Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapailemani miehen runsas alkoholinkäyttö, mikä on alkoholismia?

Vierailija
15.12.2018 |

Olen tapaillut erästä miestä nyt jo pidemmän aikaa. Olemme kumpikin yli kolmekymppisiä, työssäkäyviä ihmisiä.

Arkisin kaikki on ok, mutta olen huomnnut että mies juo joka viikonloppu yhden, tai jopa kaksi iltaa. Ja kyse ei ole tissuttelusta, vaan rehellisestä perskännistä. Kesällä mies oli reissuillaan pitempiäkin aikoja.
Minulla ei ole kokemusta alkoholismista, kuulostaako tämä siltä? Kuitenkin käy töissä.
Itse en juo juuri ollenkaan, juhlissa lasin tai kaksi.

Minulla on kaksi alakouluikäistä lasta, eivät tietenkään ole tavanneet tätä miestä vielä. Mies on lapseton.

Viime aikoina on alkanut tämä juominen vaivaamaan, mutten ole asiasta vielä puhunut miehelle, kun kuitenkin vain tapaillaan ns vakavammin, muttei seurustella edes. Myös muutama pikkujuttu on jotenkin soittanut kelloja (esim kun en vastaa heti puhelimeen, hän tiuskii).

Hmm. Tajusin ehkä nyt itsekin jo, että varmaan kannattaa jatkaa omia teitä, jos tässä kohtaa asiat vaivaa ja hälytyskellot soi.
Saisinko kuitenkin mielipiteitä?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko alkoholismia, mutta en näe itseäni tuollaisen miehen kanssa. Minusta on lapsellista vetää kännit joka viikonloppu.

Vierailija
2/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on, onko se alkoholismia vai ei? Joko sä hyväksyt juomisen ja tiuskimisen, tai et hyväksy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo ongelmakäytöltä kuulostaa. Impulssikontrollissa voi olla muutenki haastetta kuin vain juomisen hallinnassa, jos on tapana tiuskia. Älä altista lapsiasi tuolle käytökselle.

Vierailija
4/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mies on aika tavallinen kolmelymppinen perheetön mies, joka on ikään kuin jumahtanut teinivuosiin kun ei perhettäkään vielä ole. Jatkanee samaa mallia niin kauan, kunnes joku (siis nainen) vetää rajat kiinni kertomalla, että se on joko raju vähentäminen tai ette ikinä muuta yhteen. Eli älä ainakaan muuta yhteen ennen kuin asiasta on sovittu.

Enemmän olisin huolissani tuosta, että mies tiuskii jos et heti vastaa puhelimeen. Onko muuten sen tyylinen, että pahoittaa helposti mielensä? Kyseessä voi siis olla (suht yleinen) lapsimies, joka rällää viikonloput kavereiden kanssa ja naisystäväkin ärsyttää heti jos ei kaikki mene herran toiveiden mukaan. Sellaisesta kannattaa pysyä kaukana.

Vierailija
5/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vaan pinttynyt tapa. sinkkuna sitä helposti täyttää viikonloput juhlimisella.

Vierailija
6/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä mies taaksesi ja jatka elämääsi! Vielä et ole sitoutunut syvemmin häneen joten on helpompi näin.

Alkoholin käyttö muuttaa persoonaa ja on aina tärkeämpää kuin mikään muu.

Vierailija
7/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juonut reippaasti kaikki viikonloppuillat 30 vuotta. Viikolla en ota tippaakaan, koska se heikentää unenlaatua. Joku sanoisi, että olen alkoholisti. Omasta mielestäni olen suurkuluttaja. Minulla on ilmeisesti hyvät geenit, koska maksa-arvot vastaavat edelleen absolutistin arvoja. 

Entinen avovaimoni oli kuin sinä: Lasi viiniä silloin tällöin. Nykyinen vaimo on absolutisti. Eikä kukaan muukaan koskaan nalkuttanut juomisestani. Mutta jos asia jo nyt huolettaa, niin anna olla. 

Vierailija
8/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä on väliä, onko tuo meidän ventovieraiden ihmisten mielestä alkoholismia vai ei? Miksi sinulle on tärkeää, että me kuvauksesi perusteella vastaamme, että "kyllä, on alkoholismia" tai "ei, ei ole alkoholismia"?

Vierailija
9/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuossa hälytyskellot soivat. Toisaalta on olemassa mahdollisuus, että alkaessaan seurustella vähemmän alkoholia käyttävän ja kielteisen kantansa selväksi tekevän kumppanin kanssa hän alkaa miettiä omia juomistottumuksiaan. Minulle nimittäin kävi juuri näin. Minulle oli jotenkin vain jäänyt opiskeluvuosien humahakuinen viikonloppujuominen päälle. En oikeasti edes tajunnut, että se olisi mitenkään ongelmallista, sillä monet sukulaiseni, entiset seurustelukumppanini ja ystäväni käyttävät myös runsaasti alkoholia. Aloin seurustella vähän alkoholia käyttävän miehen kanssa, ja hän otti asian aika pian puheeksi. Mietin asiaa ja päädyin korjaamaan retuperällä olleet alkoholin käyttötapani. Nyt olen ollut jo kolme vuotta kohtuukäyttäjä. Ehkä kerran kahdessa kuussa juon humalahakuisemmin jonkin juhlatilaisuuden yhteydessä, ja noin joka toinen viikonloppu lasillisen-kaksi viiniä.

Vierailija
10/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin vanhana alkoholistina (täysin raittiina 2 vuotta) että alkoholistihan hän on.

Jos hän siis juo joka viikonloppu ja varsinkin yksinkin kunnon kännit, niin aivan selvä tapaus. Se on loppupeleissä aika harva, joka sitten lopettaa tuon juomisen. Tuo tiuskiminenkin kuuluu alkoholismiin, joko tiuskitaan humalassa, tai sitten kireenä, kun sitä viinaa ei vähään aikaan ole ottanut.

Ei jatkoon mielestäni, ongelmia tulee olemaan.

Vierailija
11/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi miehelle, että etsit lapsellisen miehen.

Tuskin mies haluaa palloa jalkaansa noin niinkuin syyttömänä ja lapsia tekemättömänä.

Sínkkumies

Vierailija
12/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinasta viis, lapsettoman miehen on vaikeaa suhtautua äiti-ihmisen arkeen.

Vierailija
13/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä tiedä alkoholismista yhtään mitään.

Ja juu, jätä toki se sika ja etsi uutta lompakkoa itsellesi vaikka uskovaisten raittiitten miesten parista. 

Vierailija
14/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kuin tuo kertomasi mies.

Luulin viistoista vuotta, ettei minulla ole Alkon kanssa ongelmaa kun viikot olen töissä ja selvinpäin, vain viikonloput ryypyllä.

Viikonlopun jäljiltä Maanantaista keskiviikkoon asti oli kauhea henkinen morkkis ja teki mieli hypätä kiikkuun.

Nyt olen ollut juomatta, ehkä muutama kerta vuoteen dokaan, entisen 100kertaa/vuosi tahtiin verrattuna.

Miehelläsi todellakin on ongelma.

Vierailija
15/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismia ei oikein voi ulkopuolinen määritellä, mutta jos toisen alkoholinkäyttö syystä tai toisesta (liika tai liian vähäinen) on tuossa kohtaa ongelma on ehkä syytä olla edetä suhteessa.

Vierailija
16/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin vanhana alkoholistina (täysin raittiina 2 vuotta) että alkoholistihan hän on.

Jos hän siis juo joka viikonloppu ja varsinkin yksinkin kunnon kännit, niin aivan selvä tapaus. Se on loppupeleissä aika harva, joka sitten lopettaa tuon juomisen. Tuo tiuskiminenkin kuuluu alkoholismiin, joko tiuskitaan humalassa, tai sitten kireenä, kun sitä viinaa ei vähään aikaan ole ottanut.

Ei jatkoon mielestäni, ongelmia tulee olemaan.

Ei alkoholismia määritellä juomamäärien mukaan vaan juomisen luonteen. Jos ei pysty olemaan juomatta silloin, kun siitä aiheutuu selviä haittoja, niin henkilö on alkoholisti. Tiuskiminen voi johtua monestakin eri syystä, ei se ole suoraan mikään alkoholismin ominaisuus. Voi olla ihan vain luonnekysymys. 

Vierailija
17/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tapaillut erästä miestä nyt jo pidemmän aikaa. Olemme kumpikin yli kolmekymppisiä, työssäkäyviä ihmisiä.

Arkisin kaikki on ok, mutta olen huomnnut että mies juo joka viikonloppu yhden, tai jopa kaksi iltaa. Ja kyse ei ole tissuttelusta, vaan rehellisestä perskännistä. Kesällä mies oli reissuillaan pitempiäkin aikoja.

Minulla ei ole kokemusta alkoholismista, kuulostaako tämä siltä? Kuitenkin käy töissä.

Minulla on kaksi alakouluikäistä lasta, eivät tietenkään ole tavanneet tätä miestä vielä. Mies on lapseton.

Viime aikoina on alkanut tämä juominen vaivaamaan, mutten ole asiasta vielä puhunut miehelle, kun kuitenkin vain tapaillaan ns vakavammin, muttei seurustella edes. Myös muutama pikkujuttu on jotenkin soittanut kelloja (esim kun en vastaa heti puhelimeen, hän tiuskii).

Hmm. Tajusin ehkä nyt itsekin jo, että varmaan kannattaa jatkaa omia teitä, jos tässä kohtaa asiat vaivaa ja hälytyskellot soi.

On alkoholisti. Älä hassaa aikaasi.

Vierailija
18/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiuskiminen kuulostaa paljon pahemmalta, kun sinkkumiehen alkoholin käyttö.

Vierailija
19/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin yhdessä miehen kanssa joka oli todella ok ihminen, mutta se vkloppu molemmat päivät kännissä ja kuset housuissa välillä ja nukkui jopa rapussa, kun sammunut.. En vaan jaksanut sitä enää. Ma-to oli kivaa ja kun perjantain koitti, niin baarii töistä ja sitten naama vinossa minun luokseni ja lauantaina heti aamulla baariin.. Itse en juo juurikaa ja lapsi on. Eihän ollut väkivaltainen tai haukkunnut ei mitään sellaista, mutta se juominen kävi voimille. Otin eron.. Ja olinkin pitkään sinkkuna ja kun tapasin nykyisen kumppanin, niin toivoin häneltä ettei joisi joka vkloppu.. Hän ei juo juuri ollenkaan ehkä 2 kertaa vuodessa. On tämä elämä helpompaa tällaisen kanssa, joka aidosti on läsnä ja tekee paljon muuta. On se kiva olla kotona yhdessä näin lauantaina, kun saunassa käyty ja syöty. Varmaan katsotaan elokuva vielä tänään ja pientä herkuttelua. Exä oli hieno mies ma-to, mutta pe-su oli raskas kumppani.

Vierailija
20/49 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta alkoholismilta. Jotkut nyt vain tykkäävät vetää kännit.

Alkaisin olemaan huolissaan, jos joisi viikollakin, jäisi työt tekemättä juomisen/krapulan takia ja hän ei pystyisi lopettamaan juomista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan