Meillä vallitsee kaaos, eikä aiota siivota jouluksikaan. Muita?
Kaaos tulee meillä ihan arjesta. Toki imuroidaan ja pestään lattiat ja pyyhitään pölyt kerran viikossa, mutta tavaraa on liikaa, eikä ne yleensä ole omilla paikoillaan. Eteisessä on laatikoissa kesäkengät. Olohuoneen nurkassa on Kakkutukun rasioita 15 kpl (joululahjaksi). Sohvilla lojuu pehmoleluja. Kirjahylly on niin täynnä, että kirjoja on paitsi riveissä, myös rivien päällä. Yksi kirjapino lojuu ruokapöydän reunalla. En viitsi välittää. Jonkun mielestä täällä on aina vähän sotkuinen tunnelma, meille arkea. Mummon perintölamppu on odottanut tietokonepöydällä paikkaansa jo 1,5 vuotta. Lapsia on 3, ja arki kiireistä. Joku murehtii joulun suursiivouksista, minulle se on yks hailee. Kuuselle raivataan paikka, muu koristelu jätetään väliin.
Kommentit (60)
Kiva ympäristö lapsille elää. En ymmärrä tällaisia laiskoja perheitä. Meillä on kuusi lasta ja siivotaan kerran viikossa. Lapset on opetettu siivoamaan jälkensä. Meillä ei ole koskaan sotkuista.
Ihan turha siivota kun seuraavana päivänä kämppä on taas samanlaisessa kunnossa.
Mä en ymmärrä miksi sitä tuon ihmeemmin edes pitäisi siivota? Järjetöntä yhden juhlapyhän takia vetää hirveä stressi, että pitäisi joka ikinen kaapinnurkkakin muka pestä.
Tein juuri tänään joulusiivon eli matot ja kaikki mitä irtoo pihalle(hyvä pakkaspäivä) ostin tuoreita joulukukkia ja nyt nautin siististä kodista. Ja vain tämä yksi vapaa eli huomenna taas töihin. Pieni vaiva ja viihtyisä koti.
Vierailija kirjoitti:
Tein juuri tänään joulusiivon eli matot ja kaikki mitä irtoo pihalle(hyvä pakkaspäivä) ostin tuoreita joulukukkia ja nyt nautin siististä kodista. Ja vain tämä yksi vapaa eli huomenna taas töihin. Pieni vaiva ja viihtyisä koti.
Kiva sulle, jos päivässä ehdit ksiken ja kukkiakin vielä ostaa...
Vierailija kirjoitti:
Kiva ympäristö lapsille elää. En ymmärrä tällaisia laiskoja perheitä. Meillä on kuusi lasta ja siivotaan kerran viikossa. Lapset on opetettu siivoamaan jälkensä. Meillä ei ole koskaan sotkuista.
Kuka niitä lapsia opettaa jos vanhemmilla on hälläväli asenne ? Sitte täällä avaudutaan ja haetaan hyväksyntää vetelyydelleen...
No ettehän te joulua siellä kaapeissa vietä ja joulun jälkeen se kaaos vaan kasvaa.. Turhia noi siivoukset. Parem vähän pas... nurrkissa kun ihan puhdas helvetti vai miten se meni? Kukin tallaa tylillään. HYVÄÄ Joulun odotusta.
En minkään tee mitään suurempaa joulu siivoa. Meillä ja myös teillä on varmastikin liikaa roinaa nurkissa.Olen viikon vapaa kohta,ehkä jaksan renssata ja sorteerata turhat tavarat pois.Tilannetta meillä pahentaa mieheni hamstraus, työhuone hällä on luokkaa sarjasta hoarderers. Nyt rupee pikkuhiljaa roinat löytää tiensä muihin tiloihin.Ymmärrän täysin ihmisiä jotka eroavat toisen sotkun ja hamstrauksen takia,stressaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Saavatko lapsenne aloittaa illalla leikin, rakennella jotain ja jättää siihen, koska huomenna se leikki jatkuisi?
Mun mielestä on paljon jos kerran viikossa mopataan ja pyyhitään pölyt.
Siistiä oltava koska tässä on tarpeeksi kun aina oletetaan ilman muuta, meillä ollaan apaattisia.
Joskus ollaankin mutta sotkua ei silti ole.
En tahdo mitenkään olla kenenkään yläpuolella mutta joskus ihmetyttää jonkun yli käveleminen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on paljon jos kerran viikossa mopataan ja pyyhitään pölyt.
Jos on monta lasta, on vaan pakko. Mäkin muistan sinkkuajat, jolloin siivosin tyyliin kerran kuussa. Nyt kun perheen lapsiluku 4 ja 2 lemmikkiä, siivotaan joka viikko. Jännä juttu, että kaikkeen sopeutuu.
Kärsitte ilmiselvästi jonkin asteisesta ADHD:sta. Ilmiselvästi potilas/potilaat selittävät tämän (psykologisena defenssinä) naamioivat ongelman boheemin elämäntavan taakse. Vaikka selvästi on havaittavissa tämä edellä mainittu häiriö.
Vierailija kirjoitti:
No sitten teillä ei ole sotkuista. Mitä sitten? Saatte elää ihan niin kuin haluatte. Jos teille on tärkeää, että kaikki paikat on koko ajan kunnossa, niin se on teidän oma päätös. Ei se kaikille ole elämän tärkein asia. Muilla voi olla muutakin elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva sulle, jos päivässä ehdit ksiken ja kukkiakin vielä ostaa...
Ehtiihän sitä, jos jossain pienessä kanakopissa asuu.
Minä tykkään siisteydestä. Rätin kanssa en hulluna heilu, vaan seinät ja ikkunat pestään kerran vuodessa, kaappejä järjestellään fiiliksen mukaan muutaman kerran vuodessa. Kuitenkin tykkään, että tavarat on paikoillaan. Näin on helppo tarttua imuriinkin, kun ei ole tavarat levällään. Keittiön pitää olla joka ilta siisti. Astiat koneessa ja tasot tyhjinä. Aamulla on hyvä nousta ja alkaa laittaan lounasta.
Vierailija kirjoitti:
Kärsitte ilmiselvästi jonkin asteisesta ADHD:sta. Ilmiselvästi potilas/potilaat selittävät tämän (psykologisena defenssinä) naamioivat ongelman boheemin elämäntavan taakse. Vaikka selvästi on havaittavissa tämä edellä mainittu häiriö.
Hyvinkin pätevä diagnoosi. Ja keittiöpsykologiaa aidoimmillaan. Jos joku ei tee suursiivousta jouluksi, hänellä on ADHD, eli suomeksi yliaktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö. Kaikki normaalit, häiriöttömät ihmiset välttävät tämän diagnoosin tekemällä kunnon suursiivouksen paitsi jouluksi, myös juhannukseksi, pääsiäiseksi ja muidenkin juhlapyhien edellä. He kuuluvat parhaaseen a-luokkaan, eikä heillä ole yliaktiivisuushäiriötä.
Normaalin viikkosiivon lisäksi on siivottu joka viikko yksi huone perusteellisesti. Enää sauna on kuuraamatta.
Minun/meidän mielestä on ihanaa kun on siistiä ja kaunis koti. Ne pienet ilot kuten puhtaat lakanat saunan jälkeen!
Tuo tullessa ja vie mennessä ja kaikilla tavaroilla on paikkansa...niin on minulle opetettu ja samaa yritän ainakin opettaa myös omille lapsille. Siistissä kodissa on ihan erilainen tunnelma ja rauha kuin sellaisessa missä kaikki on vinksin vonksin ja hällä väliä.
Meillä on kans sotku, varsinkin kun 4 vuotias touhuaa kaikenlaista. Viikko sitten siivottu ja oli oikeasti ihan siistiä, muutaman päivän pysyy siistinä. Sitten, kun on menopäivä niin se näkyy heti ettei kotona ole tehty kaikkea mitä pitäisi ja pikkuhiljaa vaan sotku lisääntyy. Mä kyllä viihtyisin paljon paremmin siistissä kodissa mutta en jaksa tehdä niin paljon yksin. Mutta jouluksi kuitenkin yritetään taas yhdessä siivota sellainen perussiisteys. Sitten koristellaan ja tehdään pipareita ja laatikoita eli sotketaan taas.
Talo elää tavallaan. Joulu tulee silti.