Miten miehen saa osallistumaan kotitöihin
Alan olemaan niin kypsä tähän tilanteeseen. Pitäisi koko ajan mun olla vastuussa kaikesta ja hoitaa kaikki, muuten tässä talossa ei tapahdu mitään. En jaksa olla mikään projektipäällikkö ja yleiskone.
Monta kertaa asian ottanut puheeksi ja ei mitään muutosta. Mies laittaa tiskit ja vie roskat kerran viikossa ja odottaa siitä aplodeja ja pääntaputusta ja hämmästelee sitten kun pyydän jotain tekemään. Koska "ethän sä täällä mitään tee", kaikki pyykit ja muut siis vaan maagisesti hoitaa itse itsensä.
Tähänkö tämä suhde oikeasti kaatuu :/ Olisinpa tienyt millainen loinen mulla on vastuulla ennen kuin yhteen muutettiin.
Mies ei tajua miten stressaantunut ja uupunut olen, vaikka tästä on puhuttu ja olen selittänyt miltä musta tuntuu..
Kommentit (69)
En ymmärrä ihmisiä jotka päätyy näihin suhteisiin.
Kysymys: miten monta vuotta olitte yhdessä, ennen kuin muutitte yhteen?
Minkälaisessa kunnossa miehesi piti omaa kotiaa, ennen kuin muutitte yhteen?
Jos takana pitkä parisuhde ja mies hoiti oman boksinsa tyylillä, ennen yhteen muuttamista. Niin puhu asiasta. Koti on yhteinen ja niin myös kaikki sen vastuut sekä velvollisuudet.
Hämmästynyt
No jos on kaikkea yritetty, eikä toimi, niin eihän sulla ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Anna miehen olla sellainen kuin on ja tee itse kaikki, tai lusikat jakoon. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi naiset antaa tällaisten luusereiden loisia nurkissaan. Jos ei normaali elämä ja siisteys kiinnosta, niin voi palauttaa sankarin markkinoille takaisin. Aivan turha on yrittää kouluttaa aikuista ihmistä kun tällä ei kerta ole alkellisintakaan halua oppia. Turha on yrittää sovittaa neliskulmaista palikkaa pyöreään koloon-paljon helpommalla pääsee kun etsii sen sopivan.
Tai sitten siivousfriikki-pilkunviilaaja-nipottaja etsii samanlaisen/tossu-miehen itselleen
Vierailija kirjoitti:
Kaksi aikuista ja sinä itket kotitöistä? Voi luoja. Eikö teillä ole kodinkoneita?
Ei siis luulisi kovin mahdotonta olevan miehellekkään, jolla on simpanssin älykkkyys, oppia niitä kodinkoneita käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi naiset antaa tällaisten luusereiden loisia nurkissaan. Jos ei normaali elämä ja siisteys kiinnosta, niin voi palauttaa sankarin markkinoille takaisin. Aivan turha on yrittää kouluttaa aikuista ihmistä kun tällä ei kerta ole alkellisintakaan halua oppia. Turha on yrittää sovittaa neliskulmaista palikkaa pyöreään koloon-paljon helpommalla pääsee kun etsii sen sopivan.
Tai sitten siivousfriikki-pilkunviilaaja-nipottaja etsii samanlaisen/tossu-miehen itselleen
Nimenaan näin. Ei pidä ottaa kelvotonta kumppania. Esim oma mieheni on jopa tarkempi siisteydestä kuin minä itse ja oma-aloitteisesti näkee ja ymmärtää mitä on tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Stressaantunut ja uupunut pesukoneen napin painamisesta? Tätä on naisten "masennus"
Oikeastiko sun kodissa kaikki kotityöt hoituu sillä, että painat pesukoneen nappia? Vessan pesu, kylppärin siivous, imurointi, pölyjen pyyhintä, pyykinpesu, tiskit, ruuanlaitto, kaupassakäynti, mattojen tamppaus, jääkaapin ja uunin siivous, sihtien puhdistukset, kaikki yhdellä napilla?
MISTÄ TOLLASIA PESUKONEITA SAA? TARVITSEN!
Niin mikä on aloittajan vastuulla? Sohvatyynyjen pöyhiminen? Tällainen aloitus ei kerro mitään, ja on kaiken lisäksi yksipuolinen kertomus asioiden todellisesta laidasta. Tuoko ap talouteen myös yhtä paljon rahaa?
Tiedän miehen, joka aina siivotessaan kantoi roskiin vaimon tuikkukippoja ja muita ihania asioita kuten 25 e/kpl maksavia henkareita. Vaimo konmaritti ja osti uutta sisustustavaraa sitä mukaa, kun kantoi vanhaa ulos. Miehen mielestä vuodenaikasohvatyynynpäälliset oli vähän liikaa! Miksi ei koti voisi näyttää siltä, millaisena mies sen haluaa nähdä, jos mies sen joutuu siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressaantunut ja uupunut pesukoneen napin painamisesta? Tätä on naisten "masennus"
Oikeastiko sun kodissa kaikki kotityöt hoituu sillä, että painat pesukoneen nappia? Vessan pesu, kylppärin siivous, imurointi, pölyjen pyyhintä, pyykinpesu, tiskit, ruuanlaitto, kaupassakäynti, mattojen tamppaus, jääkaapin ja uunin siivous, sihtien puhdistukset, kaikki yhdellä napilla?
Mattoja ei todellakaan tampata.
Muutoinkin listasi on pelkkää uhriutumista. Lisäksi laiska töitään luettelee.
Mites muuten makaat palstalla keskellä päivää? Makaat kotona ja mies on tienaamassa?
Vierailija kirjoitti:
Älä selitä "miltä susta tuntuu". Tee konkreettinen lista kaikista kodin töistä, että mies näkee mitä pitää tehdä ja kuinka usein. Siitä sitten jaatte hommia ja teette vuorolistan. Ei voi väittää etteikö tiedä tai muista, kun lista on seinällä. Ja jos taas se ei halua niitä hommia tehdä, suosittelen omia asuntoja.
Sen jälkeen mies laittaa vierelle listan kuluista ja vuorot sille, kumpi maksaa. Kun kotityöt jaetaan puoliksi, niin sitten jaetaan kaikki muukin kotiin liittyvä, myös kulut.
Vierailija kirjoitti:
Anna miehelle oma koti!
Kun saa itse päättää, mitä tekee ja koska tekee, niin koti on ihan toisenlaisessa kunnossa kuin silloin, kun toinen ilmoittaa, että nyt sinun pitää siivota.
Sinkkumiehenä vastaan 100 % kotitöistä kuten ruuanlaitosta, tiskaamisesta, kaupassakäynnistä, roskien viemisestä. vaatteiden pyykkämisestä, housujen ja paitojen silittämisestä, asunnon imuroinnista. pölyjen pyyhkimisestä, sängyn petaamisesta joka aamu yön jälkeen, kylpyhuoneen lattian kuivaamisesta suihkun jälkeen ja siitä että tavarat löytyvät oikeilta paikoilta. Asunnossani on tasaisen siistiä eikä minun tarvitse järjestää mitään dramaattisia suursiivouksia. Tosin kolminkertaisten ikkunoiden välit pesen ehkä kerran vuodessa kesällä, mutta niiden ulkopinnat useammin.
Onneksi kun asuu yksin niin ei tarvitse koskaan siivota muiden sotkuja ja paikat pysyvät järjestyksessä. Itseasiassa minulle ihanteellinen parisuhteen muoto olisi kahden asunnon suhde, jolloin molemmat saavat olla omissa oloissaan ja yhdessä vietetään sitten ns. laatuaikaa. Luultavasti semmoiset miehet, jotka eivät ole tottuneet tekemään kotitöitä, ovat vielä sen verran nuoria tai laiskoja, että he ovat lapsuuden kodissaan tottuneet siihen että vanhemmat tekevät ne heidän puolestaan. Ehkä he kuvittelevat että äidin jälkeen vaimosta/tyttöystävästä saisi samanlaisen kodinhoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä toimii parhaiten se, että on selvä jako, mitkä työt ovat kenenkin vastuulla.
Tee lista kotitöistä, ja anna miehen valita, mitä niistä ottaa vastuulleen. Jos mies ei tee valitsemiaan töitä, ehdota vaihtokauppaa, eli sinä teet jonkun hänen valitsemansa, ja hän tekee jonkun, mikä jäi sinun vastuullesi.
Kerro miehellesi myös, että et ole samanlainen kuin hänen äitinsä. (vai oletko?)
Jos miehesi ei ole koskaan asunut yksin, hän ei välttämättä tiedä, mitä kaikkea tekemistä siellä kotona oikeasti on.
Jos mies on juuri muuttanut äitinsä hoteista ja on siis 16-18 -vuotias, niin tällaista holhoamista ehkä vielä tarvitaan. Jos mies on aikuinen, on turhauttavaa molemmille, jos häntä pitää ohjailla kuin teiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites muuten makaat palstalla keskellä päivää? Makaat kotona ja mies on tienaamassa?
Muuttuuko mun kommentin pointti, jos siitä jättää mattojen tamppauksen pois?
P.S. Olen töissä. Kannattaa pelata kortit sen verran hyvin ettei tarvitse raataa. :D
/28
Vierailija kirjoitti:
PiIIuhanat kiinni...
Todistit jälleen kerran vain sen, että naisessa ei ole mitään muuta sisältöä yhdellekään miehelle.
Jätät kaiken hänen sotkemansa siivoamatta. Peset omat pyykkisi, kokkaat omat ruokasi, siivoat aiheuttamasi sotkut ja viet omat roskasi.
Helpointa on erota idiootista, joka taantuu äidin holhoamaksi pikkulapseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä selitä "miltä susta tuntuu". Tee konkreettinen lista kaikista kodin töistä, että mies näkee mitä pitää tehdä ja kuinka usein. Siitä sitten jaatte hommia ja teette vuorolistan. Ei voi väittää etteikö tiedä tai muista, kun lista on seinällä. Ja jos taas se ei halua niitä hommia tehdä, suosittelen omia asuntoja.
Sen jälkeen mies laittaa vierelle listan kuluista ja vuorot sille, kumpi maksaa. Kun kotityöt jaetaan puoliksi, niin sitten jaetaan kaikki muukin kotiin liittyvä, myös kulut.
Naisen tekemät kotityöt, joista hän ei saa mitään korvausta, ovat mielestäsi oikeudenmukainen osa parisuhdetta?
Valtaosassa parisuhteita maksut maksetaan tasan siitä huolimatta, että naisten töitä ei vieläkään arvosteta riittävästi, vaan korkeampaa palkkaa maksetaan mm. hometalojen ja Länsimetrojen rakentajille.
Mä oon Viivi ja mies Wagner. Tiedettiin, että kumpikaan ei tulla muuttumaan sellaiseksi kuin toinen toivoo, eli miehestä ei tule samanlaista siivousnatsia ja minusta ei sikaa. Miehelle siivous on yks ja sama, koska elämässä ja arjessa on kuulema tärkempiä asioita kuin siivoaminen. Mulle taas järjestys, puhtaus ja itse siivoaminenkin tuo mielihyvää. Tekemätön paikka siis, voisi äkkiseltään kuvitella.
Jotta vältytään riidoilta ja valittamiselta, teimme pelisännöt selväksi ennen yhteenmuuttoa. Minä lupasin oikeastaan vain höllentää natsimaista otetta ja saamatta hermoromahdusta leivänmurusesta pöydällä. Annan miehellä olla yhden nurkan työhuoneessa, jossa saa sikamaisia tapojaan ylläpitää ja johon en koske. Se olkoon miehen valtakunta. Mies taas lupasi pitää siivoukseni mahdollimman helppona. Esimerkiksi tuo astiat tiskipöydälle, josta minä ladon ne koneeseen = ei tarvitse huokailla äänekkäästi ja odottaa milloin ne päätyy koneeseen ja toisaalta ei tarvitse valittaa siitä, että astiat on laitettu koneeseen (omasta mielestäni) ilman logiikkaa. Kumpikin voittaa, kun toisen ei tarvitse kuunnella napinaa ja totta puhuen itsekin olen rentoutunut, kun olen huomannut ettei se maailmanloppu tule jos astiat ei just nyt tällä sekunnilla mene koneeseen. Sitten myös nämä klassiset; jos ei osaa pyykkiä laittaa itse koneeseen, en niitä käy hakemassa erikseen enkä asiasta mainitse. Pikku hiljaa oppi tuomaan vaatekasansa.
Kumpikin ollaan tyytyväisiä ja hyvin on yhteiselo sujunut, vaikka pahoin aluksi pelkäsin. Ja vaikeaa se aluksi olikin. Ajan myötä se, ketä murunen häiritsee, siivoaa, mutta toisaalta toinen ei sitten sikaile ja anna aihetta kilareihin. Silti kumpikin saa toteuttaa itseään, toinen sikana ja toinen siivousintoilijana.
Kannattaisi opetella elämään lian keskellä. Ei ole pakko siivota ja kun mies on sitä mieltä että on sotkuista niin sitten yhdessä siivootte. Meillä siivotaan kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa olet, kyseinen ihminen voisi hommata vain suosiolla sen napillisen koneen jota vaimoksikin kutsutaan, niin hoituu nuo kaikki asiat helposti ja ilman vaivaa. :D
Jos kotitaloustyöt ovat kevyitä, mukavia ja helppoja niin miksi miehet ovat kykenemättömiä niitä tekemään?