Miten kehittää älykkyyttä?
Varmaan maailman typerin kysymys, mutta haluaisin tietää, voiko omaa älykkyysosamäärää nostaa ja kuinka paljon älyä voi itse kehittää. Olen aika yksinkertainen ja typerä ihminen ja siihen kaipaan muutosta.
Kommentit (14)
Assburger kirjoitti:
Lukeminen ei ainakaan pahaa tee.
Paitsi tämän palstan
Lukeminen auttaa. Opiskelu toki vielä enemmän, kun tarjoaa haasteita.
Kuviopäättelyä voi kai netin syövereissä treenata. Tai sitten pelaamalla strategiapelejä.
En tiedä lisäävätkö nuo "älykkyyttä" mutta varmaan ainakin parantavat kykyäsi saada kaikki irti pääkopastasi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan maailman typerin kysymys, mutta haluaisin tietää, voiko omaa älykkyysosamäärää nostaa ja kuinka paljon älyä voi itse kehittää. Olen aika yksinkertainen ja typerä ihminen ja siihen kaipaan muutosta.
Lopeta vauvapalstan ja vastaavien lukeminen ja käytä säästynyt aika vaikka kirjojen ja tieteellisten julkaisujen lukemiseen. Siitä on hyvä aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Paitsi tämän palstan
Mutta kirjoittaminen ja väittely kehittää.
Parhaiten se käy kehittämällä ahkeruutta. Lue, laske, kirjoita.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Paitsi tämän palstan
Mutta kirjoittaminen ja väittely kehittää.
Ei tällä palstalla.
Omia ajatuksiaan voi kirjoittaa vaikka muistikirjaan. Kynän ja paperin käyttäminen pakottaa miettimään tarkemmin, miten sanottavansa muotoilee.
Jonkin soittimen soittaminen kehittää aivoja tehokkaasti.
Voiko kognitiivisia peruskykyjä kovin paljon muuttaa? Ainakaan aikuisiällä? No ehkä jonkin verran. Ainakin voi johtaa kovaan stressiin, jos yrittää jotenkin muuttaa itseään koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Voiko kognitiivisia peruskykyjä kovin paljon muuttaa? Ainakaan aikuisiällä? No ehkä jonkin verran. Ainakin voi johtaa kovaan stressiin, jos yrittää jotenkin muuttaa itseään koko ajan.
Kyllä sillä on paljonkin merkitystä kognitiivisten kykyjen kannalta, miten aikuinen aikaansa viettää. Mutta siinä olet oikeassa, että pakonomainen yrittäminen voi tosiaan kääntyä itseään vastaan stressin ja muiden haittavaikutusten muodossa. Stressi ei ole pelkästään ikävä tunne, vaan se on vahingollista niin aivotoiminnalle kuin terveydelle yleensäkin.
Viikon loma älypuhelimesta, netistä ja tv:stä. Käytä niitä sen aikana pelkästään välttämättömään ja hyödynnä jäljelle jäänyt aika johonkin muuhun.
Opiskele.
Uudessa Tiede- lehdessä on artikkeli tästä aiheesta.