Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada taapero syömään kasviksia?

Vierailija
18.12.2018 |

Kaikki syljetään pois. Mikä tähän auttaisi?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ne sille ennen muuta ruokaa. Porkkana käteen kun ruoka vielä valmistuu.

Vierailija
2/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö sitten kun syö. Tai tee niistä maukkaita. Mihinkään piilotushommiin ei kannata ryhtyä, se ei opeta kasvisten syöntiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oma 1.5v rakastaa parsakaalia ja kukkakaalia. Ruusukaalit vie myös äidin lautaselta. Samaan syssyyn menee porkkanat, maissit, herneet. Erityisesti rakastaa papuja ja kikherneitä. Lapsi ei ole koskaan syönyt purkkiruokaa, olen tehnyt kaiken aina itse alusta asti, että sekin voi vaikuttaa, mutta mulla on aina ollut periaate lapsi syö mitä syö, en pakota. Lautaselle aina laitan uusia vihanneksia ja saa siitä sitten itse maistaa tai olla maistamatta. Tarpeeksi monta kertaa laittaa lautaselle, niin jossain vaiheessa lapsi kiinnostuu ja kokeilee. Pidän palat kohtalaisen pieninä, että saa helposti pyöritellä suussa. Jos liian iso pala (tuttua ja pidettyäkin kasvista) niin suusta lentää. Ruusukaalit kyllä vie äidin lautaselta kokonaisena suuhun.

Lapsi ei alussa pitänyt linssipadasta, mutta tarpeeksi monta kertaa, kun vähän maistoi, niin nyt herralle uppoo :)

Pitkä teksti turhaa höpinää, mutta älä siis pakota tai näytä lapselle, että turhauttaa, jos ei syö. Ota omalle lautaselle vihanneksia ja syö niitä itse, toimi esimerkkinä. Anna lapsen tulla omaan tahtiin ja jatka tarjoamista.

Vierailija
4/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun oma 1.5v rakastaa parsakaalia ja kukkakaalia. Ruusukaalit vie myös äidin lautaselta. Samaan syssyyn menee porkkanat, maissit, herneet. Erityisesti rakastaa papuja ja kikherneitä. Lapsi ei ole koskaan syönyt purkkiruokaa, olen tehnyt kaiken aina itse alusta asti, että sekin voi vaikuttaa, mutta mulla on aina ollut periaate lapsi syö mitä syö, en pakota. Lautaselle aina laitan uusia vihanneksia ja saa siitä sitten itse maistaa tai olla maistamatta. Tarpeeksi monta kertaa laittaa lautaselle, niin jossain vaiheessa lapsi kiinnostuu ja kokeilee. Pidän palat kohtalaisen pieninä, että saa helposti pyöritellä suussa. Jos liian iso pala (tuttua ja pidettyäkin kasvista) niin suusta lentää. Ruusukaalit kyllä vie äidin lautaselta kokonaisena suuhun.

Lapsi ei alussa pitänyt linssipadasta, mutta tarpeeksi monta kertaa, kun vähän maistoi, niin nyt herralle uppoo :)

Pitkä teksti turhaa höpinää, mutta älä siis pakota tai näytä lapselle, että turhauttaa, jos ei syö. Ota omalle lautaselle vihanneksia ja syö niitä itse, toimi esimerkkinä. Anna lapsen tulla omaan tahtiin ja jatka tarjoamista.

Tämä menee usein niin, että joko lapsi yrittää syöttää kasviksia minulle tai heittää ne lattialle.

Vierailija
5/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taapero osaa jo äidin kanssa sekoittaa dippikastikkeen. Itse tehtyyn kastikkeeseen on kiva dipata kurkku- tai porkkanatikkuja yms. Sormin syöminen on usein mieluisampaa. Moni on saanut lapsen innostumaan syömisestä myös tekemällä annoksista esim. naaman tai jonkin eläimen näköisiä. Visuaalisuus kiinnostaa pientä lasta. 

Vierailija
6/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se riippuu lapsesta. Jos kyseessä on oikeasti nirso ja aistiyliherkkä lapsi (kuten esim. veljeni nuorempi lapsi), siihen ei taida oikein auttaa mikään. Aistiyliherkän tapauksessa kannattaa olla vain iloinen siitä, että lapsi syö jotain (kuten lasten syömisongelmiin ja -häiriöihin perehtynyt erikoislääkäri veljelleni ja hänen vaimolleen sanoi). Mutta jos kyseessä on vain se, että lapsi ei ole oikein tottunut kasviksiin, tai on nyt siinä kehitysvaiheessa, että ruoka herättää epäluuloja (viimeistään kahden vuoden iässä alkaa tämä vaihe, jonka tarkoituksena on suojata elinpiiriään laajentavaa, mutta asioita suuhunsa työntätää lasta myrkytyksiltä). Kannattaa panna kasviksia tarjolle sellaisessa muodossa, että lapsi saa itse koskea niihin käsillään ja ehkä sotkeakin hieman niillä. Kasvikset kannattaa tarjota tunnistettavassa muodossa, ei esim. mössönä. Mun nuorempi lapsi on aina ollut vanhempaa epäluuloisempi, ja hänen kohdallaan on myös auttanut se, että aikuinen kertoo, mitä lautasella on. Pakottaa ei kannata. Mä olen velvoittanut maistamaan vasta suunnilleen 4 vuoden iässä ja silloinkin harkiten.

Vierailija
7/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä menee usein niin, että joko lapsi yrittää syöttää kasviksia minulle tai heittää ne lattialle.

Anna syöttää? Omanikin syöttää minulle. Ehkä antaa sinun sitten aina välillä syöttää itseään. Tai voit pyytää häntä syöttämään sinua ja saattaisi sitten innostua syömään itsekin: "äidille herne, äidille toinen herne, Liisalle herne." Jne.

Minä itse myös maustan ruoan kunnolla. Valkosipulia, yrttejä, ripaus suolaa. En itsekään välitä niin paljon jostain kruunuvihanneksista, jotka on vaan höyrytetty, niin miksi poikanikaan välittäisi? Maukasta ruokaa tykkää lapsetkin syödä :)

Onnea yrityksiin AP!

Vierailija
8/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alle kaksivuotiaana söi mitä vaan lautaselle laittoi ja sitten alkoi nirsoilu. Ei kelvannut enää kuin kurkku ja porkkana ja nekin tuoreena. Hedelmät onneksi kelvanneet aina monipuolisesti.

Nyt olen kolmevuotiaan kanssa tehnyt niin että esimerkiksi keittoihin soseutan kasvikset liemeen ja jätän vaan nakit/kalan/jauhelihan ja perunat paloiksi. Laatikkoruokiin raastan kaikkea mahdollista mukaan.

Nyt alkaa tosin helpottaa nirsoilu muutenkin, haluaa maistaa uusia juttuja. Ei välttämättä syö enempää kuin maistiaisen, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Hoidossa kuulema syö monipuolisesti kaikkea.

Vierailija
9/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Samasta padasta" kirjassa on hyvin ohjeita koko perheelle ruuaksi

Vierailija
10/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi syö välipalana purkillisen kirsikkatomaatteja tai kokonaisen paprikan. Mut jos niitä koittaa ruuan kanssa samaan aikaan tunkea niin ei onnistu millään..

Vierailija
11/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso youtubesta Ex-vegan. Go vegan and die.

Vierailija
12/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedät itse kinkut ja ja muut lihaherkut. Nälän tullessa alkaa niellä rehua ;-)

Vierailija
13/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita siihen kasviksen kylkeen pala pekonia, kinkkua, lohta, kanaa yms.

Vierailija
14/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, se riippuu lapsesta. Jos kyseessä on oikeasti nirso ja aistiyliherkkä lapsi (kuten esim. veljeni nuorempi lapsi), siihen ei taida oikein auttaa mikään. Aistiyliherkän tapauksessa kannattaa olla vain iloinen siitä, että lapsi syö jotain (kuten lasten syömisongelmiin ja -häiriöihin perehtynyt erikoislääkäri veljelleni ja hänen vaimolleen sanoi). Mutta jos kyseessä on vain se, että lapsi ei ole oikein tottunut kasviksiin, tai on nyt siinä kehitysvaiheessa, että ruoka herättää epäluuloja (viimeistään kahden vuoden iässä alkaa tämä vaihe, jonka tarkoituksena on suojata elinpiiriään laajentavaa, mutta asioita suuhunsa työntätää lasta myrkytyksiltä). Kannattaa panna kasviksia tarjolle sellaisessa muodossa, että lapsi saa itse koskea niihin käsillään ja ehkä sotkeakin hieman niillä. Kasvikset kannattaa tarjota tunnistettavassa muodossa, ei esim. mössönä. Mun nuorempi lapsi on aina ollut vanhempaa epäluuloisempi, ja hänen kohdallaan on myös auttanut se, että aikuinen kertoo, mitä lautasella on. Pakottaa ei kannata. Mä olen velvoittanut maistamaan vasta suunnilleen 4 vuoden iässä ja silloinkin harkiten.

Suosittelen ravintoterapeuttia, lapsi tarvitsee entistä enemmän opettelua uusiin makuihin, missään tapauksessa ei tarjota vaan sitä mikä kelpaa. Meillä myös nirsoilu johtuu aistiyliherkkyyksistä ja neurologisista ongelmista. On olemassa myös "terapia lounaita" joissa siis työskennellään ryhmässä ammattilaisten ja muutoman lapsen kanssa, ja tutustutaan ruokiin. Näitä vaihtoehtoja kannattaa tutkia ja hakea vaikka yksityiseltä apua, jos muuten ei tunnu saavansa tukea tarpeeksi.

Vierailija
15/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raasta kasvikset ruuan sekaan

Juuresmuusia pelkän perunamuusin sijaan

Kasvissosekeitot

Dippikasvikset

Vierailija
16/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme touhua toi kasvisten pakkosyöttäminen. Ne ei nyt kuitenkaan ole suomalaisen ihmisen pääravintoa. Suomi on sellainen maa, ettei täällä kasva mikään kuin kesällä vähän aikaa. Panostakaa ennemminkin ruokaan, josta saa hyvää ravintoa ja energiaa tällä pallonpuoliskolla.

Lapset on muuten tosi viisaita valitessaan syömisensä, jos heille vain antaa siihen mahdollisuuden.

Vanhemmat eivät vain uskalla, neuvola ja yhteiskunta tuntuu määräävän vanhempia ihan liikaa.

Vierailija
17/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette aikaisemmin syöneet kasviksia? Miten olet valmistanut niitä? Onko lapsi päässyt mukaan ruuanlaittoon ikätasolla sopivalla tavalla?

Meillä on kausia kun menee. Sitten on kausia kun ei mene. En ole ottanut stressiä, kokonaisuudessaan lapseni syö hyvin ja monipuolisesti. Odottelen vielä sitä suurta ennakkoluuloa.

Vierailija
18/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme touhua toi kasvisten pakkosyöttäminen. Ne ei nyt kuitenkaan ole suomalaisen ihmisen pääravintoa. Suomi on sellainen maa, ettei täällä kasva mikään kuin kesällä vähän aikaa. Panostakaa ennemminkin ruokaan, josta saa hyvää ravintoa ja energiaa tällä pallonpuoliskolla.

Lapset on muuten tosi viisaita valitessaan syömisensä, jos heille vain antaa siihen mahdollisuuden.

Vanhemmat eivät vain uskalla, neuvola ja yhteiskunta tuntuu määräävän vanhempia ihan liikaa.

Eivät ole. Esim. jos kysyn mun nuoremmalta lapselta, mitä hän haluaisi ruuaksi, hän yleensä vastaa "karkkia". Tuo vaihe, jossa aloittajan lapsi on, kuuluu lapsen ihan normaaliin kehitykseen, ja sen tarkoituksena on suojella epäluuloisuuden avulla lasta myrkytyksiltä.

Vierailija
19/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olette aikaisemmin syöneet kasviksia? Miten olet valmistanut niitä? Onko lapsi päässyt mukaan ruuanlaittoon ikätasolla sopivalla tavalla?

Meillä on kausia kun menee. Sitten on kausia kun ei mene. En ole ottanut stressiä, kokonaisuudessaan lapseni syö hyvin ja monipuolisesti. Odottelen vielä sitä suurta ennakkoluuloa.

Miten 1-vuotias voi olla ikätasolle sopivalla tavalla ruoanlaitossa mukana?

Vierailija
20/23 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubessa on kuulemma videoita lapsista syömässä kasviksia. Näyttäkää niitä sille, lapset haluaa aina tehdä mitä muutkin lapset tekee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme