Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TalSa: Sähköauto voi saastuttaa perinteistä autoa enemmän

Vierailija
18.12.2018 |

VTT:n johtavan tutkijan Juhani Laurikon mukaan sähköautojen ympäristöystävällisyys on kuitenkin monimutkainen asia, eivätkä nekään ole lähelläkään päästöttömyyttä, kertoo Taloussanomat.

– Jos ajattelee ympäristövaikutuksia, sähköauto lähtee polttomoottoriautoihin verrattuna ikään kuin takamatkalta sen takia, että sen valmistukseen kulutetaan todella paljon enemmän materiaalia ja energiaa jo ennen kuin se on edes ajettu ulos tehtaasta, Laurikko kertoo.

Keskimääräisillä eurooppalaisilla päästölaskelmilla sähköauto ottaa vastaavan dieselauton ympäristöystävällisyydessään kiinni noin 50 000–70 000 kilometrin jälkeen. Vastaavaa, Suomen oloihin suhteutettua kilometrilaskelmaa on Laurikon mukaan hyvin vaikea tehdä. Lukuun vaikuttaa muun muassa akun koko sekä akkukemia.

Ympäristön kannalta vanhasta autosta sähköautoon vaihtaminen ei Laurikon mukaan kannata. Jos omistaa vanhan auton, jolla ajaa vain vähän, sen aiheuttamat päästöt tulevat vain kertyvästä ajosta, sillä auton valmistukseen käytetty energia on jo kuitattu.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista säästäväisintä ja puhtainta ajaa vanhalla paskalla.

Itsekin laitoin uudet autot myyntiin ja ostin mersun, katiton bensamoottori, venäjältä voi tankata 92 halpaa bensaa ja tuollaisella mersulla pitäisi pystyä ajamaan 1milj.km

Vierailija
2/10 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituskin voisi herätä todellisuuteen ja unohtaa järjettömät suunnitelmansa, joissa Suomi on viiden vuoden päästä kokonaan sähköautomaa.

-Katsokaa viisi vuotta taaksepäin, niin huomaatte todellisen kehityksen, viisi vuotta on lyhyt aika.

Muutenkaan, Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien kylmässä maassa sähköauto ei ole vielä realistinen vaihtoehto, sitä kun ei voi tankata matkalla.

Autoilua verotetaan jo tarpeeksi, 8 miljardia ja siitä ei mene tienpitoon tai autoilun hyväksi kuin roposia.

Työssäkäynti loppuu, jos ei ole autoa käytössä, kaikki kun ei voi työn luonteesta johtuen (eikä muutenkaan) kulkea julkisilla, joita ei ole kuin suurissa kaupungeissa.

Sipilän on aika herätä todellisuuteen ja kansan oloihin, joissa eletään, auton keskihinta on 3600 euroa, sillä ei sähköautoa saa, edes käytettyä, mistä tulee rahat uusien sähköautojen ostoon?

-Tämä tulee lopettamaan tuhansia työpaikkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sähköauto ja ilmastonmuutoskiima tulee vielä kaatumaan omaan mahdottomuutensa. Kyseessä on uskonto jota ei saa kyseenalaistaa millään lailla. Business on liian hyvää ollakseen totta.

Vierailija
4/10 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilän ja Bernerin tavoite on tehdä autoilusta niin kallista, ettei tavallisella kansalaisella ole siihen varaa.

-Samalla loppuu monelta työnteko, ainakin itseltä, ei kannata enää.

Vierailija
5/10 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi sähköautosta tulee ongelmajätettä kymmenessä vuodessa.

Vierailija
6/10 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi laittaa jäitä hattuun ja ensin tutkia, sitten vasta hutkia:

-Sähköauto ei ole lähellekään niin vähäpäästöinen, mitä väitetään. 

Helsinkikin polttaa kivihiiltä sähköautojen lataamiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilän hallitus ei välitä kiimassaan faktoista, se on nähty, päätökset perustuu mutuun ja oppimattomuuteen, sekä yhteiskunnan ja kansalaisten tilanteen tietämättömyyteen.

Vierailija
8/10 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmanpuhtaus on seuraava isompi trendi. Kaupungeissa on mukavampaa asua kuin hikiöillä, mutta ilmanlaatu on autojen pakokaasujen takia epäterveellisen huono. Niinpä dieseleistä halutaan eroon, jotta kaupunkien paraatipaikoilla olisi mukavampi asua myös ilmanlaadun kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauto on tulevaisuudessa, akkutekniikan pitää ensin kehittyä ja auton latausaika pitää saada pudotettua maksimissaan tuntiin, jopa puoleen. -Sitten sähköautossa on jotain järkeäkin.

Lisäksi pitää ratkaista se ongelma, että mitä niille vanhoille sähköautoille tehdään, ne kun on ongelmajätettä akkuineen ja vaikea purkaa eli kallista, kuka maksaa purkamisen, viimeinen omistajako?

-Sähköauton arvo putoaa negatiiviseksi, kun akut ovat loppu.

Vierailija
10/10 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elon Muskin muuttaa Marsiin seitsemän vuoden päästä, todella realistista.

-Yhtä realistinen kuin SIpilän ja Bernerin politiikat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän