Havaitsetko jos sinua yritetään manipuloida ja manipuloitko itse muita?
Ihmisiin on helppo vaikuttaa ”vetämällä oikeista naruista”, harhauttamalla, jättämällä heidät ”kiitollisuudenvelkaan” jostakin, jota eivät pyytäneet alunpitäenkään, vetoamalla positiivisiin luonteenpiirteisiisi tai pitämällä toisen rajoja liian tiukkoine tai naurettavina.
Monet manipuloivat myös tiedostamattomasti, toiset taas hyvinkin laskelmoiden.
Kerro parhaat manipulointikiemurasi tai ärsyttävimmät manipuloinnin kohteeksi joutumisesi.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en huoli lähipiirini mitään manipuloijia, valitsen seurani paremmin.
Eli et ole tietoinen manipuloinnista.
En ole tuo jolle vastasit, mutta..
Jokos olet lakannut hakkaamasta vaimoasi. Vastaat tietysti vain kyllä/ei.
Vierailija kirjoitti:
Vain älykkäät osaavat manipuloida tyhmiä ja tyhmät eivät tajua.
No niinhän se on juurikin. Älykäs on sellainen ihminen joka ei välitä mistään moraalista ja käyttäytyy kuin pikkulapsi.
Minäpä olen muita älykkäämpi ja viisaampi kun valehtelen, varastelen ja sikailen miten haluan. Muut on tyhmiä kun ne ei älyä toimia kuten minä.
Vierailija kirjoitti:
Olen mestarimanipulitsija. Ohjailen muita hienovaraisesti. Jos joku erehtyy käyttämään samoja keinoja minuun, vaihdan suuntaa ja "kampitan" välittömästi. Tätä pyöritystä jatkuu niin kauan, ettei se toinen enää tiedä onko se menossa vai tulossa.
Hauskaa hupia arjen tylsyyteen.
Kuulostaa persoonallisuushäiriöiseltä.
En itse manipuloi, en varmaan osaisikaan, vaan pyrin olemaan rehellinen ja vilpitön. Esim miesten suhteenkaan en pelaa mitään pelejä vaan puhun suoraan.
Vastaavasti en sitten tunnistakaan, jos joku yrittäisi manipuloida minua. Ajatus on niin vieras kertakaikkiaan.
Kyllä myönnän. Se jopa osittain on kuulunut aina ammatteihin joita olen elämäni aikana opiskellut ja missä olen työskennellyt. Kun pitää "tulla hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa" pitää osata vähän vedellä oikeista naruista.
Ja olen aika immuuni sille että joku yrittää löytää sen nappulan minusta jolla mut saisi provosoitumaan. Menneisyys alkoholistin avovaimona nuorena on opettanut aika paljon.
Mies on oikeastaan ainoa joka pystyy jopa liiankin helposti vaikuttamaan mun tunteisiin, eikä itse edes taida tajuta sitä.
Mulla on kaveri, joka yrittää koko ajan manipuloida. Sen vanhemmat ovat niin hyväuskoisia hölmöjä, että niille kaikki menee läpi.
Minä olen alkanut kyselemään tarkentavia kysymyksiä, kun en viitsi kuunnella kaverin viriteltyjä totuuksia. Kaveri on ihan ihmeissään, kun lapsen tasolla oleva manipulointi ei kaikkiin uppoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni ajattelee mielellään, että heitä ei pysty manipuloimaan.
Suhtaudun varauksellisesti informaatioon ja en halua hallita toista ihmistä.
On totta, että moni ajattelee olevansa immuuni manipulaatiolle. Pelkästään jo tuollainen ajattelu altistaa sille, sillä silloin ei tule tarvetta kyseenalaistaa.
Itse pyrin jatkuvasti ajattelemaan, että ihminen on altis manipulaatiolle ja sosiaalisille ryhmille. Miksi olisin parempi kuin muut? Yritän jatkuvasti kyseenalaistaa oman ajattelun sekä muiden puheet ja toiminnan.
Tottakai haluaisin uskoa huomaavani aina manipulaation. Totuus kuitenkin on, että se menee minulta usein ohi. Oikeastaan kaikki, mitä muut sanovat ja tekevät, on jollain tasolla manipulaatiota tai ainakin niillä on vaikutusta minuun sosiaalisena eläimenä. Siksi pitäisi olla alati valppaana, mutta kukapa siihen pystyisi.
Voitteko antaa esimerkkejä näistä manipuloinneista?
Vierailija kirjoitti:
Nasset manipuloi.
Minun mieheni manipuloi. Minä taas en.
N
Huono puoli manipuloinnissa on, että se harvoin toimii. Siihen on niin helppo vastata tyyliin "minä olen kyllä eri mieltä" tai "minun näkökulmani tähän asiaan on aivan toinen". Toki voi toimia, jos se on taitavaa, mutta useimmat ihmiset eivät ole tässä lajissa hyviä.
Kansalla on manipula, koska Kokoomus.
Kasvatan lapsiani. Vaikka olisi kiva kutsua sitä joksikin muuksi, niin manipulointiahan se on, kun välittää lapselle arvojaan ja yrittää palautteen ja perustelujen voimalla ohjata käytöstä toivottuun suuntaan.
"Psykologinen manipulointion toimintaa, jonka avulla pyritään aktiivisesti vaikuttamaan toisten toimintaan ja ajatuksiin."
Ja totta kai yritän tietoisesti vaikuttaa siihen mitä muut minusta ajattelee: tervehdin, hymyilen ja yritän olla laukomatta typeryyksiä. Mutta juuri tämän vakavampaa en harrasta enkä tunnista joutuneeni uhriksi.
En välitä kävellä munankuorilla. Uskon brutaalinkin suoraan puheeseen ja tehköön kukin tavallaan.
Vallan väärinkäyttöä en tule koskaan hyväksymään. Rumaa se on.
Vierailija kirjoitti:
Olen mestarimanipulitsija. Ohjailen muita hienovaraisesti. Jos joku erehtyy käyttämään samoja keinoja minuun, vaihdan suuntaa ja "kampitan" välittömästi. Tätä pyöritystä jatkuu niin kauan, ettei se toinen enää tiedä onko se menossa vai tulossa.
Hauskaa hupia arjen tylsyyteen.
Hanki itsellesi elämä.
Et näe muita tarpeita terapialle? Esimerkiksi työkyvyn parantamisen? Kela pitää sitä merkittävänä asiana tukipäätöksiä tehdessään.