TalSa: Sähköauto voi saastuttaa perinteistä autoa enemmän
VTT:n johtavan tutkijan Juhani Laurikon mukaan sähköautojen ympäristöystävällisyys on kuitenkin monimutkainen asia, eivätkä nekään ole lähelläkään päästöttömyyttä, kertoo Taloussanomat.
– Jos ajattelee ympäristövaikutuksia, sähköauto lähtee polttomoottoriautoihin verrattuna ikään kuin takamatkalta sen takia, että sen valmistukseen kulutetaan todella paljon enemmän materiaalia ja energiaa jo ennen kuin se on edes ajettu ulos tehtaasta, Laurikko kertoo.
Keskimääräisillä eurooppalaisilla päästölaskelmilla sähköauto ottaa vastaavan dieselauton ympäristöystävällisyydessään kiinni noin 50 000–70 000 kilometrin jälkeen. Vastaavaa, Suomen oloihin suhteutettua kilometrilaskelmaa on Laurikon mukaan hyvin vaikea tehdä. Lukuun vaikuttaa muun muassa akun koko sekä akkukemia.
Ympäristön kannalta vanhasta autosta sähköautoon vaihtaminen ei Laurikon mukaan kannata. Jos omistaa vanhan auton, jolla ajaa vain vähän, sen aiheuttamat päästöt tulevat vain kertyvästä ajosta, sillä auton valmistukseen käytetty energia on jo kuitattu.
Kommentit (10)
Hallituskin voisi herätä todellisuuteen ja unohtaa järjettömät suunnitelmansa, joissa Suomi on viiden vuoden päästä kokonaan sähköautomaa.
-Katsokaa viisi vuotta taaksepäin, niin huomaatte todellisen kehityksen, viisi vuotta on lyhyt aika.
Muutenkaan, Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien kylmässä maassa sähköauto ei ole vielä realistinen vaihtoehto, sitä kun ei voi tankata matkalla.
Autoilua verotetaan jo tarpeeksi, 8 miljardia ja siitä ei mene tienpitoon tai autoilun hyväksi kuin roposia.
Työssäkäynti loppuu, jos ei ole autoa käytössä, kaikki kun ei voi työn luonteesta johtuen (eikä muutenkaan) kulkea julkisilla, joita ei ole kuin suurissa kaupungeissa.
Sipilän on aika herätä todellisuuteen ja kansan oloihin, joissa eletään, auton keskihinta on 3600 euroa, sillä ei sähköautoa saa, edes käytettyä, mistä tulee rahat uusien sähköautojen ostoon?
-Tämä tulee lopettamaan tuhansia työpaikkoja.
Tämä sähköauto ja ilmastonmuutoskiima tulee vielä kaatumaan omaan mahdottomuutensa. Kyseessä on uskonto jota ei saa kyseenalaistaa millään lailla. Business on liian hyvää ollakseen totta.
Sipilän ja Bernerin tavoite on tehdä autoilusta niin kallista, ettei tavallisella kansalaisella ole siihen varaa.
-Samalla loppuu monelta työnteko, ainakin itseltä, ei kannata enää.
Lisäksi sähköautosta tulee ongelmajätettä kymmenessä vuodessa.
Nyt pitäisi laittaa jäitä hattuun ja ensin tutkia, sitten vasta hutkia:
-Sähköauto ei ole lähellekään niin vähäpäästöinen, mitä väitetään.
Helsinkikin polttaa kivihiiltä sähköautojen lataamiseksi.
Sipilän hallitus ei välitä kiimassaan faktoista, se on nähty, päätökset perustuu mutuun ja oppimattomuuteen, sekä yhteiskunnan ja kansalaisten tilanteen tietämättömyyteen.
Ilmanpuhtaus on seuraava isompi trendi. Kaupungeissa on mukavampaa asua kuin hikiöillä, mutta ilmanlaatu on autojen pakokaasujen takia epäterveellisen huono. Niinpä dieseleistä halutaan eroon, jotta kaupunkien paraatipaikoilla olisi mukavampi asua myös ilmanlaadun kannalta.
Sähköauto on tulevaisuudessa, akkutekniikan pitää ensin kehittyä ja auton latausaika pitää saada pudotettua maksimissaan tuntiin, jopa puoleen. -Sitten sähköautossa on jotain järkeäkin.
Lisäksi pitää ratkaista se ongelma, että mitä niille vanhoille sähköautoille tehdään, ne kun on ongelmajätettä akkuineen ja vaikea purkaa eli kallista, kuka maksaa purkamisen, viimeinen omistajako?
-Sähköauton arvo putoaa negatiiviseksi, kun akut ovat loppu.
Elon Muskin muuttaa Marsiin seitsemän vuoden päästä, todella realistista.
-Yhtä realistinen kuin SIpilän ja Bernerin politiikat.
Kaikista säästäväisintä ja puhtainta ajaa vanhalla paskalla.
Itsekin laitoin uudet autot myyntiin ja ostin mersun, katiton bensamoottori, venäjältä voi tankata 92 halpaa bensaa ja tuollaisella mersulla pitäisi pystyä ajamaan 1milj.km