Opettakaa mua small talkkaamaan!
Meillä on tulossa firman pikkujoulut ja stressaan jo etukäteen sitä, etten taas keksi kelleen mitään puhuttavaa. Eikä kukaan tunnu keksivät mulle, mikä on myös ikävää.
Antakaa vinkkejä, mistä ihmisten kans vois puhua.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Mites se olikaan, ootko täältä paikkakunnalta syntyjään vai muuttanut? Jos muuttanut niin mistä?
Ihan kivat tarjoilut. Ruoka oli hyvää/huonoa. Tarjoilijat kivoja/töykeitä. Musiikkimaku?
Oispa kamalaa lätistä jotain noin turhaa... Miksi??
Puhu kolmannesta valtakunnasta ja joukkotuhonnasta
Taotuista hiiliteräspannuista on aina hyvä keskustella - samoin myös Girling-jarrujen keskittämisestä ja suomalaisten lasisten olutpullojen kaulan muodon vaihtelusta eri valmistusvuosien välillä.
Panzer oli aika kova peli ja Secret Weapons of luftwaffe!
Vierailija kirjoitti:
Taotuista hiiliteräspannuista on aina hyvä keskustella - samoin myös Girling-jarrujen keskittämisestä ja suomalaisten lasisten olutpullojen kaulan muodon vaihtelusta eri valmistusvuosien välillä.
Takomisessahan on tärkeää oikea lämpötila ja montako kerrosta taotaan.
Sinkkis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites se olikaan, ootko täältä paikkakunnalta syntyjään vai muuttanut? Jos muuttanut niin mistä?
Ihan kivat tarjoilut. Ruoka oli hyvää/huonoa. Tarjoilijat kivoja/töykeitä. Musiikkimaku?
Ajan kuluksi esimerkiksi. Kamalaa minusta puhua liian syvällisiä ihan vieraiden kanssa.
Ai ku sulla on ihana puku, ai ku oli hyvää ruokaa, tykkäsitkö, aiku hyvä puhe tuoki, aiku täällön ihanaa, aiku mä oon kännissä, aiku huvittais tanssia, aiku mä taisin pussata pomoa vai kuka se oli, aiku nyt on vähä huono olo..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitahan se small talk on. Ala missaan tapauksessa ala puhua politiikasta tai uskonnosta tai pomoista/tyokavereista. Joku muu paivan uutinen voi olla hyva aloitus.
Jos on iso joukko muista aina esitella itsesi.
Näiin justiin unra että olin vanhemmpi, se oli jitain tämään tyylistä:
-se oli sellaneen se synnytys. Meen tästä kakalle ja urheiluruudulle.
-18 vuoden jälkeen. Et vttu mene sinne saunaan. Et vttu mene sinne saunaan kun se on ainot huvin tän kaljan lisäks mikä meillä enää äitis kanssa on. Meeet tekemään läksys.
-en mä osaa vtttu laskee
-No opettele
-no mitäs siiitit tännne saatana
-no emmä siittäny kun äitis jätti pillerit pois.
Puhu Salkkareista - siitähän on täällä tuhansittain turinaa...
Tämä ruoka maistuu pilaantuneelta.
Ihmiset tykkäävät puhua omista harrastuksistaan ja matkoistaan. Vaikka et siis ole itse käynyt jossain, niin aluksi kerrot missä sinusta olisi kiva käydä ja sitten annat ymmärtää kuinka et ole ihan varma kuitenkaan. Kyselet mistä kaupungeista he ovat pitäneet, hinta tasosta siellä, mitä siellä on syötävää, mikä on hyvä vuoden aika käydä jne. Monet puhuvat mielellään lentoyhtiöistä ja lentokentistä jne.
Toinen mikä joulua ennen on hyvä puheenaihe on joulun vietto ja jouluruuat. Siihen pääsee helposti kiinni kommentoimalla ensin niiden juhlien tarjoilua, sitten siirtyä omiin kokkaustaitoihin ja omiin lempiruokiin ja vähitellen kysellä sitten toisen ruoista ja joulu suunnitelmista. Varo kuitenkin vaikuttamasta uteliaalta. ”Joko sinulla on suunnitelmat valmiina joulunviettoon”? mielummin kuin ” mitä teet jouluna?”.
Harrastuksista puhuttaessa voi aina selittää alkujaan omia vaikeuksia omissa harrastuksissa ja siitä sitten siirtyä lähes heti keskustelemaan tämän toisen harrastuksista.
Älä puhu ulkonäöstä, omista lapsistasi kehuvasti, politiikasta ellet todella tiedä paljon siitä ja Eurooppaa tällähetkellä koskevista ongelmista. Joulujuhlat ei ole oikea paikka. Mielummin vaikka kuinka vaikeaa oli löytää kaunis kuusi tai kuinka helppohoitoinen muovikuusi on.
Ikävää että sait noin paljon tyhmiä vastauksia tässä ketjussa. Small talkin ideahan on aloittaa kevyistä aiheista ja sitä kautta koittaa löytää kenties yhteisiä kokemuksia ja aiheita joista keskustella. Hyviä aiheita mielestäni on esim. mistä joku kotoisin, millainen on ruokamaku, miten aikoo viettää joulun, onko sisaruksia, missä on matkustellut, harrastukset jne.
Small talk on perseestä. Jos ei osaa puhua ilman teennäisyyttä tai yrittämistä, on vaan hiljaa ja naureskelee muille, jotka harrastavat sitä. Se on oikein viihtyisää.
Jos juttu on kulkeakseen, niin ei sitä tarvii yrittää. Eikä hiljaa kuuntelijana olemisessa ole mitään noloa tai huonoa käytöstä, jos se on ihmiselle luontaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan keskustelunavaukseksi tai small talkiksi. Small talkia käytetään, koska olisi aika tylsää istua mykkänä koko ajan. Syvällisiin keskusteluihin ei yleensä uppouduta vieraiden kesken ensi lauseella ja juhlissa on tapana välttää aiheita, joista ihmisillä on hyvin ristiriitaisia ja varmoja näkemyksiä, tai jotka koetaan loukkaavana.
Muuta kysyttävää?