Voitteko moralisoijat kertoa, miten esim. minun lentomatkusteluni vaikuttaa maapallon ilmastoon?
Se lentokone, vaikkapa siellä Helsinki-Vantaan lentoasemalla, lentää ihan aikataulun mukaisesti vaikkapa Bangkokiin, olinpa minä siinä koneessa tai en. Se lentää myös ihan aikataulun mukaisesti sieltä Bangkokista takaisin Helsinkin, olinpa taas siinä koneessa tai en. Eli eipä taida koneen liikkumiseen vaikuttaa se, olenko minä siinä kyydissä vai jäänkö pitkäkseni kotisohvalle makaamaan. Ja kun se kone on ilmassa, niin ei taida myöskään sen ilmoille päästämiin päästöihin juurikaan vaikuttaa se, olenko minä siinä koneessa kyydissä. No juu, minä ja matkatavarani toki painamme jonkin verran, mutta yhteispainomme on ehkä 1/500 koneen kokonaispainosta, kun huomioidaan muutkin matkustajat. Eli ei olennaista vaikutusta koneen suorituskykyyn tai polttoaineenkulutukseen. Sitäpaitsi jos minä en ole koneessa, sen paikan ottaa silloin kuitenkin joku toinen. Eli plus miinus nolla vaikutus ilmaston kannalta.
Eli moralisoijat, niin kauan kun koneet ovat ilmassa ja lentävät reittejään suunnitellusti, ei lentoliikenteen päästöt tule putoamaan käytännössä lainkaan. Minun mahdollisella matkustelemisella tai matkustelemattomuudella ei ole siihen mitään vaikutusta.
Kommentit (5)
No mitäpä luulet, lentäisikö kone, jos sinä ja muut matkustajat jäisitte kotiin?
Joo ja jos lopetat lihansyönnin, ne sinulle varatut fileet heitetään vaan roskikseen.
Toisaalta, jos sinä olisit siellä koneessa, älykkyyden määrä siellä koneessa ei lisääntyisi lainkaan.
Koska kiinalaisia on miljardi, minä pidän autoa tyhjäkäynnillä ympäri vuorokauden ja lämmitän kodin 50-asteiseksi ja jäähdytän pitämällä ikkunoita auki. Kun ei viidne miljoonan ihmisen tekemisillä ole mitään merkitystä.
Yksittäinen ihminen ei mitenkään, mutta jos jo 5% jäisi matkustamatta niin silloin aika lähelle 5% lentovuoroista peruttaisiin.