Pidätkö todennäköisenä että olisit selvinnyt v. 2004 tsunamista koska olisit tiennyt mikä sieltä tulee
ja osannut varoa. Sanotaan nyt jossain rannalla Thaimaassa vaikka.
Siis tiesit mikä on tsunami ja miten se toimii.
Kommentit (629)
Vierailija kirjoitti:
Outo kommentti. Eikös hän nimenomaan sanonut, ettei siinä ehdi pelastamaan toisia, tai edes omia perheenjäseniä? Totta kai jokaisen kannattaa ensisijaisesti yrittää pelastaa itsensä, se että kiirehtisi varoittamaan toisia on aivan toissijaista siinä tilanteessa.
Henkilö väitti, että olisi heti tiennyt mistä on kysymys, mutta osoitti ettei näin ole, koska tilanteessa ei muka ole lainkaan aikaa varoittaa muita. Tyttö joka oikeasti tunnisti Tsunamin ja tiesi mistä on kysymys tiesi myös sen, että aalto tulee riittävällä viiveellä, jotta ehtii varoittaa muitakin ja sen tietonsa ansiosta pelasti todennäköisesti ko. ranta-alueelta kaikki muutkin eikä vain itseään ja perhettään.
Millä ihmeen viiveellä?
Ei kyllä mä kuolen ekana kun mitä tahansa tapahtuu. Siellä minä pyörisin hoo moilasena ihmettelemässä mitäs tää nyt on. Ihan sinänsä järkevällä ihmisellä voi olla yllättävän pitkät piuhat.
En olisi tiennyt mikä tsunami on.
Me oltiin rannalla aamupäivällä ennen tsunamia, merenrannalla ja hotellialueen uima-altaalla ja kaikki oli niin tavallista kuin vain voi olla. Veden vetäytyminen niin kauas oli ehkä outoa, mutta ei vaikuttanut huolestuttavalta, ihmiset tekivät ihan tavallisia asioita, olivat rauhallisia ja moni lähti kävelemäänkin merelle päin. Vielä siinäkin vaiheessa kun aalto oli näkyvissä kauempana merellä varmaan kaikki ajatteli sen olevan ihan tavallinen vähän isompi aalto, niin mekin.
Kun oltiin lähtemässä rannasta, ehdittiin ottaa omat tavaratkin mukaan, ajateltiin että lähdetään varmuuden vuoksi. Sitten kun oltiin kävelemässä hotellille päin, huomattiin, miten lähellä aalto oikeastaan onkaan ja oikeastaan vasta siinä vaiheessa kaikki alkoi hahmottua. Ympärillä juoksi ihmisiä, ihmiset huusivat jotain toisilleen ja jotkut huusivat läheistensä nimiä, aika kaaos. Ainakin tällä rannalla kaikki tapahtui hyvin nopeasti, eikä sitten kun huomattiin mitä tapahtuu, olisi ollut aikaa tai mitään mahdollisuuksia varoittaa toisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä mä kuolen ekana kun mitä tahansa tapahtuu. Siellä minä pyörisin hoo moilasena ihmettelemässä mitäs tää nyt on. Ihan sinänsä järkevällä ihmisellä voi olla yllättävän pitkät piuhat.
Käytännössähän näin
Vierailija kirjoitti:
En olisi tiennyt mikä tsunami on.
Harva tiesi varsinkaan tuolla nimityksellä
Saako olla ylpeä kun tiesi mikä on tsunami jo ennen 2004 tsunamia?
Vierailija kirjoitti:
Saako olla ylpeä kun tiesi mikä on tsunami jo ennen 2004 tsunamia?
Mitä ylpeyden aihetta siinä on?
Tänään tulee joku tsunamiohjelma
Onpa tässä keskustelussa typeriä luuloja ja uskomuksia. Ihan kaikkea ei kannata uskoa mitä jostain entistä lukee.
En usko että monikaan olisi vaikka haluavat itse uskoa niin.
Miksi ei voi käyttää suomenkielisiä sanoja? Tsunami on japaninkielinen sana, suomeksi se on hyökyaalto.
Ihan turhaa yrittää puolustella että tsunamista olisi tiedetty kovin paljoa ennen tätä kaikkien tuntemaa tsunamia. Ei tiedetty, hyvin harvat tiesivät.
Turhaa niitä paikallisia on syyttää siitä että heidän olisi pitänyt mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa niitä paikallisia on syyttää siitä että heidän olisi pitänyt mitä tahansa.
Ei he ole mitään turistien palvelijoita.
Olisin selvinnyt ja pelastanut muutaman muunkin
Vierailija kirjoitti:
Olisin selvinnyt ja pelastanut muutaman muunkin
Miten?
En lainkaan todennäköisenä, olisin todennäköisesti ihmetellyt merta, miltä se sitten onkaan näyttänyt ja fiilistellyt ihanaa päivää. En edes tiennyt mitä tsunami tarkoittaa, vaikka olen monta kertaa käynyt Indonesiassa, koska isäni on kotoisin sieltä. Tsunami kosketti meidänkin perhettä, isovanhemmat ja isän sisarukset perheineen kuolivat, olivat viettämässä joulua rannikolla isän siskon perhen luona.