Luokka laittaa 150€ opettajan lahjakorttiin
Ala-astetta käyvän lapseni luokka on päättänyt lahjoittaa opettajalle 150 euron lahjakortin joululahjaksi. Alkaa suhteellisuudentaju kadota näissä ja tuntua lahjonnalta koko homma. Itse ehdotin 50-100 euroa, joka on mielestäni täysin riittävä määrä. Miten teillä lahjotaan opettajaa?
Kommentit (39)
Ihan kuin luokan kimppalahja opettajalle olisi millään tapaa rikollista tai lahjomista. Naurettava väite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysäise koulun reksiltä onko ok. Veroviranomaisetkin saattavat olla kiinnostuneita.
😂
Kiinnostuneita joululahjoista 🤣🤣🤣Alkoiko puntti tutista?
Tiedätkö mikä on lahjaverotettavan summan alaraja?
Lahjojen ostot soisi jättää pois kokonaan ja jos jotain pitää olla, niin lahjakortti jonka summa on maksimissaan 10 euroa per oppilas. Raha on nykyäänkin ihmisillä todella tiukassa. Jo 90-luvulla hävetti niin paljon joka joulu ja kevät, kun lahjoja annettiin vuoronperään opettajille. Minulla ei ollut usein mitään, kiitos vanhempien huonon taloustilanteen, ja vaikka jotain oli kinantaa, se tosiaan oli joku kynttilä lyhdyllä tmv. halpa. Hyvätuloisemmat lapset antoivat hirveän isoja lahjakoreja viineineen ja glögeineen yms. 5. luokalla opettajalla jäi antamni lahja seuraavaan syksyyn asti pöydän laatikkoon. Nosti aloittaessani 6. luokan sen laatikon perukoilta, että kappas mikäs täällä, mistäs minä tämän olen saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjuksella ja lahjalla on eroa :)
Lahjakortti katsotaan rahan antamiseksi. Mutta aloittajahan ihmetteli tuota suurta summaa, miksi vaikka 50e lahjakortti ei riitä opettajalle vaan pitää vetää överiksi?
Jos oppilaita on paljon ja jokaisen perhe haluaa osallistua, ei 150€ Tule paljoa per nenä. Mutta ihmettelen mitä se ap:n persettä kaivaa, saako ope 50€ vai 150€ lahjan?
Ei muuta kuin opiskelemaan opettajaksi ja tekemään töitä niin hyvin että perheet haluavat muistaa joululahjalla.
Aika iso summa mielestäni, vaikka eihän siitä tietysti yhtä lasta kohden montaa euroa tule, jos luokalla on vaikka 25 oppilasta. Silti kokonaisuutena vähempikin riittäisi, esim. joulukukka ja 50 € lahjakortti. Sellaisen setin saisi jo jos jokainen lapsi / perhe osallistuisi 2 - 2,50 eurolla.
Omien lasteni luokalla ei ole yhteiskeräyksiä järjestetty, vaan kaikki ovat vieneet erikseen. Eivätkä kaikki näytä edes mitään vievän. Itse ajattelin tänä jouluna tehdä lasten kanssa paahdettuja lakritsimanteleita opettajille lahjaksi, ja antaa ne jossain nätisti koristellussa paperipussissa. Ei jää siis mitään krääsää open nurkkiin pyörimään, ja mantelit voi tarjota vaikka vieraille jos ei itse tykkää.
Olen helsinkiläinen alakoulun luokanopettaja.
Olen yksiselitteisesti ilmoittanut jo monta vuotta, etten ota vastaan näillä yhteiskeräyksillä ostettuja lahjoja, en pieniä saati isoja.
Jos joku lapsi välttämättä haluaa tuoda itse tehdyn lahjan tai omilla rahoillaan ostaa jotain aivan pientä, niin en toki kieltäydy lapsen lahjasta -- huom. LAPSEN lahjasta.
Vannon ja vakuutan, ettei tasapuolisuuteeni vaikuta piirun vertaa kuka tuo tai ei. Enkä usko tätä muistakaan kollegoistani.
Ihmiset tekevät urheiluseuroissa paljon aikaa vievää vapaaehtoistyötä pyyteettömästi.
Toivoisin, että nämä keräysvimmaiset suuntaisivat intonsa näihin kohteisiin tai koulussa toimiviin pienipalkkaisiin ihmisiin esim. keittiöhenkilökuntaan.
Me olemme hyväpalkkaista keskiluokkaa ja emme tarvitse mitään vanhempien keräyksiä lahjakortteihin. Alentavaa jopa minusta.
-nro 27
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tekevät urheiluseuroissa paljon aikaa vievää vapaaehtoistyötä pyyteettömästi.
Toivoisin, että nämä keräysvimmaiset suuntaisivat intonsa näihin kohteisiin tai koulussa toimiviin pienipalkkaisiin ihmisiin esim. keittiöhenkilökuntaan.
Me olemme hyväpalkkaista keskiluokkaa ja emme tarvitse mitään vanhempien keräyksiä lahjakortteihin. Alentavaa jopa minusta.
-nro 27
Minä kyllä arvostan lahjoja jos niitä saan luokalta. Opettaja on kuitenkin se eniten lapsen elämässä oleva aikuinen koulussa, keittäjä on joku random Pirjo, jos sitä edes näkee kun ruoka tehdään muualla ja tuodaan kouluun.
Mutta kyllä minä olen vienyt myös harrastusten ( kuvataidekoulu ja musiikkiopisto)opeille ( taiteen perusopetusta, niin ovat opettajia eivätkä mitään vanhoja jalkapalloilijoita) muistamisia lapsen kautta joka syksy ja joka kevät. Mutta yleensä n 20€ arvosta, sillä mitään kimppalahjamahdollisuutta ei ole koska vanhemmat eivät tunne toisiaan.
Luokan yhteisen lahjan / lahjakortin vaihtoehto on se, että useimmat lapset vievät itse jotain pientä - kukkia, suklaata, mukin tms. Enemmän näissä korostuu yksittäisen lahjanantajan (käytännössä siis lapsen perheen) varallisuus. Kimppalahjasta opettaja ei tiedä, kuka milläkin summalla on osallistunut.
Kielletyksi lahjukseksi tämä muuttuu vasta siinä vaiheessa, kun lahjan arvo on huomattava. Käytännössä lahjusrikkomuksina on tuomittu mm. ylenpalttista ja pitkään jatkunutta virkamiehen ja hänen puolisonsa kestitsemistä (kosteat illalliset) sekä lomamatkoja. Jouluna / keväällä annetun 150 euron kimppalajan arvo per oppilas on muutaman euron, joten kyseessä ei ole lahjus. Lisäksi pitää vielä huomata, että lahjoja annetaan yleisimmin alakoulussa, missä opettajan antamalla arvosanalla ei edes ole mitään käytännön merkitystä. Sen sijaan jos yksittäinen oppilas antaisi opettajalle 150 euron arvoisen lahjan juuri ennen yhdeksännen luokan päättöarviointia, kyseessä voisi olla kielletty lahjonta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin luokan kimppalahja opettajalle olisi millään tapaa rikollista tai lahjomista. Naurettava väite.
Ottaa selvästi lahjuksia vastaan, ei kun vankilaan vaan ;)
Omat lapseni eivät lahjoneet koskaan opettajiaan, ei ala-eikä yläasteella eikä lukiossa. Yliopston touhuista en tiedä miten siellä, mutta tuskinpa sielläkään lahjuksia veivät kumpikaan ... Eiköhän liene jokaisella lapsella läheisiä, joita haluavat muistaa, muitakin kuin keljumaiset, usein moukkamaiset opettajat.
Olen huomannut että juuri opettajilla ei ole minkäänlaisia käytöstapoja. Käyn useissa jumpparyhmissä joissa useita opettajia. Rääväsuisia, tympeitä naisia ovat . Eivät osaa edes tervehtiä muita.
Jokainen opettaja on varmasti ansainnut muistamisen, mutta välittäminen ei katso rahamäärää. Kun summa nousee noin isoksi, alkaa vertailu ja hommasta katoaa perimmäinen ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen opettaja on varmasti ansainnut muistamisen, mutta välittäminen ei katso rahamäärää. Kun summa nousee noin isoksi, alkaa vertailu ja hommasta katoaa perimmäinen ajatus.
Näin juuri.
Sallivat kiusaamisen, nauravat ja ilveilevät oppilailleen. Suosivat omia suosikkejaan. Käyttäytyvät moukkamaisesti ja alentuvasti toisia vanhempia kohtaan. Juoruavat selän takana oppilaistaan, jopa näiden kuullen. Ovat hyvin ennakkoluuloisia, esim. yksinhuoltajavanhempia kohtaan jne. jne.
Kaikenlaisia hyväksikäyttö yms. tapauksia on tullut viime aikoina julkisuuteen. Mikä näistä tekee muita työssäkäyviä parempia, joita pitäisi oikein lahjoin ja kukin muistaa joka joulu ja kevät..:!!?
Kyllähän lahjan tai rahanarvoisen lahjakortin vastaanottaminen tarkoittaa täysin selvää lahjusrikkomusta tai opettajan kohdalla (jolla on vaikuttamismahdollisuus kohteluun ja arvosanoihin) suorastaan lahjuksen ottamista. Lahjusrikoksissa nimenomaisesti ei katsota sitä, millä joukolla mahdollinen summa on kerätty tai arvioiko kyseinen opettaja itse / arvioivatko muut lahjan vaikuttavan hänen päätöksiinsä. OLEELLISTA ON, että jollakulla voi syntyä epäily, että kyseinen lahja on opettajalle merkityksellinen ja siten voi vaikuttaa päätöksiin. Itse asiassa täällä monet nimenomaisesti myöntävät, että rahalahja on parempi kuin krääsä, koska sillä voi ostaa jotain HYÖDYLLISTÄ ja tämä on nimenomaisesti se syy, miksi sitä ei saa ottaa vastaan!
Jos sitten joku on sitä mieltä, että laki on väärässä ja sitä pitäisi muuttaa, niin asiaahan voi viedä eteenpäin esim. kansalaisaloitteella tai äänestämällä ensi kevään eduskuntavaaleissa ehdokasta, joka ajaa lahjusrikoksia koskevan lain muuttamista. Niin kauan kuin laki on nykyinen, syyllistyy jokainen rahan tai lahjakortin vastaanottava opettaja rikokseen. Piste.
Miksi opettajia pitää lahjoa?
Opettajat saavat käsittääkseni palkan työstään.
Yli kymmenen vuotta sitten oli näitä älyttömiä lahjoja opettajille.
Itse en tule osallistumaan näihin lahjan ostoihin ikinä.
Mun lapsen luokan vanhempainryhmä keräsi opettajan lahjaan keväällä n. 600 e. Päivittelin sitä täälläkin, mutta sain paljon hyökkääviä vastauksia, joissa kehotettiin lopettamaan ryyppääminen ja tupakointi, niin riittäisi rahaa myös opettajan lahjaan. Rahanpuutteesta ei ollut sinänsä kyse eikä siitä, ettenkö arvostaisi opettajan työtä (arvostan todellakin!), vaan mielestäni summa oli kohtuuton ja pyydetty raha 20 e arvatenkin monelle perheelle iso meno, eritoten jos joka luokalla olisi ollut yhtä mittava keräys (oliko, sitä en tiedä). Samalla rahalla hankittiin lahja sitten myös kouluavustajalle, mutta summa oli silti valtava.
En tullut siihen ketjuun enää päivittämään, mutta näin päättäjäisissä hankitut lahjakorit. Niissä oli halpa kuohuviini, Bodyshopin lahjapakkaus ja kortti sekä se itse kori. Näin kauan jälkeenpäin on vaikea sanoa, olisiko sinne saattanut piiloutua vielä jotain muuta tai mitä kortissa oli sisällä, mutta jos nuo olivat ainoa sisältö, niin arvo oli ehkä max. 70 e / kori. Mihin loput rahat menivät? En kuitenkaan halua kysyä, koska en halua joutua riitoihin lasteni kavereiden vanhempien kanssa. Tänä vuonna ei ole vielä kerätty rahaa, joten ehkä keväästä säästyneillä rahoilla on jouluksikin hankittu jotain.
Lahjakortti katsotaan rahan antamiseksi. Mutta aloittajahan ihmetteli tuota suurta summaa, miksi vaikka 50e lahjakortti ei riitä opettajalle vaan pitää vetää överiksi?