Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva tuli, muisti meni

Vierailija
13.12.2018 |

Vauva on valvottanut joka yö nyt muutaman kuukauden ajan, ja en enää muista mitään valvomisen takia. Onko tämä ihan normaalia ja korjaantuuko muisti joskus vielä? Unohdin eilen siskoni lasten nimet :( , mietin monta tuntia mitkä ne on enkä vain muistanut... Unohdan hoitaa lupaamani asiat ja unohdin pankkikortinkin maksulaitteeseen kassalle, onneksi kassatyöntekijä juoksi perääni kortin kanssa. Apua?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se korjaantuu ajan kanssa. 

Vierailija
2/18 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sieltä vielä palautuu. Muistaakseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään, että tästä vauva-ajasta ei jää mitään muistoja :( . Muistatteko muut lapsenne vauvavuoden asioita kirkkaasti? Ap

Vierailija
4/18 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jo 7-vuotias ja ei ole muisti palannut. On niin paljon kaikkea uutta muistettavaa. Oli kaikki tarhajutut, nyt koulujutut. Koko ajan pitää muistaa miljoona asiaa mitä ennen lasta ei tarvinnut. En ymmärrä miten sellaset selvii kellä on enemmän kuin yksi lapsi.

Vierailija
5/18 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa ap:) Ei se muisti ihan niin huonoksi jää, että sukulaisten nimet tai sanat pysyvästi unohtuu, vaan muisti palailee pätkittäin sitten, kun saat taas nukuttua yöllä. Mulla tosin tuntuu vaiva kroonistuneen, eikä muisti ole enää ennalleen palannut.

Vierailija
6/18 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvavuosilta ei paljon muistikuvia ole säilynyt.

Vierailija
7/18 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jo 7-vuotias ja ei ole muisti palannut. On niin paljon kaikkea uutta muistettavaa. Oli kaikki tarhajutut, nyt koulujutut. Koko ajan pitää muistaa miljoona asiaa mitä ennen lasta ei tarvinnut. En ymmärrä miten sellaset selvii kellä on enemmän kuin yksi lapsi.

Voi ei.. Kuinka kauan sinun lapsesi valvotti? Ei ihan seitsemää vuotta kuitenkaan? Ap

Vierailija
8/18 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään, että tästä vauva-ajasta ei jää mitään muistoja :( . Muistatteko muut lapsenne vauvavuoden asioita kirkkaasti? Ap

En muista oikeastaan ollenkaan millainen lapsi oli edes esim vuosi sitten. Jotain tiettyjä hetkiä muistan vauva ajalta. Esim lapsen ilmeen kun sen nosti sängyltä käsistä ylös. Kannattaa kuvata videoita mahdollisimman paljon. T:äskeinen 7-vuotiaan äiti

Vierailija
9/18 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista oikeastaan ollenkaan millainen lapsi oli edes esim vuosi sitten. Jotain tiettyjä hetkiä muistan vauva ajalta. Esim lapsen ilmeen kun sen nosti sängyltä käsistä ylös. Kannattaa kuvata videoita mahdollisimman paljon. T:äskeinen 7-vuotiaan äiti

Olen ottanut videoita, mutta pitäisi varmaan muistaa(!) tallentaa ne johonkin muualle kuin tietokoneelle ja kännykkään, koska muuten ne häviää. Ap

Vierailija
10/18 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei.. Kuinka kauan sinun lapsesi valvotti? Ei ihan seitsemää vuotta kuitenkaan? Ap

No itseasiassa lapsi nukkui kyllä ihan hyvin, heräsi yleensä vain kerran yössä mutta itselleni riittää se kerran yössä herääminen niin unet on pilalla. Ehkä neljä vuotiaana alkoi nukkumaan useimmat yöt kokonaan.

Vierailija
11/18 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itseasiassa lapsi nukkui kyllä ihan hyvin, heräsi yleensä vain kerran yössä mutta itselleni riittää se kerran yössä herääminen niin unet on pilalla. Ehkä neljä vuotiaana alkoi nukkumaan useimmat yöt kokonaan.

Miten ihmeessä selvisit töissä? (Oletan, että palasit töihin ennen kuin lapsi oli neljä.) Ap

Vierailija
12/18 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin normaalia tuo on. Eikös sitä puhutakkin siitä, kuinka etenkin pikkuvauva-aika menee sumussa. En ainakaan itse ota stressiä asiasta, vaikka pian synnytänkin.

Kyllähän sen muistamattomuuden huomaa itse stressitilanteissa ja väsymyksessä. Esim. pankkikortin tunnusnumeron tai jonkun muun normaalisti hyvin itsestäänselvän asian muistamisessa. Ja mitä enemmän sitä siinä tilanteessa rupeaa puimaan, niin sitä vähemmän järki ja muisti pelaa.

Ota kuvia ja kirjoita kohokohtia vaikka puhelimen muistioon ym. Anna itsellesi palautumisaikaa muistisi suhteen! Kyllä se siitä, lisästressi ei muuta kuin pahenna tilannetta.

Vierailija
13/18 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla muisti meni eikä ole palautunut. Lapsi jo 17.

Ennen olin hyvämuistinen.

Muistini ylikuormittui, kun tuli niin paljon uutta muistettavaa. Tämä kuormittaa muistia jollain eri tavalla kuin esim yo-opinnot.

Lapsi on omalla vastuulla yötä päivää ja siitä on huolta.

Vierailija
14/18 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla muisti meni eikä ole palautunut. Lapsi jo 17.

Ennen olin hyvämuistinen.

Muistini ylikuormittui, kun tuli niin paljon uutta muistettavaa. Tämä kuormittaa muistia jollain eri tavalla kuin esim yo-opinnot.

Lapsi on omalla vastuulla yötä päivää ja siitä on huolta.

Pelottavaa, jos ei palaudu. Työssäni tarvitsee paljon muistia, enkä selviä siitä jos muisti ei palaudu. Ap

Vierailija
15/18 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tilanne alkoi korjaantua vasta kun lääkäri otatti kilpirauhaskokeet. Oli vajaalla. Mutta hän etsi myös vajaatoiminnan syyt: löytyi raudanpuute, B12 -muistivitamiini oli alhainen ja D-vitamiinia suositteli, sain jopa reseptillä D-lisää. 

Vierailija
16/18 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan tavallista, vielä ei kannata huolestua. Mitään pysyviä vaurioita tuosta ei normaalisti jää, jos muisti ei ala toimimaan normaalimmin kun nukkuminen normaalistuu, niin kyse on jostain muusta. Syitä voi olla puutostilat, kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminta, uniapnea tai muut univaikeudet, masennus... Mutta siis itse vauvavuosi ei vahingoita pysyvästi aivoja ja muistia, vaikka enemmistö naisista elää ihan muissa maailmoissa sen ajan.

Tokikaan ne kadonneet muistot ei palaa normaalisti muistettaviksi ikinä, koska ne eivät ole alunperinkään oikein tallentuneet.

Itse en muista ensimmäisestä vuodesta käytännössä mitään, hajanaisia muistikuvia pystyn spontaanisti palauttamaan, kuvien/videoiden avulla paremmin. Harmittaa kun en enää muista synnytyksestäkään kuin pääpiirteet ja nekin on lähinnä ulkoaopeteltu litannia mitä konkreettisesti tapahtui. Ihan kuin jonkun muun hoitokertomusta kertaisi, en osaa enää asettaa itseäni siihen tunne/muistitasolla. Toisesta vuodesta vähän paremmin muistoja, mutta kuvat ja videot ovat pääasiassa muistojen palauttamisessa. Kolmas vuosi sen sijaan on mennyt todella hyvin ja muisti toimii paremmin kuin ennen lasta. Selkeästi oli yhteydessä nukkumiseen. Itsekin teen paljon muistia tarvitsevaa työtä, joten siinä on hyvä seurata.

Vierailija
17/18 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tilanne alkoi korjaantua vasta kun lääkäri otatti kilpirauhaskokeet. Oli vajaalla. Mutta hän etsi myös vajaatoiminnan syyt: löytyi raudanpuute, B12 -muistivitamiini oli alhainen ja D-vitamiinia suositteli, sain jopa reseptillä D-lisää. 

Sama tilanne. Saitko lääkityksen kilpirauhasen vajaatoimintaan?

Vierailija
18/18 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan