pitopalvelurittäjänä sanon,mitä tulee kermaan ruuanlaitossa.. Kuohukermaa sen olla pitää eikä vetisiä kermankorvikkeita lue ruokakermaa... Ruuassa pitää olla makus ja sitä oikea kerma antaa,, Valion kermaa kipikipi heti hakemaan.
Catering mies kirjoitti:
42v pitopalvelurittäjänä sanon,mitä tulee kermaan ruuanlaitossa.. Kuohukermaa sen olla pitää eikä vetisiä kermankorvikkeita lue ruokakermaa... Ruuassa pitää olla makus ja sitä oikea kerma antaa,, Valion kermaa kipikipi heti hakemaan.
Neljässä vuodessa voinut ap oppia tekemään oikein kiusauksensa.
Ihan sama mulle mitä siinä on. En minä sitä syö. Tuo nyt tuntuu parhaiten uppoavan meidän työntekijöihin.