Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen osuus vauva-arjessa

Väsynyt
17.12.2018 |

Mitenkäs teillä jakautuu vauvan hoitaminen miehen kanssa? Onko teillä mies heräämässä öisin sinun puolesta vai hoidatko kaiken yksin ja väsymys painaa kovin päälle..
Mä koen vahvaa epäreiluutta. Toki kun täysimetän meidän yhteistä esikoista, on vauva minulla suurimman osan ajasta. Vauva on nyt 2,5kk ja mietin helpottaako tämä vasta sitten kun imetystaival on ohi eli vasta kun pikkunen on vuoden ikäinen.
Kaiken huipuksi mies menee ja tulee melkeenpä miten lystää. Itse olen kodin vankina. Autoa kun ei ole ja julkiset ei kulje kun asumme niin korvessa. Odotin miehen osallistuvan lapsen hoitoon enemmän omasta halustaan. En halua pakottaa häntä vaikka ehkä pitäisi. Vertaistukea kaivataan kovin.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä hoidettiin, olimme yhdessä kotona ensimmäiset 5kk, jonka jälkeen palasin töihin, en imettänyt, koska en pysty. Mutta jos olisin niin tottakai olisin lopettanut töihinpaluuseen. Ei sitä mikään pakko ole jatkaa vuoteen asti, vauva pärjää kyllä vähemmälläkin.

Töihinpaluun jälkeen mies hoiti suurimman osan. Minä tietenkin sen minkä töiden jälkeen ehdin, jotta mies pääsi harrastamaan. Mies heräisi viikot, minä pe-la yön sekä la-su, ja nukuin päivällä enemmän. Hyvin meillä toimi tämä jako ja kumpikin sai nukkua kuitenkin kunnolla myös vähintään pari kertaa viikossa. Joskus mies nukkui yön myös viikolla ja minä heräsin, jos oli kovin väsynyt.

Vierailija
2/3 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akat hoitaa vauvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/3 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap.

Kannattaa varmasti keskustella miehen kanssa tilanteesta perusteellisesti. Äidin uupumus on vakava asia. On selvää, että imettävän yöunet keskeytyvät, mutta mahdollisuuksien mukaan isän tulee osallistua vauva-aikanakin arjessa selviämiseen. Se on ehdottomasti koko perheen etu. Väsymys ja unenpuute aiheuttavat kenessä tahansa seuraamuksia. Perheessä vanhemmat kantavat yhdessä vastuun, yhdessä sopimillaan toimintamuodoilla. Epäreiluus on voitava muuttaa reiluudeksi ja siinä kuunnellaan kumpaakin osapuolta tietenkin. 

Jos keskinäinen keskustelu ei tuo tarvittavaa muutosta, on hyvä ottaa yhteyttä esim. neuvolaan tai muuhun keskustelutahoon, jossa voitte luoda ulkopuolisen työntekijän kanssa perheellenne sopimukset ja toimintamallit tästä vaiheessa selviämiseen.  Jos mitään ei muuteta, en usko, että siitä koituu hyvää suhteellenne ja perheeseenne.