Havaitsetko jos sinua yritetään manipuloida ja manipuloitko itse muita?
Ihmisiin on helppo vaikuttaa ”vetämällä oikeista naruista”, harhauttamalla, jättämällä heidät ”kiitollisuudenvelkaan” jostakin, jota eivät pyytäneet alunpitäenkään, vetoamalla positiivisiin luonteenpiirteisiisi tai pitämällä toisen rajoja liian tiukkoine tai naurettavina.
Monet manipuloivat myös tiedostamattomasti, toiset taas hyvinkin laskelmoiden.
Kerro parhaat manipulointikiemurasi tai ärsyttävimmät manipuloinnin kohteeksi joutumisesi.
Kommentit (36)
Vain älykkäät osaavat manipuloida tyhmiä ja tyhmät eivät tajua.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa.
Et vaan osaa
Olen mestarimanipulitsija. Ohjailen muita hienovaraisesti. Jos joku erehtyy käyttämään samoja keinoja minuun, vaihdan suuntaa ja "kampitan" välittömästi. Tätä pyöritystä jatkuu niin kauan, ettei se toinen enää tiedä onko se menossa vai tulossa.
Hauskaa hupia arjen tylsyyteen.
Esimies kutsui minut muka tulevan vuoden toimintaa suunnittelemaan ravintolaan. Mukana myös seuraavan portaan esimies.
Toiminnan suunnittelu olikin työni mollaamista ja yritystä saada minut kuvittelemaan tekemisieni olevan vajaita. Ruoka jäi syömättä.
Yleensä näitä kutsutaan kehityskeskusteluiksi ja molemmat kertovat näkemyksiään.
Terapeuttini yrittää manipuloida minua. Huomaan sen, mutten puutu asiaan, koska toiminta on hyväntahtoista.
Vierailija kirjoitti:
Vain älykkäät osaavat manipuloida tyhmiä ja tyhmät eivät tajua.
Tai sitten nämä tajuavat, mutteivat vaan halua uskoa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Terapeuttini yrittää manipuloida minua. Huomaan sen, mutten puutu asiaan, koska toiminta on hyväntahtoista.
Sinuna sanoisin asiasta. Rahasi menevät kankkulan kaivoon, koska tiedostat manipuloinnin.
Moni ajattelee mielellään, että heitä ei pysty manipuloimaan.
Suhtaudun varauksellisesti informaatioon ja en halua hallita toista ihmistä.
Minulla on eräs ystävä joka manipuloi jatkuvasti, osittain varmasti tiedostamattomasti. En aina jaksa edes vastata sille kun kuitenkin tulen luvanneeksi jotain, jota en oikeasti haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitähän se terapia on, yritetään saada jeppe pysymään raittiina ja rikollinen kaidalla tiellä.
Mikä olisi yhtä kuvottavaa kuin toisten ihmisten manipulointi.
Tätä harrastava menettää arvostukseni välittömästi.
Kyllä, todellakin tunnistan. Aina. Ja ei ole itselläni tapana manipuloida, ei ole niin tylsä elämä onneksi. Sen sijaan joskus joidenkin hölmöjä manipulointiviritelmiä on ihan hauskaakin seurata...
Anoppini manipuloi rahan avulla. Jakelee rahaa ja ostelee lahjoja, koska saa sillä tunteen, että hän on tarvittu ja avulias ihminen, vaikka taustalla on myös oman itsetunnon pönkittämistä ja ehkä pyrkimys tietynlaisen statuksen hankkimiseen (on aiemmin ollut vähävarainen, nyt paremmilla tuloilla).
Moni tuttavani haluaisi itselleenkin tuollaisen "ihanan anopin, joka tarjoutuu auttamaan", mutta he eivät tajua, että tuo lahjojen ostelu on vallankäyttöä, jota hän ei varmaan itsekään tajua. Hän saattaa ostaa meidän lapsille jotain, mikä meidän on itse pitänyt hankkia, mutta ostaa ihan vääränlaisen, koska ei välitä ottaa asioista selvää. Ja mies tottakai ottaa sen vastaan, kun ilmaiseksi saadaan.
Kyllä kai sitä tulee harrastettua hienovaraisesti, eiköhän kaikki manipuloi vähän jos hyötyvät siitä itse.
En helposti. Jälkikäteen kyllä. Mutta eipä ole aijemmin juuri manipuloitu. Mitä nyt muksuna. Ja en tietääkseni manipuloi.
Minä en huoli lähipiirini mitään manipuloijia, valitsen seurani paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en huoli lähipiirini mitään manipuloijia, valitsen seurani paremmin.
Eli et ole tietoinen manipuloinnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna sanoisin asiasta. Rahasi menevät kankkulan kaivoon, koska tiedostat manipuloinnin.
Miten niin? Terapeutti on pätevä kaveri ja olen saanut terapiasta paljon uusia ajatuksia. Jotkut maneerit vain lähinnä huvittavat.
Kun yritän ottaa jonkun asian miehen kanssa puheeksi, esimerkiksi holtittoman rahankäytön, saan kuulla heti kuinka en ymmärrä jotain stressiä tai muuta asiaan kuulumatonta asiaa. Eli syy onkin minun ja minun pitäisi itseasiassa pyytää anteeksi häneltä.