Sinä noin 45v nainen
Mitä kremppoja/sairauksia sinulla jo on? Vai oletko täysin terve?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Unettomuus.
Nivelrikko polvissa.
Löysät polvinivelet.
Ahdistus.
N41
Lisänä myös tuntuu ettei lihakset palaudu.
Ylipaino.
42, edelleen täysin terve. Mitä nyt pienempiä ja isompia urheiluvammoja ja ruhjeita tulee aina välillä hankittua.
Mä olen 44v ja olen kärsinyt koko aikuisikäni väsymyksestä, se paheni uupumukseksi 10 vuotta sitten kun sain kaksoset. Lääkärissä olen käynyt aina muutaman vuoden välein valittamassa ja otattamassa verikokeita, lääkärit ovat sanoneet että punaverisolut on pieniä ja kevyitä, eivät tiedä miksi, tulehdusarvot on koholla, ja se johtuu ylipainosta. Kolesteroli on koholla, siihen sain nyt lääkkeen, ja sokerit on vähän koholla myös. Lääkärit aina suositelleet ja kirjoittaneetkin masennuslääkkeitä väsymykseen ja uupumukseen ja tietysti suositelleet laihduttamista.
Nyt ensimmäisen kerran mitattiin d-vitamiini, se oli vain 19, ja lääkäri sanoi ettei ole koskaan kellään nähnyt yhtä alhaista. Ferritiini oli viisi vuotta sitten 27 ja nyt 36, ja tähän asti olin luullut että raudanpuutetta ei voi olla kun hemoglobiini on ollut aina vähintään 122. Folaatti oli myös todella alhainen, sen sain kohoamaan jo muutamassa viikossa, d-vitamiinikin kohosi 41 neljässä viikossa, mutta rautaa lääkäri ei suositellut vielä syömään, en oikein ymmärtänyt miksi.
Olo ei ole juurikaan parantunut, luulen että olen kärsinyt varastoraudan puutteesta koko ikäni. Äitini oli aneeminen kun sai minut, ja minulla alkoi kuukautisetkin melko nuorena, ensimmäisen lapsen sain 24 vuotta sitten ja jälkivuotoa oli monta viikkoa, enkä rautaa ole syönyt purkista juuri koskaan kuin ihan lyhyitä jaksoja, esim. pari viikkoa ja sitten olen unohtanut koko jutun, sama juttu muiden vitamiinien kanssa.
Kaksosraskaus oli raskas ja kiireellinen sektio ja siitä toipuminen oli raskasta. Syön todella huonosti, ja senkin olen aina lääkäreille sanonut, eivät kai usko kun olen niin lihava että syön määrällisesti vähän. Nyt kun on aiheesta lukenut niin ihmettelisin jos mun kropassa olisi tarpeeksi rautaa, en tiedä mistä ihmeestä sitä olisi tullut kun sitä menettää aina joka neljäs viikko. En syö lihaa kuin keskimäärin 3-4 kertaa viikossa, ja vähän, ja kasviksia syön tosi vähän kun ne ei mun IBS suolistolle oikein sovi, pukkaa kipu ja ripulikohtaus jos syö mitään tuoretta enemmän kuin ihan pienen määrän, haudutetut juureksetkin aiheuttaa ongelmia vaikka ne olisi hyviä joten en sitten syö kuin pieniä määriä yhtään mitään.
Ikään liittyvä ongelma on näkö, pitäisi hommata kaksiteholasit.
Terve olen ollut tämän vuoden syksyyn saakka. Minulla todettiin kilpirauhasen liikatoiminta johon nyt sitten elämäni ensimmäiset jokapäiväiset lääkkeet. Silloin tällöin huuliherpes kiusaa, kuten nytkin oikein helskutin ärsyttävästi. Onneksi se on pysynyt poissa monta kuukautta.
N43
Vierailija kirjoitti:
42, edelleen täysin terve. Mitä nyt pienempiä ja isompia urheiluvammoja ja ruhjeita tulee aina välillä hankittua.
Olen kateellinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kateellinen!
No, minulla on ilmeisesti ollut hyvä tuuri geenilotossa, vaikka varmasti elämäntavat osaltaan vaikuttavat. Mutta ei sitä tiedä, mitä tässä vielä vanhemmiten voi eteen tulla, joten turha vielä alkaa kahdehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unettomuus.
Nivelrikko polvissa.
Löysät polvinivelet.
Ahdistus.
N41
Ylipaino.
Lisäksi peräaukossa taitaa olla pukama/pukamia.
Kaukonäkö on heikentynyt, mutten käytä silmälaseja.
Kolesterolit koholla välillä.
Veriarvoissa hieman ylityksiä.
Refluksi.
PCOS.
Vaivaisenluu.
Ohis mutta ihmiset alkaa muodikkaasti vältellä punaisen lihan tai ylipäätään lihan vähäistäkään syöntiä, jonka seurauksena on muodikasta käydä mittauttamassa ferritiini kun yllättäen alkaa väsymys, hiuksia putoaa päästä, iho ärtyy helposti, maha turpoilee ja suoli temppuilee. Koska rauta vähissä kaikista elimistön onkaloista.
Maalaisjärkeä tähän hommaan, ja syökää sitä mitä kehon tekee mieli koska keho kyllä ilmoittaa tarpeistaan ja puutteistaan, eikä media.
Ikää 46 v. Silmälasit olleet lapsesta saakka. Ei mitään vaivoja, sairauksia tai lääkkeitä. Urheilen paljon, lenkkeilen, pyöräilen ja pelaan pallopelejä. Olen tosi kiitollinen kyllä tästä, kun sen vain aina muistaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unettomuus.
Nivelrikko polvissa.
Löysät polvinivelet.
Ahdistus.
N41
Ylipaino.
Nyt kaikki tuhmat lapset kuulolle. Toistan:
»J«ouluna ollaan sitten jokaiselle kiltisti! Muuten tontut raportoivat tämänkin eteenpäin ja syliin napsahtaa kasa risuja.
Hyvää Joulua kuitenkin! (:
Ps. Tarinan opetus kuuluu: Ei kannata aliarvioida Hammaskeijun ❤ saatika Joulupukin 🎁 älyä ja voimaa.
Nyt kaikki tuhmat lapset kuulolle. Toistan:
»J«ouluna ollaan sitten jokaiselle kiltisti! Muuten tontut raportoivat tämänkin eteenpäin ja syliin napsahtaa kasa risuja.Hyvää Joulua kuitenkin! (:
Ps. Tarinan opetus kuuluu: Ei kannata aliarvioida Hammaskeijun ❤ saatika Joulupukin 🎁 älyä ja voimaa.
Mihin tää nyt liittyy?
Olen 44 eikä mitään ihmeempiä, paitsi tämä ah niin muodikas raudanpuute ja siitä johtuvat oireet sitten. Tämä minulla on kyllä ollut jo ihan teinistä asti, joten kummasti sen kanssa on oppinut elämään vaikka huippaa, pyöryttää, väsyttää ja korvissa suhisee. Tiedostan, että olen ollut onnekas perittyäni enemmän isäni kuin äitini puolelta, jolla on kaikenlaista allergiaa ja ihottumaa ja reumaa. Isältäni saanut hyvän perusterveyden (en ole oikein koskaan kipeänä), nuorekkaan olemuksen, hyvän ihon, hyvän peruskestävyyden sekä joustavuuden, ja todella hyvät unenlahjat. Mutta myös add:n... Kolme lasta, eikä yhtään ylipainoa, syön suht terveellisen monipuolisesti eineksiä vältellen, välillä tulee nautittua alkoholia hieman liikaa, mutta voin olla myös pitkiä aikoja kokonaan ilman, arkiliikuntaa paljon ja monipuolisesti, välillä lenkkeilyä, jo muutamia vuosia ollut stressiä aivan liikaa, mutta olen saamassa olosuhteita itselleni suotuisimmaksi. Voi kun saisin nauttia vielä pitkään tällaisesta perusterveydestä!
Pitää venytellä ja lämmitellä ennen urheilua. Olen terve. Ei kremppoja. Ikänäköä pukkaa.
Joskus ahdistaa ja masentaa (pms ja muulloinkin kausittain).
Joskus päänsärkyä huimausta, ehkä syynä alhainen verenpaine ja nyt sain ikänäköön elämäni ekat lasit.
Kilpirauhasen vajaatoimintaan syön thyroxinia.
Polvinivelet löysät, tuntuu ikävälle.
Lääkäri sanoi minulla olevan astmaa, mutta kyseinen astma loppui siihen kun vaihdoin työtilaa (terveeseen). Astmalääkkeet pahensivat oloani kaikin puolin.
Seksi luistaa paremmin kuin ikinä :)
Vierailija kirjoitti:
Joskus ahdistaa ja masentaa (pms ja muulloinkin kausittain).
Joskus päänsärkyä huimausta, ehkä syynä alhainen verenpaine ja nyt sain ikänäköön elämäni ekat lasit.
Kilpirauhasen vajaatoimintaan syön thyroxinia.
Polvinivelet löysät, tuntuu ikävälle.
Lääkäri sanoi minulla olevan astmaa, mutta kyseinen astma loppui siihen kun vaihdoin työtilaa (terveeseen). Astmalääkkeet pahensivat oloani kaikin puolin.
Seksi luistaa paremmin kuin ikinä :)
Onko sinulla ehkäisypillerit? Minulla ne aiheuttivat vuoroin pelkoa ja ahdistusta ja vuoroin apaattisuutta ja välillä väsymystä ja jopa aivosumumaista tunnetta etenkin töissä. Olen 47, muuten ihan perusterve. Vaihdevuodet eivät ole vielä alkaneet mutta esivaihdevuosissahan suurin osa meistä nelikymppisistä nyt menee.
Vaihdettiin Kyleena-hormonikierukkaan, pillereiden jälkeen kesti noin 3kk ennen kuin niiden pillereiden vaikutus alkoi loppua ja kierukan vaikutus alkaa ja koska kierukassa on vain yhtä hormonia, pillereissä ainakin kahta, joten pillereissä oleva vaikutti huonontavasti aivojen serotoniinitasoon. Pillereitä ei muutenkaan kuulemma suositeltaisi enää yli nelivitosille.
Nyt olo on itsevarma, rohkea ja jaksaminen ollut erinomaista ja ajatukset selkeitä, vaikka muuten pimeä ja masentava vuodenaika.
Niin ja vahva likinäkö sekä omituisen isot rinnat, jotka ärsyttävät ja liivien osto tulee kalliiksi (L85). Laihdutus helpottaa varmaan tätä vaivaa ja olen laihdutuskuurilla, vuodessa on pudonnut 10 kiloa. Minulla on vahva psyykenlääkitys, joka ainakin hidastuttaa painon putoamista.