Kuinka pitkään lapset nukkuu samassa sängyssä?
Kuinka pitkään lapset nukkuu samassa sängyssä? Minkäikäisenä he omaehtoisesti lopettavat?
Miehen toinen lapsi haluaa aina nukkua viikonloppuisin tai viikolla meillä ollessa meidän sängyssä. Asiasta ei keskustella ja asia oli selvä jo yhteen muuttaessa: mies ei aio kieltää lapsiaan tulemasta sänkyyn viereen jos haluavat. Ymmärrän tämän enkä tähän periaatteessa puutu. Joskus raskaan työviikon jälkeen vaan tuntuu että en jaksa.. miten ihana olisi nukkua omassa rauhassa. En tiedä mikä siinä on erilaista, on se vaan erilaista kun 7vuotias nukkuu samassa sängyssä minun ja miehen kanssa, aina olen niin väsynyt näiden öiden jälkeen. Nuorempi sisarus nukkuu omassa huoneessaan 90% ajasta ja vain silloin tällöin haluaa viereen.
Minkä ikäisenä tämä yleensä loppuu? Miksi se väsyttää niin paljon kun lapsi on samassa sängyssä.. vinkkejä asian kanssa jaksamiseen? Olohuoneeseen en viitsisi mennä, sohva ei ole kovin mukava nukkumiseen. Olen vaan niin poikki että puolitosissani harkitsen nukkumista pihalla. Että saisi vaan olla rauhassa, edes hetken.. Viime yönä en saanut taas nukuttua. Nukun, mutta heräilen kokoajan. Olen muuten lapsirakas ja yhteinen lapsi suunnitteilla. Ystävieni lapset ovat nopeasti oppineet omiin sänkyihin, koska heillä on se periaate. Itselläni on sama periaate että vieressä nukkuminen tulee olemaan poikkeus, ei sääntö. En tiedä vielä miten tämä toteutuu sitten yhteisen lapsemme kohdalla.
Kommentit (16)
Kyllä mä "eroäitinä" koen täysin mahdottomana, että kieltäisin lasta tulemasta viereen. Olen muutenkin puolet ajasta erossa hänestä! Lapsi on nyt 6v ja nukkuu aina vieressä. Isommat oppi omiin sänkyihin muutaman vuoden iässä.
Miksi et nuku lapsen sängyssä näitä öitä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä "eroäitinä" koen täysin mahdottomana, että kieltäisin lasta tulemasta viereen. Olen muutenkin puolet ajasta erossa hänestä! Lapsi on nyt 6v ja nukkuu aina vieressä. Isommat oppi omiin sänkyihin muutaman vuoden iässä.
Se ei ole täyspitkä aikuisten sänky! Tämä on ollut mielessä muuten kyllä.
Siksi ymmärränkin miestäni. Luulen että kaipaan nyt vaan vertaistukea tähän väsymykseen. Ja eiköhän lapsi jossain vaiheessa sitten kasvaessa lopeta. Lisäksi kun saamme vauvan, voi olla ettei lapsi sitten enää halua nukkua samassa missä joudun yöllä imettämään yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ymmärränkin miestäni. Luulen että kaipaan nyt vaan vertaistukea tähän väsymykseen. Ja eiköhän lapsi jossain vaiheessa sitten kasvaessa lopeta. Lisäksi kun saamme vauvan, voi olla ettei lapsi sitten enää halua nukkua samassa missä joudun yöllä imettämään yms.
Tämä siis ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai haluaa vielä tarkemmin huolehtia ettei menetä paikkaansa ja oikeuksiaan vauvalle.
Mutta niin, kyllä kai useimmat viimeistään alakoulun aikana siirtyvät omaan sänkyyn, mutta veikkaisin että viimeistään omilleen muuttaessa. Meillä nukkuu 7-vuotias vieressä ja jos pitäisi arvata niin ei se hetkeen ole mihinkään menossa 😁
Toimisiko lapsen sängyn siirtäminen teidän sängyn viereen?
Meillä lapset on saaneet nukkua vieressä niin pitkään kuin ovat halunneet. Tahtoivat omat sängyt 6 ja 8 vanhana ja halusivat ne omiin huoneisiinsa vuotta myöhemmin.
Mun poika halusi vielä koululaisena tulla viereen, sitten sovittiin, että aamulla saa tulla loikoilemaan ja juttelemaan, kun ollaan herätty. Itse en saa nukuttua, jos on ahdasta. Hankkikaa toinen iso sänky parisängyn viereen, niin kaikille on tilaa. Se on hyvä sittenkin kun vauva tulee. Meillä oli niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ymmärränkin miestäni. Luulen että kaipaan nyt vaan vertaistukea tähän väsymykseen. Ja eiköhän lapsi jossain vaiheessa sitten kasvaessa lopeta. Lisäksi kun saamme vauvan, voi olla ettei lapsi sitten enää halua nukkua samassa missä joudun yöllä imettämään yms.Tai haluaa vielä tarkemmin huolehtia ettei menetä paikkaansa ja oikeuksiaan vauvalle.
Mutta niin, kyllä kai useimmat viimeistään alakoulun aikana siirtyvät omaan sänkyyn, mutta veikkaisin että viimeistään omilleen muuttaessa. Meillä nukkuu 7-vuotias vieressä ja jos pitäisi arvata niin ei se hetkeen ole mihinkään menossa 😁
Tämä on niin sama tilanne meillä. Ei ole mihinkään menossa. No ehkä sitten 10-vuotiaana, esim. Kohtahan ne mun unet menee lopullisesti kuitenkin kun vauva tulee. -ap
Vierailija kirjoitti:
Toimisiko lapsen sängyn siirtäminen teidän sängyn viereen?
Meillä lapset on saaneet nukkua vieressä niin pitkään kuin ovat halunneet. Tahtoivat omat sängyt 6 ja 8 vanhana ja halusivat ne omiin huoneisiinsa vuotta myöhemmin.
Tuo lapsen tahtoon luottaminen kuulostaa hyvältä. Samaan meillä pyritään. Meillä lapsi haluaa nimenomaan isän kainaloon. Nuoremmalla oli käytössä tuo omasänky makuuhuoneessa alkuun ja mielellään tosiaan nykyään omassa sängyssä nukkuu.-ap
Vierailija kirjoitti:
Mun poika halusi vielä koululaisena tulla viereen, sitten sovittiin, että aamulla saa tulla loikoilemaan ja juttelemaan, kun ollaan herätty. Itse en saa nukuttua, jos on ahdasta. Hankkikaa toinen iso sänky parisängyn viereen, niin kaikille on tilaa. Se on hyvä sittenkin kun vauva tulee. Meillä oli niin.
Tämä kuulostaa hyvältä! Minullakin eniten kai ahdistaa se ahtaus ja vaikuttaa uniin. -ap
No meillä lapsi opetettiin nukkumaan omassa sängyssä ihan vastasyntyneestä jo, mutta niin vain 3-vuotiaana alkoi aluksi öisin herätessään tulla meidän sänkyyn. Pikku hiljaa aiemmin ja aiemmin, ja sitten ei enää ollenkaan edes illalla suostunut mennä omaan sänkyyn.
Olisihan siinä voinut pysyä tiukkana ja palauttaa omaan sänkyyn, mutta tuntui huonolta, kun lapsi selvästi meitä siinä tarvitsi. Itse asiassa aluksi palautinkin muutaman kerran palautinkin, mutta se oli sitten itkevän lapsen vähintään tunnin nukutus. Parhaiten siis nukutaan näin; lapsi ei heräile, vanhemmat ei heräile.
Ja pointtini oli siis se, että ei se ole aina siitä kiinni mitä opettaa. Lapsilla tulee erilaisia tarpeita eri ikävaiheissa.
Vierailija kirjoitti:
No meillä lapsi opetettiin nukkumaan omassa sängyssä ihan vastasyntyneestä jo, mutta niin vain 3-vuotiaana alkoi aluksi öisin herätessään tulla meidän sänkyyn. Pikku hiljaa aiemmin ja aiemmin, ja sitten ei enää ollenkaan edes illalla suostunut mennä omaan sänkyyn.
Olisihan siinä voinut pysyä tiukkana ja palauttaa omaan sänkyyn, mutta tuntui huonolta, kun lapsi selvästi meitä siinä tarvitsi. Itse asiassa aluksi palautinkin muutaman kerran palautinkin, mutta se oli sitten itkevän lapsen vähintään tunnin nukutus. Parhaiten siis nukutaan näin; lapsi ei heräile, vanhemmat ei heräile.
Ja pointtini oli siis se, että ei se ole aina siitä kiinni mitä opettaa. Lapsilla tulee erilaisia tarpeita eri ikävaiheissa.
Niinpä, miehenkin lapsi nukkuu äitinsä luona omassa sängyssä mutta meillä ei. Uskon että johtuu siitä kun näkee isää harvemmin, ymmärrettävää se on. -ap
Meillä tehdään niin, että lapsen tullessa meille mies (eli hänen isänsä) nukkuu samassa huoneessa ja minä meidän makkarissa. Toimii.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään niin, että lapsen tullessa meille mies (eli hänen isänsä) nukkuu samassa huoneessa ja minä meidän makkarissa. Toimii.
Tätä voisi kokeilla että laittaisi lapsen huoneeseen vaikka patjat lattialle sitten! Lapsi haluaa kainaloon, ei vaan samaan huoneeseen.
Minäkin halusin aina nukkua isän kainalossa pienenä. Nähtiin aika harvoin ja oli kova ikävä. Olisi tuntunut tosi pahalta, jos olisi kielletty tai mitenkään edes kyseenalaistettu. 9-10-vuotiaana en enää halunnut viereen.
Tulivat vielä 15v välillä viereen, useinkin jos olivat sairaana.
Voisiko alapeukuttaja antaa vinkin/neuvoja eikä vaan alapeukuttaa ! Niitä kaipaan. Isompi sänky?-ap