Ravintola-alan ihmiset, miksi muka työ ei maistu? Satoja paikkoja auki ja kova pula!
Olen uudessa työssäni tekemisissä ravintola-alan rekrytoinnin kanssa ja törmäsin tähän ilmiöön, että työntekijöitä on todella haastavaa saada asiakkaalle.
Valinnanvaraa on: eri pituisia työsuhteita ja paikkoja, hienoista paikoista arkisempiin. Ja nyt talvella tarjolla sesonkityötä upeissa puitteissa, majoituskin järjestyy.
Mikä alalla mättää, miksi ammattilainen ei halua ottaa työtä vastaan? Olisi kiva kuulla alalla olevien kokemuksia. Olen nyt useampana viikkona joutunut tarjoamaan eioota asiakkaille.
Kommentit (35)
"Sesonkityötä upeissa puitteissa, majoituskin järjestyy" = kaljahanan varteen leville, jossa työnnät paskan palkkasi yrittäjän tarjoamaan kuuden neliön kopin vuokraan?
Eii tuolla vttu kukaaan hengissä selviä kun työkaveriitkin vttuilee kaikesta.
Jos majoitus järjestetään, on se ylihintainen kimppakämppä erämaassa.
Mulle käy vuorotyö, ja palkkakin riittäisi, mutta huonot työolot oli syy miksi lopetin ravintolahommat. Ei ehdi vessassa käydä, saati ruokista pitää, kun yksin joudut raataa, oli minkälainen ruuhka tahansa.
Moni ei jatka rankalla alalla ja ne jotka jatkavat ovat saaneet vakituisen paikan.
Kausityöntekijöillä saattaa olla "kolhoosi" tyyppinen yhteismajoitus, nuku siinä sitten kun ovi käy ja hulabaloo on päällä. Jopa tavarat häipyy lopettavien työntekijöiden mukaan.
Huonot ja pitkät työajat. Raskas työ. Et välttämättä saa otettua ylitöitä pois silloin kun haluaisit. Sulle voidaan aivan yllättäen sanoa et joudut ottaa ylityöt pois jos joku päivä asiakkaita vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile itse.
No tämä vastaus nyt ei lisää ymmärrystäni millään tavalla, enkä ole edes alan ammattilainen, työni ei ole tehdä ruokaa tai tarjoilla.
Mikä työssä on niin ikävää tai ilmapiirissä, millä tavalla? Millaisiin paikkoihin ihmiset haluavat töihin? Mitä voisin tehdä saadakseni ammattilaiset kiinnostumaan töistä?
Ap
Hah, Ap on heitä ketkä soittelevat läpi vuokrafirman listoja lauantaiaamuna kun neljän tunnin vuoroksi luvattu ylimäärätiskin tiskaaja onkin saikulla, eli krapulassa. ”Jos sinulla on pulssi, olet juuri etsimämme henkilö” tai ”nyt ois keikka luvassa...”
Haluaisin taas työelämään, lähinnä osapäivätöihin. Olen itse eläkkeellä, mutta erittäin hyvässä kunnossa oleva sosiaalinen, akat. nainen. Olen suorittamassa mm. hygienipassia ja joskus nuoruudessani ollut ravintolassa töissä. Olen tehnyt keikkatöitä mm. messuilla. Varsinaisen työuran olen tehnyt teoreettisella alalla. Nyt haluaisin osapäivätöihin vaikka kahvilaan, jossa voisin käyttää kätevyyttäni hyväksi. Mutta en tiedä, saisinko ikäni puolesta edes keikkatöitä. Asun Helsingin keskustassa. Mistähän kannattaisi alkaa hakea töitä?
Surkeaa palkkaa vastaan työolot, jossa et pääse käymään vessassa ja päivä venyy ilman varoitusta kaksitoista tuntiseksi. Et ehdi myöskään syödä. Kaikki ovat niin loppu, että työkaverit riitelevät ympärillä joka päivä. Ennen nukkumaanmenoa itkin itseni uneen, koska tiesin painajaisen jatkuvan huomenna.
Vaihdoin alaa. Nyt on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile itse.
No tämä vastaus nyt ei lisää ymmärrystäni millään tavalla, enkä ole edes alan ammattilainen, työni ei ole tehdä ruokaa tai tarjoilla.
Mikä työssä on niin ikävää tai ilmapiirissä, millä tavalla? Millaisiin paikkoihin ihmiset haluavat töihin? Mitä voisin tehdä saadakseni ammattilaiset kiinnostumaan töistä?
Ap
Ap, lue ajatuksella mitä sinulle on vastattu. Jos et edes ole alalla ja vain rekrytoit ihmisiä toimeksiannosta, et kyllä voi mitenkään vaikuttaa työoloihin tai tehdä mitään, millä olisi vaikutusta.
Sama se on siivous- ja hoitoalalla. Ulkomaalaisia saa vaan töihin,jos heitäkään. Joten aina kun joku valittaa, että ei ole töitä, niin en kyllä usko. Ainakin pääkaupunkiseudulla saa täysin kouluttamaton, suomen kieltä välttävästi osaava esim siivousalan töitä.
T. Itsekin hr:ssä työskennellyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile itse.
Ap
En usko, että sä voit tehdä mitään. Ongelma on siinä, että edulliset hinnat asiakkaalle tarkoittavat lähes aina alimiehitettyä henkilökuntaa.
Kyllä maistuu. Teen keikkaa, kun mulle sopii. Pidän myös mielelläni pari kuukautta vapaata vuodessa. Sesonkityöntekijäksi en ala, perhe on tärkeempi.
Vttu voisi perustaa raviintolan joka myy vaiin lihapullia ja nauravianakkkeja.
Raskasta raatamista huonolla palkalla, kukaan ei arvosta. Ilmapiiriongelmat ja se helvetillinen kaaos ja kiire, tosi rasittavaa.
Terveys menee, monen alan tekijän tunnistaa ns. kyfoosista eli köyrystä yläselästä, ja jäykistä jaloista (kinkkaava askel). Minä lopetin alan työt 33-vuotiaana, kun fyssari sanoi että työ on aiheuttanut alkavan kyfoosin, muita selkäongelmia ja kireyttä koko ajan joka puolella kehonhuollosta huolimatta. Ei ihan ole sen noin 12e/h palkan arvoista.
Nyt olen työttömänä ja odottelen kevään yhteishakua, onneksi saan ansiosidonnaista vielä pitkään. Alan töitä en aio todellakaan enää tehdä, muuta kuin ehkä sen verran mitä voi tehdä ilman että vaikuttaa ansiosidonnaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vttu voisi perustaa raviintolan joka myy vaiin lihapullia ja nauravianakkkeja.
Siihen kylkeen vielä kermalla höyystetty perunamuusi, kukaan täyssjärkinen ei voi kielltäytyä.
Tällä palstalla on usein käyty tätä keskustelua. Syitä: huonot työajat, surkeat työolot ja surkea palkka. Normaalin perhe-elämän viettäminen usein mahdotonta. Alalta lähdetään nopeasti pois.