Miten miehen saa osallistumaan kotitöihin
Alan olemaan niin kypsä tähän tilanteeseen. Pitäisi koko ajan mun olla vastuussa kaikesta ja hoitaa kaikki, muuten tässä talossa ei tapahdu mitään. En jaksa olla mikään projektipäällikkö ja yleiskone.
Monta kertaa asian ottanut puheeksi ja ei mitään muutosta. Mies laittaa tiskit ja vie roskat kerran viikossa ja odottaa siitä aplodeja ja pääntaputusta ja hämmästelee sitten kun pyydän jotain tekemään. Koska "ethän sä täällä mitään tee", kaikki pyykit ja muut siis vaan maagisesti hoitaa itse itsensä.
Tähänkö tämä suhde oikeasti kaatuu :/ Olisinpa tienyt millainen loinen mulla on vastuulla ennen kuin yhteen muutettiin.
Mies ei tajua miten stressaantunut ja uupunut olen, vaikka tästä on puhuttu ja olen selittänyt miltä musta tuntuu..
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Meitä on vain kaksi ja asumuksena kolmio. Puolisoni ei näe sotkua ja inhoaa siivoamista yli kaiken. Ratkaisu: Hän hoitaa kaupassakäynnin, ruoanlaiton ja tiskaamisen 80% ajasta ja minä kaiken muun, koska mun imurointistandardiini kuuluu esim. nurkat ja sängynalunen.
Imuroin kerran viikossa (akkuimuri), järjestelen tavarat sitä mukaa kun ne siirtyilee paikasta toiseen, pyyhin pölyt ja pesen kylppärin (kunnolla) parin viikon välein ja pyykkiä oikeastaan pesee se, kumpi jotain pyykkikorin vaatetta sattuu tarvitsemaan. WC nyt harjataan asioinnin jälkeen jos aihetta ja altaan pyyhkäisen puhtaaksi muutaman kerran viikossa samalla kun teen iltatoimia.
Keittiön kaapit koitan pitää järjestyksessä, mutta sekin homma hoituu n. kerran kuussa. Lähinnä inventaarion kannalta, ettei toinen raahaa kaupasta sitä seitsemättä spagettipussia.
Ruokaa on joskus jääkaapissa vähän liikaa, mutta ratkaisen asian tekemällä loogisemmalla ajattelullani aina jääkaapin jämistä jotain ruokaa. Aika hyvää yleensä tulee. Huithapeli vaan ei osaa yhdistellä raaka-aineita, kun aina ajattelee vain tiettyä reseptiä eikä oikein osaa ylijäämistä miettiä mitään erilaista.
Asiat hoituu helposti kun on selkeä työnjako eikä ota stressiä toisen tekemisestä. Pitää vain ymmärtää että toinen ajattelee erilailla, mutta jakaa hommat niin että kotitöihin kumpikin käyttää suurinpiirtein saman ajan/vaivan. Välillä voi huomauttaa ja silloin toinen tekeekin mielellään.
Kerran koitin, että kauanko kestää ennenkuin toinen huomaa, ettei ole imuroitu/tomutettu/järjestetty - kestin kolme viikkoa ja sitten tein taas itse.
Eikä noita kotihommia kahdella ihmisellä niin paljon ole, eikä maailma kaadu siihen että on muutama villakoira nurkassa. Ei tarvitse aina tehdä kiukulla koska nyt vaan on pakko, kyllä se villakoira seuraavaankin päivään tai jopa viikkoon pärjää.
Oon muuten se miespuolinen.
Paljonko tuosta saa palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressaantunut ja uupunut pesukoneen napin painamisesta? Tätä on naisten "masennus"
Jos kotitaloustyöt ovat kevyitä, mukavia ja helppoja niin miksi miehet ovat kykenemättömiä niitä tekemään?
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
1. Pese vain omat pyykkisi
2. Hanki kivoja harrastuksia tai näe ystäviäsi
3. Tee ruokaa vain itsellesi
4. Vaihtoehtoisesti syö ruokia, joista miehesi ei pidä
5. Älä siivoa, kuin vuorotellen.. eli odota vaikka hamaan tappiin asti että mies siivoaa ensin
6. Hoida vain omat ostoksesiKun palvelu loppuu, niin voi jotain tapahtua. Sulla pitää vaan olla kärsivällisyyttä kestää kaaosta jonkun aikaa.
Muuten hyvä mutta ei toimi, jos on lapsia.
Lemppaamalla ja kertomalla syy. Ehkä hän seuraavaa kohtelee paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Onko taas kerran kyseessä SINUN päättämäsi asiat, tuikkukuppeineen, kausiverhoineen ja maton hapsujen oikomisinen hammasharjalla?
Mikä oikeuttaa SINUT päättämään kaikesta?
Kuinka paljon sinä makaat ja sotket kotona mieheen verrattuna?
Kuinka paljon sinun sisustuskrääsäsi vaatii pölyjen pyyhkimistä?
Mulle ainakin riittäisi et korjaisi omat jälkensä. Korjaisi joskus lasten kanssa lelut lattialta tai pyyhkisi leivänmurut pöydältä. Ei jaksaisi aina pyytää eikä myöskään tehdä aina itse. Yhdessä ruokailujälkienkin siivoaminen kävisi paljon nopeammin.
Miesten ei kuulu tehdä kotitöitä. Uskomatonta, että te naiset luulette tosissanne, että miehen kuuluu tehdä niin.
Jääkaapin oveen TO do -lista vastuuhenkilöineen ja toisen kuittaus (Excel-taulukkona tms).
Esim. vko 1, maanantai
Kauppareissu Juha
Ruoanlaitto Maija ja Juha
Tiskaaminen Maija ja Juha
Pyykinpesu Maija
Siivoaminen -
Meillä minä teen vapaaehtoisesti suurimman osan kotitöistä. Ei se ole raskasta ja moni juttu on kuin terapiaa työpäivän jälkeen. Koneethan nuo työt hoitaa.
Silloin kun ei huvita vaikka imuroida niin kysyn mieheltä, jos seksi kelpaisi vastineeksi. Aina on kelvannut, vaikka sitä on muutenkin paljon. Se on ehkä enemmänkin huumoria ja siksi kai toimii.
Kotityöt on mitätön aihe hyvässä suhteessa. Huonossa taas jatkuvasti riidanaiheena.
Mä en tee yhtään mitään 99% ajastani. Olen hyvin sairas ja tarvitsen lepoa.
Odotan kyllä kuitenkin että minua palvellaan huolella.
Mies hoitakoon elämäni. Olen sen verran arvokas.