*LOKAMAATUSKAT ja perjantaipölinät*
Kommentit (11)
Täällä ollaan hengissä...vaikkas tosi väsyneenä. Pojalla nyt sitten räkätauti joka pukkas päälle silloin toissa yönä. Silloin en tajunnut vielä mitä se oli, mutta eilisen päivän aikana tuli räkäoireet ym. Kuumetta jne. Viime yönä ei oltu pystyssä kuin apri kertaa...poika ihan kuuma ja mittasin ja näyttihän se mittari 38.25 ja sitten suppoa pyllyyn, syötiin, oksennettiin, syötiin ja vihdoin nukahdettiin reilu tunnin jälkeen.
Tänään on ollut kuumetta myös ja kävimme lastenlääkärillä. Normaali räkätauti, ei myöskää ollut korvatulehdusta, mutta meidän tapauksessa täytyy tarkkaan seurata kuinka kauan tämä kestää ja kuumetta...saattaa aiheuttaa sydämen vajaatoiminnan jos jatkuu normaalia pidempään (eli yli 3 pvää se kuume). Joten kotosalla hengaillaan ja kattellaan. Tilanteeseen nähden ihan virkeä tuo poju mutta myös sellaista valitusvirttä enemmä kuin normaalisti. Poika syö myös ihan ok. Mutta kyllä mamma sydän ihan sykkyrällä kun poika on niin reppana välillä ja räkä vaivaa hengitystä. Pikkaisen vaikeaa imee sitä räkää Fridalla saatikka saada sinne niitä tippoja, alkaa venkoilemaan ja itkemään ihan hurjana.
No kuitenkin...lääkäriltä kävelimme Jumboon apteekkiin ja pikaiseen kävin ostamassa äidilleni äitienpäivälahjan. Poika oli supon vaikutuksen alaisena todella rauhallinen ja katteli vain ympärilleen. Nukahti kävellessä kotiin mutta olipa vain 30 min päikkärit. Nyt kipeenä ei ole oikein nukkunut hyviä päikkäreitä.
Eilen kävin ostamassa pari säästöpakkausta vaippoja ja kylkiäiseksi sai ' Yliherkkä' -paidan, se on nyt päällä, sopii tähän tilanteeseen....
Kunpa olisi mahdollisuus kuvan lähettämiseen niin lähettäisin...syötin pojalle hedelmäsoseen hetki sitten, herra istui syöttötuolissa ja oli naama täynnä sosetta ja hymy leveä kuin Hangon keksi, oli pakko ottaa kuva että ' tässä meidän kuumeileva räkänokka' .
Nasulle kiitokset infosta siitä ruotsinkielisestä tarhasta, sen verran olen tehnyt asian eteen että sain hakupaperit postitse tänään mutten ole yhtään katsonut/etsinyt missä niitä tarhoja on.
Juu nyt täytyy mennä...joku haluaa selvästi maituuu...mukavaa perjantaita kaikille!
romi & kuumeileva räkänokka
Kaupunki reissu tehty. Hoitovapaa anomuksenkii vihdoin ja viimein kävin tekasee, oh hyväksyi sen, pakkohan se vissii on, vaikka töissä kamala ahdinko kun sijaisia ei saa palkata pläp pläp pläp... Tosiaa ei kyl tällä hetkellä hoksita yhtään tuo työmaa kun siellä kävi kurkkaa mitä sinne kuuluu..
Kiva kuulla ROMI jottei luntsaa vakavampaa pojussa oo. Meillä on muutes yks hyvä kuva kanssa tytystä kun on juuri syönyt luumua, naama on aikamoisen sotkun vallassa. Serkkutyttö kattoi sitä ja totes vaa " et eihän tuo ole sitä....." Se nimittäin näyttää just siltä kun tuoreet tortillat ois kitusiinsa vetäny...
Jaa mamskulii kutsutaa..palajan...
-eekkis-
Voihan vau, mulla oli sitten jäänyt viimeks tää sivu auki kun valittelin tuosta ukkelista ja niinhän tuo sitten koneelle tullessaan lukas mun sepustukset... hih!
Et näin hyvin meillä menee et luetaan netistä sitten mitä toinen mököttelee tai ylipäätään ajattelee...
Dina kävi tänään sitte hammashygienistillä, ihan vaan jutskattiin ja se vaan vilkas Dinan suuhun, ei sen kummempaa.
HYVÄ ettei ROMIn poitsulla ollut hätää! :)
Nyt alkas olle miedän pimun kylpyaika et se on morjens taas vähäks aikaa!
-Mari & väsynyt kulti-
Niin se on taaaas ilta tullut. Jotenkii tuntuu jot nää päivät menee jokseenkin nopiaa.. touhua riittää..
MARI, niin se on minullakin jäänyt muutaman kerran kone auki just tältä sivulta, kun on tullu kiirus tytsyn luo. Mies onkin sitte lukenu juttuja ja JUST niillä hetkillä oon kirjottanu kuinka veetuttaa välillä. On sitte ihmetelly et kuinka tuommosta kirjoitat, mutta oon selittäny et tää on yks minun henkireikä johon purkaa kiukkua. Ehkä se on ymmärtänyt kun ei oo pahemmin ainakaa torunu.
Meilläkin oli kylpy hetki, tytsy on kyllä aina tykänny olla kylvyssä. Nyt kun jonnin verran istuu niin on ehkä " enemmän" puuhaa ankkasa kanssa, tosin tuettuna istuskelee.
Galluppia pukkais, ootteko käyttäny kui saunan lämmössä lapsosiinne??? Meillä on muutaman kerran käynyt löyly huneessa, sylissä, mutta hermostuu kun kiukalta kuuluu suhinaa...
Tänää vietii muutamia laatikoita sinne nuikkii ja muutamia säilytyksee. Toinen pakastin ja vuodesoffa vietiin säilöön. On tässä kyllä puuhaa, vaikka ollaa asuttu täällä nyt 1½vuotta, ni tuntuu et sitä krääsää on tullu jonnin verran hamstrattuu. Itse asiassa oon ihan kylästi heittäny poiskin vaikka sydäntä riepoo heittää " hyvää kamaa pois" . Apteekkiin vein vanhentuneita lääkkeitä, niitäkin oli miltei semmone pikkupussi täynnä.. kannattaa ehkä tulevaisuudessa paneutua tarkemmin noihin..ounou..
Jaa, riennän nyt saunan lämpöön kun tytynkii sain kukkumaan.
Taidan samalla avata sauna siden näin viikonlopun kunniaks ja tän aikamoisen uurastuksen keskellä...
Saatan palata höpiämään... tai ainakin lukaisemaan pinoa... mut jos en ni yötä tummaa ja matin kuvia. Ai nii en nähny naapurista unta viimeyönä, mutta tästä kadusta kyllä.... Taitaa tosiaa tää talo kummitella unissa...
-eekkis&annimanni-
Pakko tulla viel höpisee vaik ei mitään ihmeempiä sydämellä olekaan.
Kauhee jano tuli ku eekkis mainitsi sauna siukan... mut kun ei taaskaan ole. :/ Ihan hurjaks menny nää perjantait kun ei jaksa enää saunoakaan. Kovasti olis tehny mieli tulla Haltialan terden kautta kotiin kun tultiin koirien kanssa lenkiltä mut eipä mulla yleensä rahapussi kulje lenkeillä mukana, et haaveeks jäi.
Pimu on syönyt nyt aika niukasti viime aikoina, edes puuro ei meinaa upota. Maitoa menee ja jugurttisoseita mut kunnon ruoka ja puuro (vaikka puurossakin on hedelmäsosetta) eivät oikeen mene, ainakaan hyvällä ruokahalulla. Ja tänään pulautteli/oksenteli ruoan jälkeen aika reippaasti. :( Ehkä jotain vatsavaivoja?
Eilen illallakaan ei syönyt puuroa juuri ollenkaan ja kun tulin koirien kanssa lenkiltä joskus ysin pintaan niin pimu vieläkin vaan huuteli sängystä pää jalkopäässä ja masulteen. Otin sitten kattomaan mun kanssa LOSTia mut kiemurteli sylissäkin niin paljon et laitoin lattialle jossa innoissaan treenailikin sitten aikansa kunnes tuli IIISO kakka. Vaipanvaihdon jälkeen joi vielä pienen pullollisen maitoa ja sit sippaskin välittömästi. Et eilen ainaski masu vaivas kun ei uni tullut vaikka yleensä nukkuu jo seitsemältä.
Mitäköhän sitä nyt sitten jättäs ruokavaliosta pois...(?)
Ai niin, TRUUTTA, ostin tossa Liberon vaippoja (ekaa kertaa) ja ihan Milon näkönen poju siinä paketissa! :) Siis sen näköisenä hänet muistan.. anteeks, jos sun mielestä ei ole ollenkaan sen näköinen! :)
Nyt taidan lähtee miehen viekkuun kattelee töllöä, on tää elämä vaan niin möllöä. :) Ja runosuolikin alkaa sykkimään näin perjantai illan kunniaks!
-Mari-
Ekaksi Truutalle pesuaineista. Mä teen näin: imeytän tahrakohtaan nestemäistä Bio Luvilia, annan vaikuttaa jonkun aikaa (siis en yhtään-koko päivän, siltä väliltä:)) ja sitten koneeseen pyörimään. Puhdasta tulee! Tietysti on aina parempi mitä tuoreemman tahran käsittelee, mutta oon yllätyksekseni saanut vanhempiakin läiskiä irti.
Normaalin pyykin pesen millä pesuaineella vaan, ostan yleensä sitä, mikä on tarjouksessa. Mitään erityisiä tahranpoistoaineita en ole käyttänyt. Onkohan meillä tavallista siistimmät lapset..? ;)
Mitenkäs romin poitsu jaksaa? Onko nukuttu viime yönä?
Kiitos kaikille ihanista synnytyskertomuksista. Jännä kuinka erilailla kaikilla synnytys on mennyt, ja jokainen tietysti kokee sen aina omalla tavallaan. Mullakin yks kaveri jaksaa ihmetellä, että miten mä pari tuntia tytön syntymän jälkeen lähettelin tekstareita ja juttelin puhelimessa niinku mitään ei ois tapahtunut. Itsellään kun oli hieman rankempi kokemus takana.
Höden kertomusta odotellessa.. Toivottavasti se onnistuu ens kerralla. :)
Jaahas, Mari, ootko päästänyt villakoiras karkuun? Ne on nimittäin täällä meillä! Miten sitä sai inspiksen tohon imurointiin.. aina yhtä vaikeeta. Ja ikkunatkin pitäis pestä. Huoh..
Taidanpa oikasta hetkeks tuohon soffalle, ja ootella jos muhun iskis joku siivousvimma. Tuun sit kertomaan jos semmonen ihme tapahtuu, koska tehän ette kuitenkaan malta keskittyä MIHINKÄÄN, jos ette tiedä onko meillä siistiä vai ei.
Siihen asti hellurei!
Pähkis :)
Villisti nukuttu yö, tyty kyllä nukkui suht hyvin, mutta minä se kieppelehdin ympäri sänkyä.
Tosiaa niinkuin pähkiskin totesi niistä villakoirista, PÄHKIS, älä päästä koirias karkuun, on nimittäi meidänkin nurkissa... Pitkän matkan ovat tallustaneet, raukat... hih.. Meiltä haettiin eilen yks soffakausto pois, ja mitä sieltä alta paljastu....
Mutta nyt täytyy rientää, pitää mennä siellä töissä käymään...
Syntsä onnitteluja&haleja.. palajan myöhemmällä höpäjämään..
-eekkis-
Ei noi kaks isoo mitään mutta kun niiden pikkuserkut ovat niin kamalia sikiämään ja levittäytyvät ympäri kämppää (ja näköjään muidenkin kämppiin) ja aina tietty kaikkein vaikeimppin paikkoihin tekevät pesänsä, niin kuin mm. hyllyjen taakse ja sohvien alle.
Truutta: Me oltiin jo melkein menossa hakee niitä kaluja, mut sitten Dina sippas ni en raaskinu lähtee häntä raahaamaan mihinkään kauppoihin.
Myöhemmin illalla mies kävi sitten ettimässä jotain johtoa Gigantissa ja samalta reissulta toi DVD-laitteen, et kun sä ostat kerran parvekekalusteita ni mä ostin sit tämmösen... SIIS ARGH! Mulla varmaan on yksin varaa maksella niitä kalusteita! Mä oon ollu niin raivona et en ole pystyny vielä edes kunnolla selittää äijälle mikä meni pieleen, (ja ite se ei sitä tajuu) oon vaan mököttäny.. menkatkin ilmeisesti alkamassa niin lisää vielä v*tutusta...
Saa luvan ostaa mulle äitienpäivälahjaks ne kalusteet!!! ;)
Hyvä, Dina sippas, ehtii nukkua hyvin ennen ku lähetään sinne hampilääkäriin ja sieltä sitten kaverille käymään.
Nyt postin kimppuun.
Mukavaa päivää kaikille!
p.s. EEKKIS: onneksi asiat alkavat selviimään! :)
-Mari-
Musta on tullu oikeen maailmanmatkaaja tällä viikolla, kun oon nyt sitte käyny Jumbossa, Itiksessä ja tänään Malmilla ostoksilla.. Ei näkyny Pähkistä Prismassa, ei:O(.
Kiitos pesuaine-vinkeistä eekkis ja Pähkis, mä luulen että toi Bio Luvil tulee mullekin tahranpoistoaineeksi, kun muistelin justiin sitä, että se oli aiemmin ainaskin ihan jees aine...
Ukko-kulta just tietty soitteli, että tulee kotiin lounastamaan ja päiväkaffelle!(no ei ny silleen, vaan ihan pitää oikeesti keittää kahvia). Ostinkin justiin " narskujuustoa" eli Kainuun leipäjuustoa, ni voipi sitä nakella muutaman palan kahvin sekaan ja ah! mikä nautinto!
Niitä Marin sikiäviä sukulaiskoiria on tännekin tullu; on ne niin vikkeliä jaloistaan ja ihan ku kanit, ku niin vallan kauheesti lisääntyvät:O).
Onkos Romin vaavilla kaikki hyvin, alkaa huolestuttaa jo!
Mä en nyt jouda tän enempiä haastelee, ku lähen lämmittämään muonaa sille armaalleni ja pakko kai se on itsekin vähän kupua ravita, ettei pääse laihtumaan..Sehän se kamalaa oiskin, jos kesäksi vielä hoikistuis!
Ihanaista viikonlopun alkua ja päivänsankareille ISOT HALIT!
Truutta
Voi videtsu Truutta! Mähän oon vasta MENOSSA sinne Prismaan! Kui sää ny tollee iliman minnuu siel hilipasit käymään? Ens kerralla ilmotat täällä suureen ääneen, ennenku lähdet mihinkään! ;)
Nii ja romia oottelen minäkin kertomaan onko kaikki ok!?
Ei ne villadogit meinaa täältä lähteä, vaikka ovea näytin. Pitää vissiin kaivaa se imuri esiin.. Mut ensin shoppailemaan. Eiks se niin oo että ensin huvi, sitten työ, jos vielä jaksaa..? :)
Pähkis - laiska luonnostaan :)
No heips täältä kuopiosta. Eilen meni vähän käpy tähän koneeseen. Naurattaa muut on saaneet kelalta postia, hoitovapaasta, mutta minä sain koululta läsnäolo lappusen. ;)
Niin eilen meillä oli neuvola se 7 kk jota on siirretty jo muutamaan kertaan th menojen vuoksi. Mutta kuitenkin painoa oli 9,680g ja pituutta 73,5 ja pipo 45,4. Kehitys on hyvä, aina ollaan ennen vedetty käyrien yläosassa. Mutta kasvu on rauhoittunu, (liikkumisen myötä)
Synnytyskertomus:
Laskettuaikani oli to 29.9. Mutta ei miestä kuulunu missään...Yritin lenkkeillä, siivosin ja juoksin puijon rappuja. Mutta turhaan.
Käytiin pe 30.9 äitipl. Olin kuulema sillon sormelle auki. Lääkäri vain sanoi isukille, että voisi vähän avittaa.. :) Lääkäri vähän härkki ja pikku-ukko ei oikein tykänny..tuntui ihan kuin olisi tullut kyljestä läpi.
La 1.10 siivosin aamulla, pesin parvekkeen lasit ja poika antoi muutaman supparin mutta ei mitään vakavaa. No sit päivä juostiin cityssä ja käytiin syömässä. niitä supistuksia tuli mutta ei paljon.(ainakaan sellaisia mitkä tuntui pahalta) No illalla sit otettiin miehen kans yhteen mitä katsotaan telkasta:tarjolla oli huuma ja jääkiekkopeli. voitte arvata kumpi vei voiton. Minä painelin sit makariin lukemaan, en puhunu meihelle tuntiin mitään, kattelin vaan kelloa. Supparit tuli 5-10 min välein. Kävin siinä suihkussa ja meni takas makkariin ja rupesin huutelee miekkoselle et tarkkaile kellooo kun kysyn....No suppareita tuli n.5 min välein. Pein niitä 2,5 tuntia ennen kuin sanoin et nyt on lähettävä, kun ei oikein mitenkään ollu hyvä olla. (viikoa ennen olin sairaalassa virtsakivien takia) Ajattelin et käyn kattoo mikä on tilanne. Siinä 23 aikaan pakkasin laukkua ja sanoin miehelle et nyt mennään näyttäytyy, niin eikö se ruvennu tekee iltapalaa itteelleen. (keitti teetä jne.)
Oltiin sit Kysillä Su2.10 klo 00.03. Kun mentiin synnärille. kätilö tuli vastaan ja kysin et miksi tulen jne. Muistan tokaisseeni et tulin näyttäytyy, et voisin vaan piipahtaa. Mut saliin sit suoraan ja käyrälle. Suppareita tuli 5 min välein ja olin vasta auki sormella ja kaulaa jäljellä...Siitä se odottaminen alkoi. Ja mies lähetettiin kotiin. Oli muuten ihan kiva huone. Parisänky ja silleen...Mut sain nukuutua itse lääkityksen avulla. Voitte arvata et muisti siinä meni. Sunnuntai päivä kului rattoisasti ajan kulua ei oikein osannu hahmottaa. Mut isäntä lähti sit syömään katilön sanoessa, et nyt kannattaa käydä ennen kuin teitä on kolme. No niihän se sit lähti. Sillä aikaa sain epiduraalin ja olin jo auki iltapäivällä 5cm. Soittelin sit ukkelille et vois joutua,mutta ette arvaakkaan missä se oli....Lätkämatsissa. ******No tulihan se sieltä kun ärähdin..Oli kuulema tullu kiire... Mutta siinä se alkuilta suhui odotellessa....Kalvot puhkastiin 19 aikoihin...Sit sitä keinuttiinkin kiikussa aivan kuin oltaisiin oltu välimerellä purjehtimassa. 21 jälkeen loppui vaikutus epiduraalista. Mut sit vähän sain muita lääkkeitä... Ja vihdoin ja viimein olin Maanantaina 3.10 klo 00.25 auki 10cm ja sain luvan ponnistaa omien tuntemusten mukaan. No minä entisenä urheiluhulluna pisitn sit vastaan sen 1,5 tuntia...tuntui et on pakko päästä vessaan *******. No Kätilöt joutui droppamaan minut pihelle.->oli silmät kuulema pyöriny päässä. Niin aloin ponnistaa aktiivisesti 1.50 Ja 1.55 poika oli syntynyt maailmaan. Jälkeiset tuli sit 9 min myöhemmin. Istukka painoi 850 g. 8pitihän se nähdä minkänäköinen se on)
Kun minua ommeltiin tuolta alhaalta kiinni, kuulin poikani mitat 4360 g ja pituutta oli 54,5cm, tokasin vaan siihen et mistä se mahtui tulemaan.(ensimmäinen lapsi) siellä isi oli avittamassa lapsen hoidossa.
Synnytyksen kesto
1 vaihe 12.50h
2 vaihe 5min
3 vaihe 9min
Mutta salissa viihdyin yhteensä 28 tuntia. et maratooniks sitä vois kutsua. Sairaalassa viihdyttiin 8 päivää, koska pojalla oli synnytyksessä jokin infektio tullut ja keltaisuutta.(antibiootti+keltavalo)
Paljon oli sellaisia asiota voinu kirjotaa mille nauretaan vielä pitkään...mut tästä olis tullu romaani sit.
*höde*