Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä voisin auttaa alkoholiongelmaista ystävääni?

Vierailija
16.12.2018 |

Kyseessä siis 40+ nainen, ns. perusasiat ulkoapäin katsottuna kunnossa - siis työelämässä, samassa työpaikassa 15 vuotta, hieno omistusasunto, paljon ulkomaanmatkoja, ulkonäkö vielä ok. Mut se dokaaminen... harva tietää, että ihan joka ilta menee olutta / siideriä semmoset 6-10 tölkkiä, tai viinipullo. Viikonloppuisin sit ihan räkäkännit. Jos menen vaikka elokuviin hänen kanssaan, hän on käynyt jo muutaman oluen juomassa sitä ennen, ja elokuvateatteriin hän on ottanut mukaan taskumatillisen juotavaa, jota sit naukkailee. Eikä vaikuta edes tulevan känniin.

Ravintolassa sit alkudrinkit ja ruokajuomat, vetää koko ajan viinin ohessa drinkkiä, että saadaan juotua viinipullo puoliksi.

Mitä tässä tilanteessa ystävänä voisin tehdä? Eniten huolettaa ongelmat, jotka on viinan käytöstä tulleet. Siis tosi paljon tapaturmia. Kaatumisia. Käsi murtunut, ranne murtunut, kerran löi naamansa niin, että leukaluu murtui. Kylkiluita mennyt murtumalle ja niin edelleen. Kerran oli kaatunut kotonaan niin, että taju oli mennyt vähäksi aikaa. Ja kerran oli mennyt röökille parvekkeelle pakkasella, sammunut tuoliin ja havahtunut, kun on kylmä.

Hän on viime aikoina alkanut tiedostaa ongelmansa, puhuu siis että ”kun mulla on tämmöinen ongelma” ja viittaa riippuvuuteensa, mut puhuu siitä siihen tyyliin, että jokaisella on omat ongelmansa, jollain on huono suhde, jollain paniikkihäiriö, jollain masennus ja hänellä sattuu olemaan tämä.

Oon yrittänyt varovasti ehdotella jotain hoitoa tai ainakin asiasta puhumista lääkärille, mutta pelkää leimautuvansa, asian menevän työnantajan tietoon jne.

Hänen siskonsa on niin ikään alkoholiongelmainen, ja se mitä oon ymmärtänyt vanhemmista, niin heillekin maistuu. Hän ei ole naimisissa / avoliitossa. Nykyisessä suhteessa on tilanne, että hän joutuu salaamaan juomistaan mieheltään.

Kaikki tapaamiset hänen kanssaan kietoutuvat viinan ympärille ja vaikka itse olisin ihan juomatta, hän kyllä juo vaikka sit elokuvateatterin salissa. Välillä ihmettelen, miten hän pystyy menemään aamulla töihin.

Miten häntä voisi auttaa ja millä tavoilla, etten karkoittaisi häntä? Olen niitä harvoja, joille hän puhuu suht suoraan kännijutuistaan, enkä haluaisi alkaa moralisoida, koska sit hän vaan lakkaa kertomasta mulle.

Nyt sain tietää, että välillä nappailee unilääkkeitä ja samaan aikaan viinaa, pelkään, että tästä seuraa vielä pahempi vaihe... :(

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu suoraan. Sano, että olet huolissasi ja valmis auttamaan, jos hän on valmis ottamaan apua vastaan. Todnäk hänellä on alkoholisti-geeni, ja täys raittius on ainoa tie, jos meinaa hengissä pysyä.

Vierailija
2/10 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita, että olette molemmat selvin päin. Menkää vaikka uimaan, siellä on vaikea kantaa taskumattia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettei ole jo saanut varoitusta töissä? Ehkä hän ei kerro kaikkea.

Vierailija
4/10 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin ollessa maistuu. Eron jälkeisenä puolena vuotena itsellenänikin viinipullot löysivät tiensä kämppään myös arki-iltoina. Havahduin siihen kun aamulla ei enää tuntunut krapulaa, mikä on yksi orastavan alkoholinkäytön ongelma.

Ratkaisu oli uusi suhde naisen kanssa, josta haluan pitää kiinni. Ei itsekään sylje lasiin mutta on erittäin kohtuukäyttäjä. Urheilu auttaa myös, muttei yksin- rankan treenin jälkeen jos milloinkaan vinetto maistuu oikein hyvin. 

Vierailija
5/10 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeaa se on.

alkoholiriippuvuus on synnyttyään heroiiniriippuvuuteen verrattavissa voimakkuudeltaan, ja vain hyvin harva pääsee eroon alkoholista ennen kuolemaansa.

ja niistä kuolemista suurin osa johtuu alkoholin aiheuttamista sairauksista.

Vierailija
6/10 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi auttaa. Ota vaan etäisyyttä.

Vierailija
7/10 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaikeaa se on.

alkoholiriippuvuus on synnyttyään heroiiniriippuvuuteen verrattavissa voimakkuudeltaan, ja vain hyvin harva pääsee eroon alkoholista ennen kuolemaansa.

ja niistä kuolemista suurin osa johtuu alkoholin aiheuttamista sairauksista.

Olen samaa mieltä.

Vierailija
8/10 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös itse sivusta seurannut useamman ihmisen luisua. Ei sille kyllä voi kukaan ulkopuolinen mitään. Tietenkin voi sanoa olevansa huolissaan, mutta päätös tilanteen muuttamisesta on jokaisen tehtävä itse. Useimmilla vasta joku katastrofi herättää.

Vierailija
9/10 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman pohjakosketusta ystäväsi tuskin haluaa muuttua ja lopettaa ryyppäämisen.

Vierailija
10/10 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistia ei voi auttaa kui alkoholisti itse. Tämä on valitettava totuus.

Parhaiten autat, kun autat itseäsi ja menet vertaistukiryhmään.

Toki voit ystävällisikin suositella vertaistukiryhmää, Aa:ta.

Kokemusta on puolin ja toisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi