Yksinkertaisia asioita joita tuttunne ei ole tietäneet?
Esim. tämä perinteinen, 19-vuotias ei tiedä mikä on korko...
Kommentit (50)
No, jotkut eivät osaa tietää-verbin taivutusta, pääpilkkusääntöä tai verbin kongruenssia. Kaikki muuten ihan alakoulun asioita.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tarvitseeko sinänsä tietää mutta yksi puolituttu ei ollut koskaan kuullutkaan david beckhamista.
Ei lätkänpelaajien tuntemattomuus ole mikään häpeä.
Mikä on hiisi.
Ihminen työskentelee älyä ja hyvää yleissivistystä vaativassa työssä.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini ei tiennyt sitä että armeijaan ei pääse muuta kuin täysin terveet. Kun toisen kaverini poikaystävä jolla oli pysyvä vamma sai vapautuksen armeijasta, niin tämä kaverini ihmetteli isoon ääneen miksei tämä kundi voinut mennä vaikka kirjuriksi tai muihin tehtäviin missä ei tarvitse juosta metsässä. Hän ihan tosissaan kuvitteli että vapautus on jotenkin vapaaehtoinen, ja aina voi silti mennä armeijaan jos vaan itse haluaa.
Noinhan sen pitäs olla kun kaveris sanoo! Olihan b-miehiä sodassakin.
Joo, mutta vapautuksen saanut on c-mies. b-miehet menevät armeijaan yhä edelleenkin.
Omana aikanani B-miehet palvelivat mm. lähetteinä, kirjureina, tietyissä autonkuljetustehtävissä ja keittiöllä.
Kevyt perustaistelukoulutus alokasaikana annettiin.
Jos oli esim. niin vahvat silmälasit, että ne menetettyään ei erottaisi omaa vihollisesta, astma, joku polvivamma jne. tippui palveluskelpoisuusluokka B:hen.
Kävin armeijan 1999 ja olen astmaatikko joka joutuu käyttämään päivittäin avaavia ja astman tulehdusta hillitseviä lääkkeitä, silti A miehenä palvelin intin, eli en ainakaan minä päässyt/ joutunut automaattisesti B mieheksi.
Työkaveri ei tiennyt, että rusinat ovat kuivattuja viinirypäleitä...
Luuli että pähkinät ym. Täytyy kypsentää ja kuoria ennen syömistä, että avokado on makea hedelmä ja pirkan herkkusienet myrkyllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Että tietäneet-sanan, voi kirjoittaa myös tienneet.
Jos haluat saivarrella, niin otsikossa oli muitakin virheitä. "...asioita, joita tuttunne eivät ole tienneet".
Tuttuni osaavat lukea ja kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
iuy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutettu ja ihan sivistyneen oloinen ihminen (ikä 45v.) ei ollut koskaan kuullutkaan Risto Jarvasta.
Tämä jotenkin hätkähdytti, koska Loma, Jäniksen vuosi, Mies, joka ei osannut sanoa ei jne. on mulle vähän sama kuin ei tietäisi Peppi Pitkätossua.
Mutta ystävyys jatkuu ja onkin arvokasta saada ystäviä näin myöhemmällä iälläkin. Eli tämä ei todellakaan ole tämän ihmisen haukkumista.
Ihmettelin vain suuresti. En tietysti ääneen.
Minäkään en tiedä kuka on Risto jarva. Silti tunnen monia ihmisiä ja näyttelijöitä sekä ohjaajia.
Mikä siinä muuten on, että nykyään tietämättömyys on niin monelle joku ylpeilyn aihe? Ei tarvitse toki jokaisen kaikkia suomalaisia elokuvaohjaajia tietää, mutta jos nyt jotain suomalaisesta elokuvasta tietää, niin kuin kommentista päätellen sinä tiedät, kyllä Jarva sinne tiedettävien joukkoon kuuluu Kassiloiden, Kaurismäkien ja Niskasten kanssa. Vaikkei siis yhtään Jarvan elokuvaa edes tietäisi, niin pitäisi kuitenkin joku kello päässä kilkattaa, että kyse on vissiin elokuvaohjaajasta.
Mutta että oikein pitää tulla kehuskelemaan, että minäpäs en Jarvaa tiedä, enkös ookin kova jätkä. Mikä hitto siinä on, että tyhmyys ja tietämättömyys on nykypäivänä hienoa ja se, että on perillä asioista ja omaa edes auttavan yleissivistyksen, on jotenkin noloa. Vielä kymmenisen vuotta sitten asia oli toisin päin, mutta nykyään ääliöt valtaavat maailman rinta rottingilla ja huutavat mutuaan netit täyteen ja haukkuvat kaiken maailman dosentteja ja tutkijoita.
En ole tuo, jota lainasit. Mutta itse ainakin joskus kommentoin, etten tiedä/tunne jotain (joka Pitäisi kirjoittajan mukaan tuntea), ihan vaan sen takia, ettei se minun mielestäni ole niin tärkeä asia tietää. Tarkoitus ei ole mitenkään ylpeillä tietämättömyydellä, vaan huomauttaa, ettei kaikki ihmiset ole kiinnostuneita samoista asioista.
Pointti olikin siinä, että kyseinen kommentoija heti perään toi ilmi, miten kyllä näyttelijöitä ja ohjaajia tuntee. Eli kuten totesinkin, kaikkien ei tarvitse tietää suomalaisia ohjaajia, jos ei ole suomalaisesta elokuvasta kiinnostunut. Mutta jos ihan itse tulee kertomaan, että kyllä sitä elokuva-alan väkeä paremminkin tunnetaan, niin miksi pitää ylpeillä sillä, että Jarvaapas en tunnekaan? Kyse ei kuitenkaan oikeasti ole jostain täysin marginaalisesta ja vain übersyvällisesti suomielokuvaa seuraavien tuntemasta henkilöstä, jolloin tuo kommentti olisi ymmärrettävä eli tuotaisiin ilmi, että edes alaa tunteva ei välttämättä tiedä Jarvaa, koska tämä on marginaalia. Kommentoija halusi vain pätetä sillä, ettei tässä edes alan ammattilaisen ja asioista tietävän kato tartte jotain jarvoja tuntea. Ja tämä asenne on oikeasti se vallitseva nykymaailmassa ja tällä palstalla. Ei tuo asiallisesti oman tietämättömyytensä ilmi tuonti, johon sinä viittaat.
Eräs tuttuni ei tiennyt että autoradion kuuntelemiseen tarvitaan kaiuttimet. Tai ainakin yksi kaiutin. Oli sitä mieltä ettei tarvitse kaiuttimia autoonsa koska kuuntelee radiota niin hiljaa.
En ole tuo, jota lainasit. Mutta itse ainakin joskus kommentoin, etten tiedä/tunne jotain (joka Pitäisi kirjoittajan mukaan tuntea), ihan vaan sen takia, ettei se minun mielestäni ole niin tärkeä asia tietää. Tarkoitus ei ole mitenkään ylpeillä tietämättömyydellä, vaan huomauttaa, ettei kaikki ihmiset ole kiinnostuneita samoista asioista.